انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

مقاله مدیریت اداری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

به نام خدا

نام تحقیق:

مدیریت اداری

تعریف مدیریت:

دیدگاه سنتى مدیریت بر این باور بود که مدیریت یک ذوق است و هر که این ذوق را داشته باشد، مدیر خوبى است و عده اى مدیریت را یک استعداد مى دانند، که بعضى افراد از آن بالقوه یا بالفعل برخوردار هستند و عده اى هم براین باورند که مدیریت یک نوع هنر است و هر که از این هنر برخوردار باشد مى تواند مدیرى موفق باشد. اما امروزه ثابت شده که مدیریت، علاوه بر مطالبى که ذکر شد یک توانمندى علمى همراه با فرایندنگرى و فراگرداندیشى است. مدیریت علمى باید متکى به علوم و به ویژه علم مدیریت باشد. متاسفانه در طول ۵۰ سال گذشته که علم مدیریت پیشرفت چشمگیرى داشته است در کشور ما همان مدیریت سنتى اعمال شده است و...

تعریف مدیریت اداری :

مدیریت اداری در اداره عبارتست از کاربرد تکنیکهای مختلف اداره امور یک گروه انسانی و هماهنگ نمودن کلیه فعالیتهای اعضاء یک سازمان برای رسیدن به هدف معین و مشخص با راهنمایی و راهبری رهبران سازمان که آنها را مدیران و یا سرپرستان سازمانی مینامند

نظریه مدیریت اداری اصول گرایان(وظیفه گرایان):

از دیگر اندیشمندان مکتب مدیریت کلاسیک هانری فایول فرانسوی ( 1925 تا 1841 ) است فایول ، یکی از دانشمندان برجسته مدیریت کلاسیک است که سعی کرد از طریق تحقیقیات 30 ساله خود در شرکتها و معادن زغال سنگ اصولی ساده و عملی برای اداره امور کلیه سازمانها کشف و تدوین نماید که با اجرای آن مقررات ، کلیه سازمانها در هر جا و در هر شرایطی که باشند به حداکثر کارای برسند به همین دلیل وی را اصول گرا می نامند . البته ذکر این نکنه ضروریست که فایول قوانین حاکم بر اداره امور سازمانها را مانند قوانیین حاکم بر علوم زیستی از قبیل فزیک ثابت تلقی نکرده است بلکه انها را قواعد اصولی انعطاف پذیر میدانست که تحت شرایط خاص تغییر میکنند .

فایول در هنگام ارائه نظریه ( عمومیت داشتن اصول مدیریت ) به توضیح و تشریح فعالیت ها و امور سازمانها پرداخت او برای اولین بار کله سازمانها را پیکره واحدی میدانست که کلیه فعالیت های آن به شش دسته تقسیم می‌شد.

وی وضیفه اصلی مدیر را برنامه ریزی ، سازمان دهی ، فرماندهی کنترل و هماهنگی میداند و برای هر مدیر توانای ها و ویژگیهای جسمی ، تخصصی ، اخلاقی ، تجربی و فکری قائل است . فایول ذکر آن که میدانست هیچ چیز مطلق وجود ندارد، مع هذا تجارب فعالیتهای مدیری خود را در غالب اصول 14 گانه مدیریت ارائه کرد که بعضی از آنها عبارت از : تقسیم کار ، سپردن اختیار ، انضباط کاری ، تمرکز ، سلسله مراتب ، نظم و عدالت و روحیه یگانگی گروهی و .... قلمداد کرد.

تعریف مدیریت اداری از نظر هنری فائول:

مدریت اداری عبارتست از پیش بینی جزئیات و برنامه ریزی فعالیتهای آتی اداره یا یک سازمان در جهت رسیدن به هدف معین و مشخص.

فعالتهای یک مدیر اداری از نظر هنری فایول :

فعالیتهای فنی ( سازندگی ، تولید و و عادت مشتریان به مصرف تولید )

فعالتهای تجاری ( خرید ، فروش و معامله )

فعالتهای مالی( بدست آوردن حداکثر منفعت ، جلب سود بیشتر و سرمایه بیشتر)

فعالتهای امنیتی( تامین امنیت برای افراد و لوازم و تجهیزات مربوط به آنها )

فعالیتهای حسابداری( انبار داری ، میزان تولید و میزان مخارج)

فعالیتهای مدیریت( برنامه ریزی ، سازمان دهی ، فرماندهی ، همکاری و کنترل)

پنج عنصر مهم در علم یافتن مدیریت اداری از دیدگاه هنری فائول

تنظیم برنامه: پیش بینی و برنامه ریزی برای طرح نقشه و عملیات آتی اداری

سازماندهی: سازمان دخی و یا اینکه بوجود اوردن تشکیلات اداری

فرماندهی:صدور فرامین و دستور برای یکنواختی و هماهنگی پرسنل ادارب بوسیله مدیران اداری

هماهنگی: هماهنگ نمودن فعالیتهای حاصله از نیروی انسانی و بازده فیزیکی و مکانیکی و تجهیزات و تسهیلات اداری

کنترل و نظارت: کنترل نمودن و داشتن نظارت بر تمام فعالیتهای اداری بر اساس ظوایط و معیارهای مشخص و صدور فرامین و دستورات صادره از طرف مدیران مسئول

مدیزت صحیح اداره مستلزم اگاه بودن از کلیه عوامل سازمانی و اداری مذکور میباشد که به شرح زیر خلاصه می شود

1 عوامل خارجی: این عوامل عبارتند از نفوذ های خارجی که از طرف افراد خارج از اداره به اعضای داخل اداره تحمیل گردییده و صورت فعالیتهای اداری را به نحو دلخواه ان افراد تغییر میدهند

2 عوامل داخلی : این عوامل عبارتند از تاثیرات اعضای اداره بر روی محیط و بازده اداری ، این عوامل معمولا ناشی از روابط غیر رسمی اعضائ اداره هستند

3 عوامل محیطی : عواملی هستند که به طور خداگاه یا ناخداگاه بر روی افراد اداری یا اعضای خارج از اداره اثر مستقیم گذاشته و به طور کلی محیط زیست اداره را در قالب تاثیرات و درگرگونی های اجتماعی خود فرم و شکل میبخشند

از جمله وظایف یک مدیر اداری:

1- تقسیم کار : به موجب این اصل ، کارها و فعالیتهای مرتبط در هر سازمان باید به گونه ای طبقه بندی و تقسیم شود که کارکنانی متخصص بارآورد .

2- اختیار و مسئولیت : اختیار عبارت است از (( حق صدور دستور و قدرت تحمیل اطاعت )) . فایول بین " اختیار رسمی "  که مدیر به اعتبار شغل ، مقام و درجه از آن بر خوردار می شود و " اختیار شخصی " که از



خرید و دانلود مقاله مدیریت اداری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.