لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن .doc :
موج شکنها سازه هایی هستند که از بنادر و سواحل در مقابل امواج و جریانهای ساحلی محافظت می کنند. به طور کلی موج شکنها را می توان به دو دسته جدا از ساحل و متصل به ساحل تقسیم کرد.
در حالت اتصال به ساحل، برای حفاظت ساحل، بندر خارجی و در مواردی بندر داخلی، لنگرگاه و یا حوضچه در برابر امواج مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه با کاستن از انرژی امواج، ارتفاع آنرا در ناحیه بندر کاهش می دهد و منطقه حفاظت شده ای برای پهلوگیری و مهار کشتیها و بارگیری و باراندازی آنها و دیگر تاسیسات بندر بوجود می آورد.
موج شکنها جدا از ساحل عمدتاً برای حفاظت ساحل، از اثر موج یا تسونامی ساخته می شود. در این حالت، این سازه برای حفظ پایداری یک سازه محافظ ساحل نظیر دیوار ساحلی یا برای کاستن از فرسایش ساحل و یا برای اهداف نظیر آن به کار می رود.
معمولاً موج شکن دور از ساحل به صورت سازه منقطع است که تعیین فواصل بین قسمتهای مختلف آن و طول آنها با توجه به نیاز طرح و بر اساس بررسیهای انجام شده روی مدل هیدرولیکی مشخص می شود.
روشهای دیگر تقسیم بندی موج شکنها را می توان بر اساس مصالح به کار رفته در آنها و یا نوع سازه تقسیم بندی کردو سنگ طبیعی و بتن و یا ترکیبی از آنها در بیش از 95% موج شکنهایی که تاکنون ساخته شده اند به کار رفته است. فولاد، چوب و حتی در بعشی موارد هوای فشرده هم برای شکستن نیروی امواج مورد استفاده قرار گرفته اند.
از نظر نوع سازه مهمترین انواع موج شکنها عبارتند از موج شکنهای شیبدار (توده ای)، موج شکنهای دیواره ای (قائم)، موج شکنهای مرکب و موج شکنهای ویژه.
گاهی از موج شکنها برای حفاظت کانال دسترسی در مقابل رانه ساحلی و پایدار کردن یا ساماندهی یک شاخاب کشندی استفاده می شود، که در چنین حالتی Jetty نامیده می شود.
انتخاب نوع موج شکن معمولاً با توجه با مواد موجود در محل یا در نزدیکی آن انجام می شود. عمق آب وضعیت کف دریا، وظایف مورد انتظار از موج شکن و سرانجام تجهیزات موجود برای ساخت موج شکن از عوامل تعیین کننده می باشند. در مورد مساله طراحی موج شکنها هم با یک نگاه کلی می توان گفت که عوامل موثر عبارتند از :
- خطوط تراز بستر
- تغییرات سطح اب در اثر جزر و مد، برکشند توفان و سایر عوامل
- مشخصات موج
- جیانهای کشندی و برکشند توفان
- باد
- شرایط پی
- رسوبات ساحلی
- دسترسی به مصالح ساختمانی و کیفیت آنها
- شرایط خاص نظیر استفاده از موج شکن، به عنوان اسکله ، مقاصد کشتیرانی ، تفریحی و غیره
- عوامل اقتصادی و سیاسی
موج شکنها
موج شکن
طول ( متر )
لایه آمور
لایه فیلتر
لایه مغزی و مقرس
نوع
وزن واحد (تن )
نوع
وزن واحد (تن )
نوع
وزن واحد (تن )
بندر شهید بهشتی
1550
سنگی
12-3
سنگی
1-3/0
سنگی
50-1/0
بندر شهید کلانتری
1140
سنگی
8-5
سنگی
1-5/0
سنگی
50 – 1/0
کلیه حقوق این پورتال متعلق به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ایران است
بنادر ساحلی به دلیل ارتباط گسترده با دریا و نیز به منظور مهار خسارات ناشی از طوفان ها و امواج دریائی به میزان زیادی از موج شکن در طول نوار ساحلی استفاده می نمایند. موج شکن ها سازه هایی هستند که از بنادر و سواحل در مقابل امواج و جریان های ساحلی...
