انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

تحقیق در مورد خانواده دینی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

1 - در دین اسلام آمده که زن و مرد مکمل یکدیگرند، پس چرا مدیریت خانواده با مرد است؟ آیا زن کفایت مدیریت ندارد؟

خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که همانند اجتماع بزرگ نیاز به رهبر و سرپرست دارد. قرآن مجید تصریح کرده که مدیریت خانواده بر عهده مرد است: "الرّجال قوّامون علی النّساء؛ مردان سرپرست و عهده دار امور زنان هستند".(1) البته منظور از سرپرستی و مدیریت، استبداد و زورگویی نیست، بلکه منظور، اداره امور و هدایت زندگی و تأمین معیشت است. این موقعیت به خاطر خصوصیات جسمی و روحی مردان است مانند: داشتن بنیة بدنی و نیروی جسمی و غلبه قوه تفکّر مدیریتی بر نیروی عاطفه.توضیح: مسلّماً زن و مرد تفاوت هایی از نظر آفرینش دارند که خداوند حکیم تفاوت ها را به خاطر این که زن و مرد بتوانند مکمّل یکدیگر باشند، در وجود آنان قرار داده است. وجود تفاوت ها علّت کاستی یکی و کمال دیگری نیست، بلکه هر دو در حدّ خود، موجودی کامل هستند. کامل بودن زن به همین وضع است و کامل بودن مرد نیز به همین گونه است. هر یک از آن دو باید کمال خویش را در خود جستجو کنند، نه در جنس مخالف. زن با آن روحیات و جسمیات و احساسات و جمال و لطافت باید باشد و مرد هم با ویژگی های خود باید باشد. خداوند یکی را کامل و دیگری را ناقص خلق نکرده است. هر دو کامل و مکمّل یکدیگرند.تعبیر قرآن در این باره بسیار زیبا است: "هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ".(2) روانشناسان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده اند که مردان در مدیریت کردن موفق تر از زنان هستند. از طرفی اگر بنا باشد خرج و مخارج زندگی بر عهدة مرد باشد، خواه ناخواه و به طور طبیعی مدیریت و ادارة زندگی خانوادگی بر عهدة وی می افتد. قرآن پس از مسئولیت سرپرستی مردان می فرماید: "مردان نگهدارندة زنان هستند، به خاطر توانایی هایی که دارند و به خاطر این که از اموالشان خرج آنان می کنند".(3) بنابراین مدیریت بر ادارة خانه به طور طبیعی بر عهدة مرد (که مسئولیت مالی زن و فرزندان را به عهده دارد) نهاده شده است. البته گاهی ممکن است برخی از زنان بر شوهران خود از برتری ها و امتیازاتی برخوردار باشند اما قوانین به تک تک افراد نظر ندارد، بلکه نوع انسان ها را در نظر می گیرد. البته مدیریت از دیدگاه اسلام به معنای ریاست کردن و آقایی کردن و تفاخر کردن و زورگویی نیست، بلکه وظیفة سنگین الهی است که بر دوش مردان سنگینی می کند و باید روز قیامت پاسخگوی آن باشند.(4)پی نوشت ها: 1. نساء (4) آیة 34.2. بقره (2) آیة 187.3. نساء (4) آیة 34.4. تفسیر نمونه، ج 3، ص 370

