لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 27
Print server
به اشتراک گذاری چاپگرها روش خوبی برای صرفه جویی در هزینه و انجام کارآمدتر عمل چاپ می باشد. افراد کمی به چاپ آن هم به صورت تمام وقت نیاز دارند، اما وقتی که آن ها می خواهند چیزی را چاپ نمایند، معمولاً تمایل دارند اینکار به سرعت صورت بپذیرد. برپایی یک سرور چاپ با محدود نمودن نیاز برای یک چاپگر در هر ایستگاه کاری در هزینه ها صرفه جویی می نماید. برخی از این هزینه های صرفه جویی شده را می توانید برای خرید چاپگرهایی که صفحات بیشتری را در هر دقیقه چاپ می نمایند یا خروجی با کیفیت بالاتری دارند صرف نمایید.
شما می توانید چاپگرهایی را به سیستم لینوکس فدورایتان متصل نمایید تا آن ها را در دسترس کاربرانی که بر روی آن سیستم یا کامپیوترهای دیگر واقع بر روی شبکه قرار دارند قرار دهید. شما می توانید چاپگر لینوکس فدورایتان را به عنوان یک چاپگر CUPS یا چاپگر Samba، شما یک سرور چاپ ویندوزی را شبیه سازی نمایید.
پیکربندی چاپگرهای محلی
یک چاپگر محلی را (به عبارت دیگر، چاپگری که مستقیما به کامپیوترتان متصل است) بوسیله ی پنجره printer configuration با دنیال نمودن رویه زیر اضافه نمایید. (در صورتی که هنوز یک چاپگر ندارید، به بخش جانبی «انتخاب یک چاپگر» رجوع نمایید.) برای تغییر تنظیمات مربوط به یک چاپگر موجود، به بخش «ویرایش یک چاپگر محلی» رجوع نمایید.
تذکر: شما پیش از شروع این رویه باید چاپگرتان را به کامپیوتر متصل نمایید. اینکار نرم افزار چاپگر را قادر می سازد تا به صورت خودکار مکان چاپگر را شناسایی کند و بلافاصله پس از اینکه عمل افزودن آن به پایان رسید، چاپگر را تست نماید.
افزودن یک چاپگر محلی
برای افزدون یک چاپگر محلی مراحل زیر را طی کنید:
برای بازکردن پنجره printer configuration، یا از منوی اصلی گزینه System Setting →Printing را انتخاب کنید یا بعنوان کاربر ریشه از داخل یک پنجره ترمینال دستور زیر را تایپ نمایید:
# system- config- printer &
پنجره printer configuration ظاهر می گردد.
بر روی دکمه New کلیک کنید. یک پنجره Add a New Print Queue ظاهر می گردد.
بر روی دکمه Forward کلیک کنید. پنجره ای ظاهر می گردد که از شما درخواست می کند یک نام چاپگر و توصیف مختصری برای چاپگر را به صورتی که در شکل بالا نشان داده شده است اضافه نمایید.
اطلاعات زیر را اضافه کرده و سپس بر روی دکمه Forward کلیک کنید:
Name: نامی که می خواهید برای شناسایی چاپگر به آن اختصاص دهید را اضافه کنید. نام باید با یک حرف شروع شود، اما پس از حرف اولیه نام می تواند شامل ترکیبی از حروف و اعداد، خط تیره ها {-} و زیر خطها {_} باشد، برای مثال، یک چاپگر HP واقع بر روی کامپیوتری به نام maple می تواند hp-maple نامیه شود.
Short description – چند کلمه توصیفی را برای چاپگر اضافه نمایدد، نظیر ویژگی های آن چاپگر (مثلاً HP Laserjet 2100M whit PCL and PS support) یا مکان چاپگر (in Room 205 under the coffee pot)
پنجره Queue type ظاهر می گردد.