بنادر ساحلی به دلیل ارتباط گسترده با دریا و نیز به منظور مهار خسارات ناشی از طوفان ها و امواج دریائی به میزان زیادی از موج شکن در طول نوار ساحلی استفاده می نمایند. موج شکن ها سازه هایی هستند که از بنادر و سواحل در مقابل امواج و جریان های ساحلی محافظت می کنند. به طور کلی موج شکن ها را می توان به دو دسته جدا از ساحل و متصل به ساحل تقسیم کرد. در حالت اتصال به ساحل، برای حفاظت ساحل، بندر خارجی و در مواردی بندر داخلی، لنگرگاه و یا حوضچه در برابر امواج مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه با کاستن از انرژی امواج، ارتفاع آن را در ناحیه بندر کاهش می دهد و منطقه حفاظت شده ای برای پهلوگیری و مهار کشتی ها و بارگیری و باراندازی آن ها و دیگر تاسیسات بندر به وجود می آورد. موج شکن های جدا از ساحل عمدتاً برای حفاظت ساحل، از اثر موج یا تسونامی ساخته می شود در این حالت، این سازه برای حفظ پایداری یک سازه محافظ ساحل نظیر دیوار ساحلی یا برای کاستن از فرسایش ساحل و یا برای اهداف نظیر آن به کار می رود. انتخاب نوع موج شکن معمولاً با توجه با مواد موجود در محل یا در نزدیکی آن انجام می شود. عمق آب وضعیت کف دریا، وظایف مورد انتظار از موج شکن و سرانجام تجهیزات موجود برای ساخت موج شکن از عوامل تعیین کننده می باشند. از آن جا که موج شکن ها به عنوان موانعی بر سر راه امواج قرار دارند، باعث تغییراتی از لحاظ به دام افتادن رسوبات ساحلی هم می شوند. بارها و بارها شاهد بوده ایم که ته نشست رسوبات ساحلی در پشت موج شکن ها افزایش یافته و این معضل هم باعث کاهش عمر مفید سازه ها شده و هم تغییرات کف دریا را در نواحی ساحلی موجب شده اند. ساحل بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. احداث موج شکنهای متعدد در نوار دریائی ساحل بوشهر محلی برای تجمع رسوبات ماسه ای و نیز گلی بموازات ساحل شهری است. این رسوبات که براحتی در پشت موج شکن ها به دام می افتند در بیشتر موارد باعث پسروی دریا و تولید خشکی می شوند. تنها کافیست مانعی بر سر مسیر موج ایجاد نمائید چه به عنوان اسکله و چه بعنوان پلاژ، دیر یا زود رسوبات گلی و ماسه ای مامنی برای آرامش خود یافته و درون آن ته نشین می شوند و باعث کاهش عمر سازه ها خواهند شد. این مهم امروزه به راحتی در بخش غربی ساحل بوشهر و در بخش شمالی اسکله جلالی کاملا مشهود است. در بخش شمالی اسکله جلالی، با توجه به تصاویر ماهواره ای، سطحی به میزان چهار کیلومتر طول و 320 متر عرض، در حال تبدیل شدن به خشکی است! هر چند که در حال حاضر این محدوده در حال لایروبی است اما، لایروبی، راه حل نیست. با این حال، این مسئله، تمامی مشکلات رسوبات دریایی بندر بوشهر نیست. مشکلات بندری بوشهر از این هم فراتر رفته تا حدی که فاجعه تغییر زمین ریخت شناسی شهر زیبای بوشهر را به ویژه در بخش شمال شرقی شهر، به دنبال خواهد داشت. آن چه که باید در این خصوص مورد توجه مدیران و مسئولین محترم قرار گیرد، روش های پیشگیری بجای درمان است. تا وقتی که مناطق تولید رسوب، فعال است لایروبی مکان های ته نشست رسوبی که عموما نواحی ساحلی و اسکله ها و موج شکن ها می باشند ، تنها یک تسکین موقتی بشمار می آید. منشاء رسوبات ساحلی شهر بوشهر از دو منطقه نشات می گیرد: 1- رسوبات گلی رودخانه حله: رودخانه حله حاصل اختلاط دو رودخانه بزرگ شاپور و دالکی است که در محل روستای درودگاه دشتستان آغاز و پس از طی 49 کیلومتر مسافت