30 صفحه
قابل ویرایش
چکیده
مقدمه
نگاهی به آینده بازار بنادر حوزه خلیج فارس
نگاهی به مفهوم مزیت رقابتی
مزیت رقابتی در صنعت بنادر
تامین رقابت پذیری در بخش بنادر کشور
سخن پایانی
نتیجه گیری
مراجع و مآخذ
چکیده
بخش بنادر جمهوری اسلامی ایران ، یک سرمایه ملی راهبردی است که طی دهها سال توسعه یافته و اکنون در سطح مطلوبی از استعداد و قابلیت قرار دارد. سرمایهگذاریها و عملکرد موثر بخشهای دولتی و خصوصی کشور در این بخش، زمینه رشد خیره کننده آن در دهه1380 فراهم آورد: به نحوی که توسعه متوازن و درخشان این بخش در سطح جهان بارز و مثالزدنی است. این رشد در سال های ابتدایی دهه 1390 نیز همچنان ادامه یافته است. اما در نیمه اول این دهه، اقتصاد و تجارت کشور با موجی از تحریمهای بینالمللی و تنشهای درونی ناشی از اصلاحات اقتصادی مواجه شده که آن را وارد دوره مقاومت اقتصادی می کند. در چنین شرایطی ابتکار عمل برای حفظ، ابقا، و توسعه هدفمند بخش بنادر کشور تکلیفی است که باید با تکیه حداکثری بر ادراکات موجود و نهایت دقت، صحت، دوراندیشی، حزم، و سرعت بدان اهتمام ورزید.
با نگاهی به پروژه های توسعهای بازار بنادر خلیج فارس چنین دریافت میشود که در ده سال آینده ظرفیت بنادر کانتینری به حدود 2/2 برابر مقدار فعلی خواهد رسید. بر اساس توزیع جمعیت ، تولید ناخالص ملی، روندهای تجاری شکلگیرنده، و رفتارهای رقابتی (و بعضا غیررقابتی) نقشآفرینان بازار بنادر حوزه خلیج فارس میتوان پیشبینی کرد که این بازار در آینده نزدیک به عرضه مازاد ، تنازع شدید و رویههای تخریبی مبتلا خواهد شد. علاوه بر این، پیچیدگی ساختار بازار یادشده، و آثار عوامل مجهول و/یا مداخلهگر بر شفافیت بازار بنادر خلیج فارس به اندازهای است که استفاده از روشهای متعارف تعیین راهبردهای رقابت در صنعت بنادر (یعنی رویکرد صنعتمحور مبتنی بر «تحلیل پنج نیروی عملکننده پورتر») را تقریبا غیرممکن میکند. از این رو توصیه بدیع این مقاله بر آن است که از رویکرد منابعمحور برای تعریف راهبرد رقابت بنادر کشور استفاده شود. این رویکرد مبتنی بر شناسایی جانمایههای موجود و مورد نیاز بنگاه (اعم از منابع یا قابلیتهای راهبردی) برای توسعه مزیتهای رقابتی پایدار و موقت در متن راهبردهای رقابت است. در ادامه مطلب به بررسی مختصر برخی از مهمترین خاستگاههای مزیت رقابتی پرداخته شده است: این خاستگاهها عبارتند از فراهم بودن بازار داخلی به عنوان تکیه گاه نشو و نمای بنادر کشور، تعمیق بصیرت نسبت به موقعیت جغرافیایی ایران و پتانسیلهای شبکه حمل ونقلی آن، توانمندی شرکتهای پایانهدار وابسته به بخش خصوصی، توسعه و تقویت سرمایه انسانی بخش بنادر کشور، توسعه مدیریت نوآوری در آن، و کار بر روی فرهنگ سازمانی. درک ماهیت این خاستگاهها و نقش آنان در فضای توسعه بنادر کشور، می تواند به تغییر روندهای توسعهای ، تحول تلقیهای رایج از مفاهیم رقابتپذیری مزیتهای رقابتی، و تغییرات رفتاری در متن بخش بنادر کشور منجر شود.
در نهایت نتیجهگیری این مقاله بر آن دلالت دارد که بخش راهبردی بنادر میتواند به عنوان کلید توسعه اقتصادی کشور در آینده عمل نموده و جایگاه کشور را در سطح منطقه و جهان ارتقا بخشد. البته این موضوع در گرو سرمایهگذاری در زمینه عبور دادن آن از شرایط گذار تحریمهای بین المللی و فشارهای اقتصادی موجود، و توسعه مزیت های رقابتی پایدار در آن است.