گزینه Locally – connected را انتخاب کرده و سپس وسیله ای که چاپگر به آن متصل می شود را انتخاب کنید (/dev/lp0 ، /dev/usb/lp0 و /dev/ttyS0 اولین پورت های موازی، ysb و سریال می باشند) و سپس بر روی دکمه Forward کلیک کنید. (برای مشاهده تمامی پورت های در دسترس دستور /usr/sbin/lpinfo .v | less را تایپ نمایید) به عنوان یک روش جایگزین، شما می توانید یکی از کارهی زیر را انجام دهید:
گر چاپگرتان به خاطر اینکه شما هنوز آن را متصل نکرده اید در لیست وجود ندارد می توانید اکنون چاپگر را متصل کرده و برای اینکه کامپیوترتان سعی نماید دوباره چاپگر را شناسایی نماید، گزینه Rescan Devices را انتخاب کنید.
اگر شما قصد دارید چاپگرتان را بعدا متصل نمایید، یا بنا به دلایلی اسکن نشده است بر روی دکمه Custom Device کلیک کرده و سپس نام deviceی که چاپگر در آنجا پیدا خواهد شد را تعیین نمایید.
پنجره Printer Model ظاهر می گردد.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
تقوا
محقق طوسى، راه دیگر مانعزدایى از سیر و سلوک را «تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و این تحاشى. در باره تقوا آمده است:
«بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله یحب المتقین» (1)
متقین، محبوب خدا هستند. البته همان طور که تقوا مراتبى دارد محبوبیت الهى هم درجاتى دارد. مهم، آن است که انسان در تقوا سه رکن آن را رعایت کند:
رکن اول این که از خدا بترسد و این خوف، خوف ساده باشد و بر اساس ترس از خدا تحاشى داشته باشد.
رکن دوم «تحاشى» از گناه است، بدین معنا که اگر گناه در وسط باشد، انسان خود را به حاشیه بکشد تا به آن آلوده نشود؛ مثل این که، گفته مىشود: «از گناه اجتناب کنید» ؛ یعنى، شما دریک جانب قرار گیرید و گناه در جانب دیگر قرار گیرد؛ یعنى، سعى کنید با پروا از متن که گناه است به حاشیه صفا و نجات قدم بردارید.
رکن سوم این است که چه در آن ترس و چه در این حاشیه رفتن، منظور، نزدیک شدن به خدا باشد . برخى افراد از ترس زندان یا براى حفظ آبروى خود و هراس از ریختن آبرو، گناه نمىکنند و از آن تحاشى دارند و البته اینها خوب است. چون دورى از گناه، «توصلى» است؛ اما نشانه سیر و سلوک نیست. «سالک الى الله» خود را در مسیر خدا مىبیند و مسیر هم مستقیم و زمام این سالک در این مسیر مستقیم به دست خداست؛ چنانکه مىفرماید:
«ما من دابة إلا هو اخذ بناصیتها إن ربى على صراط مستقیم» (2) .
کسى که گفت:
«إیاک نعبد و إیاک نستعین»
قهرا خود را در تحت زمام حق مىبیند:
«یا من بیده ناصیتى، یا علیما بضرى و مسکنتى، یا خبیرا بفقرى و فاقتى» (3)
و مشابه این مضمون در «مناجات شعبانیه» چنین آمده است:
«بیدک لا بید غیرک زیادتى و نقصى و نفعى و ضرى» (4) .
بنابراین، انسان سالک خود را در راهى مىبیند که زمام راهیان آن به دست خداست. از این رو پرهیز و ترس او «قربة الى الله» است؛ زیرا اگر چنین نباشد، او براى خود مىترسد؛ نه براى رضاى خدا و بنابراین، اهل سیر نیست.
اگر انسان از گناه توبه کند و به جایى برسد که از توبه نیز توبه کند، در فضایل، مخلص است و هرگز ریا نمىکند. تقوا که از بهترین اوصاف انسان سالک است، گاهى انسان آن را به این انگیزه، تحصیل مىکند که در دنیا و آخرت عزیز باشد. چنین انسانى اخلاص ندارد؛ زیرا کار را براى تحصیل رضاى خود کرده است، نه رضاى خدا و در حقیقت او با تقوا نیست؛ زیرا او لباس تقوا را در بر کرده است تا در قیامت، جامه زرین جاه و عزت را بپوشد.