به دریا می ریزد . رودخانه حله میزبان آب های جاری این دو رودخانه است که در طول مسیر خود تا به مصب دریا راه پر پیچ و خمی را طی می نماید. پرواضح است که رسوبات گلی و فرسایشی دو رودخانه دالکی و شاپور نیز حجم رسوبات گلی رودخانه حله را افزایش داده است. پیچان رودهای زیبا و دیدنی رودخانه حله از زیبائی های طبیعت منطقه به شمار می رود. این رودخانه سالیانه حجم عظیمی آب را به دریای خلیج فارس وارد می نماید که با توجه به حرکت جریان آب دریا که از نواحی شمالی به سمت شهر بوشهر است، حجم عظیم رسوبات گلی ، به سمت سواحل شمالی و شرقی بندر بوشهر در حرکت دائم می باشد. 2- رسوبات ماسه ای دریای خلیج فارس: دریاها به دلیل حرکت امواج بر کناره های ساحلی و نیز تاثیر شدید آن ها بر رسوبات کف در مناطق کم عمق، حاوی رسوباتی است که جنس غالب آن ها به سنگ شناسی غالب کف دریا و نیز سواحل هم جوار وابسته است. رسوبات دریائی ساحل غربی بوشهر بیشتر از نوع رسوبات در حد ماسه است که رسوبات ساحلی درجای منطقه را تشکیل می دهد. بدین ترتیب ملاحظه می شود که رسوبات ساحلی دریای بوشهر بیشتر از نوع گلی است که در وهله اول متعلق به رودخانه حله است و سپس رسوبات ماسه ای دریائی است که در بخش غربی دریای بوشهر در حال رسوب گذاری است. رسوبات گلی رودخانه حله، بیشترین مشکلات زیست محیطی و نیز اقتصادی را برای ساحل بوشهر ایجاد نموده که همه ساله هزینه های هنگفتی برای لایروبی بخش شرقی ساحل بوشهر فراهم می نماید و سرمایه های هنگفتی را از سهم اعتباری استان به خود اختصاص داده است. این معضل زمانی برجسته می نماید که ما از لحاظ اقتصادی به فکر توسعه استان بوشهر و بویژه رقابت قابلیت های بندری بوشهر با بنادر بزرگ هم جوار نظیر ماهشهر و بندرعباس نیز باشیم. پر واضح است که نهشته شدن رسوبات در بندر بوشهر بیش از رسوبات ساحلی در بندر عباس مشکل زاست و اگر به فکر توسعه بندری بوشهر و افزایش توان تجاری شهر بوشهر هستیم شایسته است که بجای لایروبی و کار بر روی محل رسوبگذاری، معضل رسوبات بندر بوشهر را از منطقه منشاء تولید رسوب مورد بررسی دقیق و کاوش های کارشناسی قرار دهیم .مسلما، لایروبی بندر بوشهر، تنها یک درمان به شمار می آید در حالی که منطقه منشاء تولید رسوبات ساحلی بوشهر، از نقطه جغرافیائی دیگر و مرتبط با رسوبات گلی رودخانه حله است. اگر در صدد برطرف کردن مشکل بر نیائیم فقط و فقط موجب هدررفت هزینه های جاری در شهر بوشهر خواهیم بود و به جای این همه لایروبی و هزینه های درمانی به فکر پیشگیری و کنترل رسوبات رودخانه حله و بالطبع مانع از انتقال رسوبات رودخانه های شاپور و دالکی به رود حله شویم. کنترل این رسوبات که به ویژه در حوضه های آبخیز بایستی صورت پذیرد در آینده با عث کاهش تولید رسوب حوضه ها، و سپس مانع از افزایش رسوبات گلی رودحله به دریا خواهد شد. تا آن زمان، کنترل رسوبات مصب رودخانه حله و نیز رسوبات در طول بستر رودخانه حله باید در اولویت قرار گیرد. پر واضح است در صورت عدم توجه مدیران و دستگاه های اجرائی ذیربط، به کنترل رسوبات گلی رودخانه حله و نیز با توجه به فعالیت ها و دخالت های انسانی در حوضه های آبخیز رودخانه های دالکی، شاپور و حله و تخریب شدید اراضی سطحی و تولید فراوان رسوب در سالیان اخیر و قطعا آتی، احتمالا، عمر بازرگانی و تجاری بندر تاریخی بوشهر، بویژه در بخش شرقی و شمالی شهر، کمتر از طول عمر متعارف یک شهروند خواهد شد! ، بخصوص زمانی که