لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 23
نظارت تخصصی بر کتاب جامع حمل و نقل و انرژی
کارفرما: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت
پیمانکار: شرکت مهندسین مشاور ره پویان کیفیت
شماره قرارداد
شماره سند: 1/01/WI/PR
شماره ویرایش: 2
تاریخ: 18/9/1383
شماره گزارش: 2
عنوان سند: گزارش بررسی کتاب جامع حمل و نقل و انرژی
شماره سند: 1/1/WI/RP
ویرایش: 2
کارفرما: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت – بخش حمل و نقل
مقدمه
بخش حمل و نقل یکی از محورهای اصلی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی هر کشوری محسوب میگردد.
رشد کمی و کیفی این صنعت نه تنها مجهز به تکامل خود این بخش حواهد گردید بلکه زمینه و بستر لازم را جهت رشد و توسعه کل نظام اقتصادی را فراهم میآورد.
با توجه به اهمیت و حساسیت این بخش، ضرورت برنامهریزی و تصمیمگیریهای دقیق، صحیح و به موقع د این صنعت اجتنابناپذیر است.
یکی از ابزارهای مهم در این خصوص ایجاد بانکهای اطلاعاتی و بهرهگیری از آکارها و مستندات مربوطه میباشد.
در عصر اطلاعات، ایجاد نگهداری و بهرهبرداری از بانکهای آماری و اطلاعاتی جهت تحفف اهداف مورد اشاره بسیار ضروری است.
در این راستا ایجاد یک مرکزیت و تدوین مجموعهای جامع از سیستمهای حمل و نقل و انرژی کشور که دربرگیرندة کلیه آمارهای پراکنده و محدود سازمانهای مختلف بود و قادر به ایجاد ارتباط و تعامل بین اطلاعات آنان نماید بسیار باارزش و سودمند میباشد.
در این راستا بهرهگیری از نظرات کارشناسان و متخصصین این رشته به منظور ارتقاء کمی و کیفی کتاب فوقالذکر بسیار سودمند خواهد بود.
گزارش حاضر که حاوی پیشنهادات در خصوص بهبود مطالب ارائه شده در کتاب مورد نظر میباشد پس از ارزیابیهای کارشناسانه توسط متخصصین باتجربه حمل و نقل تهیه و تنظیم میگردد.
روش تحقیق و جمعآوری آمار و اطلاعات و متدولوژی انجام پروژه
بطور کلی هدف از تدوینه این کتاب ارائه کمک فکری و فراهم آوردن زمینههای نظری برای تصمیمگیری، تصمیمسازی و سیاستگذاری و برنامهریزی است.
از این رو شیوه و روش ارائه مطالب بصورت توصیفی محض نخواهد بود و ارائه آمارهای کمی و هدفدار میبایستی مد نظر باشد.
بدین منظور میتوان اظهار نمود که تدوین این کتاب میبایستی دربرگیرنده و تأمین کننده اهداف اصلی زیر باشد
تدوین کتاب جامع حمل و نقل و انرژی کشور میبایستی دربرگیرنده و تامین کننده اهداف اصلی زیر باشد.
امکان دسترسی به کلیه اطلاعات و آمارهای اصلی در کل صنعت حمل و نقل
به روز بودن آمارها و اطلاعات
مرتبط بودن آمارها و اطلاعات زیربخشهای صنعت حمل و نقل
مشخص نمودن حوزه های فعالیت زیربخشهای حمل و نقل و نحوه ارتباط و تعامل بین آنها
اندازه گیری شاخص بهره وری انرژی در سیستم های حمل و نقل
در جهت تحقق موارد مورد اشاره مکانیزم مورد استفاده می بایستی دربرگیرنده:
اهداف
فرآیند تحقیق و جمع آوری اطلاعات و آمار
نتایج
باشد که تشریح آن لازم و ضروری است.
بخش 1
تعین اهداف کتاب
با توجه به تقسیم بندی اهداف اصلی به سه زیربخش اصلی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست پیشنهاد میگردد موارد زیر به اهداف مزبور ااضفه گردد:
الف) بخش حمل و نقل
1-مشخصات فنی سیستم های حمل و نقل مورد استفاده در کوشر و مقایسه آن با دیگر کشورها
این هدف بخصوص در ارتباط مستقیم با میزان مصرف انرژی و استفاده از یارانه های انرژی بسیار حائز اهمیت میباشد.
لذا ارائه آمار سال در ارتباط با سن ناوگان، میزان مصرف سوخت به نوع سوخت مصرفی استانداردهای بینالمللی مورد استفاده میبایستی در تدوین کتاب مورد نظر لحاظ گردد.
2-اثرات خارجی حمل و نقل
بر اساس نتایج متخصصان انستیتو IWW کالسروهه و IN FRAS زوریخ در چهار محور هزینه های ناشی از تصادفات، آلودگی صدا، آلودگی هوا و تغییر آب و آلودگی هوایی است.
هزینه های تصادفات به غیر از هزینه هایی است که توس طعاملان حمل و نقل و یا شرکتهای بیکه پرداخت میشود.
این هزینه ها شامل هزینه های ادارای (پلیس – دادگاه، بیمه)، هزینه های پوشش داده نشده مراقبتهای پزشکی، هزینه های سازگاری دوباره، کاهش تولید و ارزش زندگی است.) می باشد.
بر اسیاس بررسی های صورت گرفته در 17 کشور اروپایی کل هزینه هیا خارجی حمل و نقل در سال 1991 برابر با 272 میلیارد اکو (واحد پول اروپای