این که مىگویند صراط مستقیم، از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، نمونههایش در این بحثها ظهور مىکند. گاهى تشخیص وظیفه، از تشخیص یک موى باریک، باریکتر است. آنها که موشکافى مىکنند توان این را دارند که این مسائل را به طور دقیق ارزیابى کنند.
توضیح و تحلیل مطلب این است که مراتب اهل تقوا متفاوت است؛ زیرا:
.1 گاهى کسى براى عزت و جاهمند شدن نزد جامعه، جامه تقوا را در بر مىکند. این صبغه ریائى دارد و از بحث خارج است.
.2 گاهى براى عزیز شدن نزد خدا و اولیاى الهى پرهیزکار مىشود، این عمل نیز، خوب ولى ابتدایى یا متوسط است و بنابراین، باید آن را هم رها کرد.
.3 گاهى انسان مىداند که خدا او را عزیز مىکند ولى او براى عزیز شدن با تقوا نمىشود . این هم کمال خوبى است. چون او براى عزیز شدن، جامه تقوا را در بر نکرده است.
.4 گاهى این دانستن را هم از یاد مىبرد؛ بلکه به عنوان وظیفه بندگى، با تقواست؛ یعنى عزیز شدن نه تنها «مطلوب» او نیست، بلکه «معلوم» او هم نیست و این خود، فضیلت است و تملک دل طلب مىکند و چنین انسانى بنده خالص خداست.
راه تحریم غیر خدا
راههایى را که در شبانهروز به ما ارائهکردهاند، براى رسیدن به این مقصود سهم مؤثرى دارد.
نماز تنها کار سلبى به عنوان «نهى از فحشا و منکر» ندارد؛ چنانکه قرآن کریم مىفرماید :
«إن الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر» (5)
بلکه آثار اثباتى فراوانى نیز دارد. ما نباید در حدى باشیم که نماز را براى «پرهیز از گناه» بخوانیم، بلکه باید بکوشیم آن را براى «لذت لقاى حق» اقامه کنیم. گرچه توجه به لذت هم نقص است؛ ولى ما را به آن مراحل نهایى، راهنمایى و نزدیک مىکند.
نخستین چیزى که در مورد نمازبه ما آموختهاند این است که نماز بدون طهارت، نماز نیست :
«لا صلوة إلا بطهور» (6)
و ما هم باید درست تحصیل طهارت کنیم. آنگاه به ما گفتهاند: وقتى وارد نماز مىشوید، چهره جان خود را متوجه ذات اقدس و خداوند کنید تا خداوند نیز به شما رو کند.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«إذا قمت إلى الصلاة فأقبل على الله بوجهک یقبل علیک» (7)
امام صادق ( علیه السلام) نیز فرمودند:
«إنی لاحب للرجل المؤمن منکم إذا قام فی صلاة فریضة أن یقبل بقلبه إلى الله تعالى و لا یشغل قلبه بأمر الدنیا، فلیس من عبد یقبل بقلبه فی صلاته إلى الله تعالى إلا أقبل الله إلیه بوجهه و أقبل بقلوب المؤمنین إلیه بالمحبة بعد حب الله إیاه» (8) .
نمازگزارى که به معانى نماز توجه و حضور قلب نداشته باشد، خدا از او، اعراض مىکند. وقتى خدا از نمازگزار اعراض کند، در حقیقت او پشت به قبله نماز مىخواند. بنابراین، به مقدارى که نمازگزار معانى نماز را مىداند و گناهان خود را احضار و از ذات اقدس اله توبه و نزاهت روح، طلب مىکند، نماز او مقبول است؛ زیرا نماز گرچه از نظر فقه اصغر، «واجب ارتباطى» است، لیکن در فقه اکبر با تحلیل هر جزء «واجب استقلالى» خواهد بود.
سفارش پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و ائمه ( علیهم السلام) در مورد اصل نماز، نماز جماعت، نماز جمعه، نماز شب و... فراوان است و این نشانه آن است که نماز بهترین راه براى سیر و سلوک انسان به سوى خداست.
امام صادق ( علیه السلام) در بیمارى پیش از ارتحال خود دستور دادند بستگان جمع شوند و پس از اجتماع، به آنان فرمودند:
«إن شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوة» (9)
شفاعت ما اهل بیت شامل حال کسى که نماز را سبک بشمارد نمىشود.
پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم نیز در بیمارى متصل به رحلت فرمودند: شفاعت من شامل کسى که نمازش را از وقت آن تأخیر اندازد نمىشود:
«لا ینال شفاعتی من أخر الصلاة بعد وقتها» (10)
که این در حقیقت، یکى از مصادیق سبک شمردن نماز است.
نیز رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم هنگامى که مشاهده کردند نمازگزارى در مسجد رکوع و سجودش را با سرعت انجام مىدهد، فرمودند: اگر او با همین وضع بمیرد به دین من، نمرده است:
«دخل رجل مسجدا فیه رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فخفف سجوده دون ما ینبغی و دون ما یکون من السجود، فقال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم نقر کنقر الغراب، لو مات على هذا مات على غیر دین محمد» (11) .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 20
به نام خدا
سیاوش در شاهنامه
فهرست مطالب
تقدیمیه...........................................................................................3
پیشگفتار........................................................................................4
مقدمه............................................................................................5
سیاوش..........................................................................................6
فهرست منابع...................................................................................19
تقدیمیه :
اینجانب عباس هاشمی این تحقیق را به استاد گرامی خود سر کار خانم فدایی تقدیم میکنم.
پیشگفتار :
سخن گفتن از فردوسی اگر چه گاهی آسان گرفته می شود آسان نیست چون او شخصیتی پایاب و آسان یاب نیست. این خردمند ژرف نگراین نماد و نمود فرهنگ آزادگی و ستم ستیزی این وجدان بیدار قوم ایرانی و این پاسدار ارزشهای انسانی در هر کیش و کسوت برتر از حد هر وصفی است .
گروهی او را حامی توده رنجبر خوانده اند و معدودی هم بر عکس وی را همسوی ارباب زر و زور دانسته اند وضحاک وی را تطهیر فرموده اند! برخی او را شعوبی افراطی و دین گریز انگاشته و برخی دیگروی را بر کنار از گرایش شعوبی یا سخت متدین قلمداد کرده اند.
با وجود همه گونه گفتار و جستاری در هرباره وبا هر دیدگاهی تا آنجا که نگارنده به یاد دارد تا کنون هیچ بحث مبسوط و بسامانی در باب او از دید هنر داستان پردازی صورت نگرفته و آن چه در این زمینه وجود دارد دست بالا چیزی فراتر از بحثهای کلی یا مقالاتی در اینجا و آنجا نبوده گو که برخی از آنها گوشه هایی از کار و کمال فردوسی را روشن کرده اند .
داستان های شاهنامه و همچنین الگوهای داستانی و سنخ های باستانی شاهنامه مطرح شده و در بیان انها سعی بر آن بوده تا دیدی پیوسته از تحولات و رویدادها و پدیدارهای درون شاهنامه بدست داده شود.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 53
فهرست مطالب
شرح صفحه
فصل اول
جدول نتایج چکیده طرح 3
فصل دوم
کلیات در راستای شناسائی محصول و 6
مقدمه
1-2 تعریف ، ویژگیها و مشخصات فنی محصول از نظر شکل ظاهری ، طبقه بندی و 7 2-2 چگونگی و میزان بکارگیری بعنوان کالای نهایی یا واسطه ای 10
3-2 ارائه دیدگاههای کلی در مورد قیمت و امکان فروش 11
فصل سوم
بررسی و برآوردهای فنی 12
1-3 ارزیابی روشهای مختلف تولیدی وگزینش روش بهینه 12
2-3 تشریح دقیق و جامع فرآیند تولید 12
3-3 مسیر فرآیند و نمودار گردش مواد 17
4-3 بررسی مناطق و مراحل و شیوه های کنترل کیفیت 20