سواحل بوشهر را آلودگی های شدید نفتی و زیست محیطی هم تهدید می نماید. شایسته است تا پیش از بروز چنین بحران رسوبی و کاهش عمر موج شکن ها و اسکله های بوشهر ، و مهم تر از آن، پیش از به زیر گل مدفون شدن بخش شبه جزیره ای بوشهر، که مرگ تدریجی بخش شرقی را به دنبال خواهد داشت، با اندیشیدن تمهیداتی، موجبات گسترش و ترقی شهر بندری بوشهر را فراهم نمائیم. مسلما در صورت گسترش رسوبات گلی و نهشتگی آن در حاشیه شرقی و شمالی شهر،که با توجه به تصاویر ماهواره ای جدید، امری کاملا محتمل و در حال وقوع است، ویژگی شبه جزیره بودن بندر زیبا و منحصر بفرد بوشهر را تحت تاثیر منفی قرار داده و پسروی دریا، باعث یکپارچه شدن بوشهر با جزیره عباسک و خشکی خواهد شد! و این، حادثه ای مذموم است
درباره سونامی
سونامی چیست ؟
سونامی یک سری از امواج اقیانوسی است که گاهی اوقات به هنگام وقوع زمین لرزه در زیر بستر دریا ایجاد میشود به هنگام وقوع زمین لرزه ای دور در اقیانوس آرام ساعتها طول میکشد تا امواج به ساحل بریتیش کلمبیا برسد و در آن مکان یک برنامه اخطار و هشدار سونامی وجود دارد که به سرعت به ساکنین ساحل هشدار میدهد.
اگرشما در نزدیکی اقیانوس هستید و زمین لرزه بزرگی را احساس کردید باید بلافاصله به درون خشکی یا زمینهای بلندتر بروید . اگر سونامی در نزدیکی بریتیش کلمبیا ایجاد شد امواج ظرف چند دقیقه به ساحل میرسند و زمان کافی برای صدور هشدار وجود نخواهد داشت .
سونامی ها امواج مدی نیستند این امواج ارتباطی با مد یا آب و هوا ندارند و کاملا متفاوت از امواج منظم میباشند این امواج میتوانند با سرعت صدها کیلومتر در ساعت در اقیانوس آزاد حرکت کنند و حتی هنگامی که زیر قایق عبور میکنند قابل توجه نیستند اما هنگامی که به آبهای کم عمق ساحل میرسند تبدیل به برآمدگی بسیار قدرتمندی از آب یا حتی امواج بسیار بزرگ میشوند . نیروی امواج سونامی میتواند سبب تخریب گسترده ای در بنادر شود ( سونامی لغتی ژاپنی به معنای موج بندری است ) هنگامی که امواج سونامی به رودخانه ها و کانالها میرسد. ارتفاع آنها افزایش می یابد در سال 1946 زمین لرزه بزرگی در آلاسکا سبب ایجاد یک سونامی که سبب تخریب کلیه راههای کالیفرنیا شد. چون سیستم هشدار وجود داشت تخلیه امکان پذیر بود و هیچ کس کشته نشد. اغلب اولین موج سونامی بزرگترین موج نیست . اوماج دیگر هر چند دقیقه و طی دوهرا ای چند ساعته می آیند .
برای حفاظت از خودم در برابر سونامی چه باید بکنم ؟
به خاطر داشته باشید که شما ممکن است مجبور شوید به دنبال یک زمین لرزه محلی بزرگ بزای تخلیه مناطق ریسک دارایی تان را رها کنید . آگاه باشید که انجمن های محلی تخلیه به مناطق امن را پیشنهاد می کنند که وقتی شما منتظر وضعیت سفید هستید پناهگاهی برای شما باشد . با وجود راهنمایی های افراد آمادگی فوری حداقل برای سر روز خود را مهیا کنید.
برای خانه ماشین و کار خود جعبه های کمکهای اولیه تهیه کنید . دوره کمکهای اولیه را بگذرانید و مهارتهای امداد را بیاموزید اگر هنگام وقوع سونامی روی آب هستید بندر را به سمت آبهای آزاد که اثرات سونامی در آنجا حد اقل است ترک کنید .
اگر در یک هواپیما در حال پرواز در بندر هستید به من امن روی دریا یا روی خشکی بروید و از مناطق خطر دور شوید .
به ایستگاه رادیوئی محل خود گوش دهید و به دستورالعملهای سازمان اورژانس گوش دهید از این دستورالعملها تبعیت کنید و قبل از بازگشت به ساحل منتظر اعلام وضعیت سفید باشید .