5-3 تعیین و محاسبه ظرفیت برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد 25
6-3 ذکر نام اصلی و تجاری همراه با مشخصات فنی منابع تامین و ... 26
7-3 بررسی و تحقیق در خصوص تعداد و مشخصات فن دستگاهها و تجهیزات خط تولید 33
8-3 تعیین مشخصات خدمات مورد نیاز و تاسیسات عمومی 37
9-3 تجزیه و تحلیل و محاسبه تعداد نیروی انسانی 40
10-3 محاسبه کلیه سطح زیربنای لازم برای سالن تولید انبارها تاسیسات و ... 41
فصل چهارم
بررسی های مالی و اقتصادی 43
1-4 تدوین و تشریح و جداول هزینه های اصلی واحد 44
2-4 تدوین و تشریح و جداول هزینه های سرمایه ای واحد 46
3-4 برآورد دارائیهای ثابت سرمایه در گردش کل سرمایه گذاری 504-4 هزینه های استهلاک و تعمیر و نگهداری عملیاتی و غیر عملیاتی 53
5-4 برآورد کل هزینه های ثابت تولید و هزینه های متغیر تولید 54
6-4 محاسبه قیمت فروش بر اساس سود منطقی و قابل انتظار 56
7-4 تعیین شاخص های اقتصادی ازجمله ارزش افزوده سهم منابع داخلی و ... 56
جدول نتایج چکیده طرح
ردیف
موضوعات
1-1
مشخصه طرح :
عنوان : طرح تولید سوسیس و کالباس
تعریف : سوسیس و کالباس فرآورده های گوشتی حاوی نمک و چاشنی می باشد که در یک لفاف استوانه ای بسته بندی شده اند . ظرفیت تولید : 2700 تن در سال انواع سوسیس و کالباس
2-1
فرآیند تولید :بعد از آماده سازی مواد اولیه عمل اختلاط طبق فرمولاسیون صورت گرفته سپس به قسمت پرکن و بعد از آن به بخش پخت یا دود خواهد رفت سپس سرد شده وبسته بندی میگردد.
3-1
شرایط عملیاتی :
تعداد روز کاری : 270 روز تعداد شیفت : یک شیفت ساعت کارکرد روزانه : 8 ساعت
درصد تامین مواد اولیه داخلی : 95% خارجی : 5%
4-1
تعداد کارکنان : مدیریت : 1 نفر مهندس : 2 نفر
پرسنل تولیدی : 20 نفر تکنیسین : 2نفر پرسنل اداری: 5 نفر کل پرسنل واحد: 30 نفر
5-1
تاسیسات زیر بنائی :
توان برق : 8/240 کیلو وات
مقدار آب مصرفی روزانه : 16 M3
سوخت مصرفی روزانه :
6-1
دستگاهها و تجهیزات خط تولید
بخش تامین داخلی : 2230725 ریال
بخش تامین ارزی : __ دلار
7-1
زمین و ساختمانها :
مساحت زمین : 2800
سطح زیر بنا : 1022
سالن تولید : 770
انبارها :
خدماتی : 252
8-1
سرمایه گذاری :
دارائیهای ثابت : 5037363
سرمایه در گردش : 915013
کل سرمایه گذاری : 5952376
سرمایه گذاری مجری : 2374038
وام بلند مدت : 3800000
هزینه کارمزد: 14%
9-1
قیمت تمام شده : 45454760
کل هزینه های ثابت تولید : 1238507
کل هزینه های متغیر تولید: 44056251
قیمت تمام شده واحد هر یک از محصولات :
10-1
قیمت عمده فروشی:
11-1
شاخص های اقتصادی :
سود ویژه در ظرفیت نهائی : 3820240
ارزش افزوده : 7876347
نقطه سربه سر تولید: 15%
سهم منابع داخلی : __
دوره برگشت سرمایه : ماه چهارم سال دوم
سرمایه گذاری سرانه : 198412
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 24
بتن سبک، اسفنجی و الیافی
مقدمه
در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های مختلف علمی صنعت بتن نیز دچار تحول گردیده که تولید بتن سبک نیز حاصل همین پیشرفت ها می باشد. بتنی که علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان از نیروی وارد به سازه در اثر شتاب زلزله می کاهد و در صورت تخریب وزن آوار حاصل نیز کاهش می یابد و امروزه آنرا به عنوان بتن قرن می نامند .
بتن سبک با توجه به ویژگی هایی که دارد دارای کاربردهای مختلف می باشد که برحسب وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک می گردد.
بتن سبک
اولین گزارشهای تاریخی در مورد کاربرد بتن سبک و مصالح سبک وزن به روم باستان بر می گردد. رومیان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزیوم از پومیس که نوعی مصالح سبک است استفاده کرده اند. کاربرد بتن سبکدانه پس از تولید سبکدانه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد. در سال 1918،S. J. Hayde با استفاده از کوره دوار اقدام به منبسط کردن رس و شیل کرد و بدینوسلیه سبکدانه ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت بتن استفاده شد. تولید تجاری روباره های منبسط شده نیز از سال 1928 آغاز گردید.
این سبکدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت کشتی بکار رفت. کشتی Atlantus به وزن 3000 تن که با بتن سبک هایدیتی ساخته شد، در اواخر سال 1918 به آب افتاد. در سال 1919 کشتی Selma به وزن 7500 تن و طول 132 متر با همین نوع بتن ساخته و به آب انداخته شد. تا آخر جنگ جهانی اول و سپس تا سال 1922 کشتی ها و مخازن شناور متعددی ساخته شد که یکی از آن ها Peralta تا سال های اخیر شناور بود.
برنامه ساخت کشتی ها در اواسط جنگ جهانی دوم متوقف شد و دوباره به دلیل محدودیت تولید ورق فولادی مورد توجه قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم 24 کشتی اقیانوس پیما و 80 بارج دریایی ساخته شد که ساخت آن ها در دوران صلح، اقتصادی محسوب نمی گشت. ظرفیت این کشتی ها 3 تا 140000 تن بود.
در سال 1948 اولین ساختمان با استفاده از شیل منبسط شده در پنسیلوانیای شرقی احداث گردید. در ادامه، از سال 1950 ساخت بتن سبک گازی اتوکلاو شده در انگلستان متداول شد. اولین ساختمان بتن سبکدانه مسلح در این کشور که یک ساختمان سه طبقه بود در سال 1958 و در شهر برنت فورد احداث گردید.
ساختمان هتل پارک پلازا در سنت لوئیز، ساختمان 14 طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در کانزاس سیتی در سال 1929 از جمله ساختمان های دهه 20 و 30 میلادی ساخته شده در آمریکای شمالی با استفاده از بتن سبک هستند. ساختمان 42 طبقه در شیکاگو، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک در سال 1960، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال 1962، کلیسایی در نروژ در سال 1965، پلی در وایسبادن آلمان در سال 1966 و پل آب بر در روتردام هلند در سال 68 از جمله ساختمان هایی هستند که با بتن سبکدانه ساخته شده اند.
در هلند، انگلستان، ایتالیا و اسکاتلند نیز در دهه 70 و 80 پل هایی با دهانه های مختلف ساخته و با موفقیت بهره برداری شده اند. در سال های 1970 ساخت بتن سبکدانه پرمقاومت آغاز شد و در دهه 80 به دلیل نیاز برخی شرکت های نفتی در امریکا و نروژ برای ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و فراساحلی مانند سکوهای نفتی یک رشته تحقیقات وسیع برای ساخت بتن سبکدانه پرمقاومت در این دو کشور با هدایت واحد آغاز شد که نتایج آن در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 منتشر گشت.
در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.
طبقه بندی بتن سبک بر مبنای مقاومتی
بتنهای سبک از دیدگاه مقاومتی در سه دسته طبقهبندی میشوند که عبارتند از بتن سبک غیرسازهای، بتن سبک سازهای و بتن سبک با مقاومت متوسط که در ادامه به آن پرداخته می شود.بتن سبک غیرسازهای که معمولاً به عنوان جداسازهای سبک مورد استفاده قرار میگیرد، دارای جرم مخصوص کمتر از 800 کیلوگرم بر مترمکعب است. با وجود جرم مخصوص کم، مقاومت فشاری آن حدود 35/0 تا 7 نیوتن بر میلیمترمربع میباشد. از معمولیترین سنگدانههای مورد مصرف در این نوع بتن می توان به پرلیت (نوعی سنگ آذرین) و ورمیکولیت (مادهای با ساختار ورقهای شبیه لیکا)اشاره کرد.