2 - وظیفة اصلی زن در خانواده و جامعه چیست؟

خواهر گرامی! زندگی هر دسته از موجودات مفهوم ویژه ای دارد که با توجه به فلسفه آفرینش آن ها تفسیر می گردد. خداوند از آفرینش گیاهان هدف هایی داشته، متمایز از هدف هایی که برای آفرینش حیوانات رقم زده است. بنابراین مفهوم زنده و با نشاط بودن گیاهان غیر از معنی زنده و با نشاط بودن حیوانات است. انسان نیز موجود زنده ای است که شاکلة آفرینش او از لحاظ ظاهر و باطن و جسم و روح با سایر موجودات متفاوت و کامل تر از آن ها است. او می تواند دامنة شناخت و معرفت خویش را تا اعماق هستی رسوخ دهد و از ملک تا ملکوت را به تسخیر خویش در آورد و همة هستی را در اختیار خویش بگیرد و از تمامیت آن ابزار و نردبانی بسازد تا به هدف نهایی آفرینش و حیات طیبه نایل گردد و زندگی حقیقی را در جوار قرب الهی و وصول به کمال مطلق جستجو نماید،‌ و این است تفسیر زندگی و حیات انسانی. در چنین صورتی انسان وظیفة خویش را انجام داده، توانسته است به مقام انسانیت نایل گردد.پس وظایف زن یا مرد در خانواده یا جامعه را باید در راستای فلسفة آفرینش و چیستی زندگی اش جستجو کرد. به دیگر بیان: پرسشِ "تکلیف ما، در خانه و جامعه چیست" را می توان بدین گونه بیان کرد: برای رسیدن به "زندگی انسانی" و داشتن نشاط و شادمانی، و نیل به جوار قرب ربّانی، چه وظیفه ای در محیط خانواده و اجتماع داریم و چگونه می توان به آن دست یافت؟نقش زن در زندگیزن به دلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت بر عهده دارد، به سرمایه های درونی بس گرانبهایی مجهّز است که جامعة بشری در رشد خود نیازمند این ارزش ها است. یکی از این سرمایه های درونی عاطفه است که در طول تاریخ و در تمامی اجتماعات نمودهای بسیار شکوهمندی داشته است.[1] این میل درونی اگر چه همة انسان ها کم و بیش وجو دارد اما بهرة زن از این عطیه الهی بیشتر است. این میل مقدس از یک سو زنان را برای همه نوع فداکاری، جهت زندگی و همسرش آماده می کند و همچون شمع فروزانی محفل خانواده را روشن می سازد؛ از سویی دیگر، زحمات طاقت فرسای پرورش نسلی را بر عهده دارد. به بیان دیگر: جامعة‌ سالم نیازمند داشتن خانواده های سالم است و سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود و شمع فروزان محفل خانواده زن است. آنان هستند که با آکنده ساختن کانون خانواده از انس و صفا و الفت می توانند فضای فکری، فرهنگی، دینی و گفتگو های سیاسی و اجتماعی را نورانی کنند و عملاً درس مهر و صفا و از خود گذشتگی را از طریق فرزندان و همسران خویش به آیندگان بیاموزند. چنانکه در تنظیم صحیح اقتصاد خانواده می تواند تأثیر به سزایی داشته باشد و با تدبیر و برنامه ریزی عاقلانه مرد را در تأمین هزینه و مخارج زندگی یاری رساند و به این وسیله الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشد.نقش زن در جامعهاگر زن از ایفای نقش اجتماعی محروم شود، از رشد اجتماعی او کاسته می شود و جامعه ای که زنان آن از رشد فکری واجتماعی محروم باشند. مسلّماً جامعة رشد یافته ای نخواهد بود، زیرا جامعه از آحاد انسان هایی تشکیل می شود که با تربیت ها و فرهنگ های متفاوتی از خانواده ها شکل می گیرند و وارد اجتماع می گردند. اینان در تعامل با هم، آداب و سنت ها و نظام ها و قانون های خاصی را به وجود می آورند. که دراثر پیوند با یکدیگر، ماهیت اجتماعی پیدا می کنند.بنابراین سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود و انتقال ارزش های دینی، ملّی و فرهنگی و اجتماعی در درجة اوّل به عهدة خانواده ها به خصوص مادر است. پس می توان نتیجه گرفت که جامعة سالم نیازمند مادران سالم است و جامعة فرهنگی، دینی و ارزشی، جامعه ای است که مادران آن از بینش و تفکر سالم فرهنگی، دینی و ارزشی برخوردار باشند.تداوم مسئولیت در بستر اجتماعروح کودک همانند جسمش به شدت در معرض تغییر و تحول است. اگر آموزش و تربیت کودک هماهنگ و متناسب با روح وی تداوم نیابد، رشد دینی و فرهنگی و اجتماعی اش دچار اختلال می گردد و زنان بهترین گزینه هستند که می توانند از عهدة تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بر آیند. چنان که رعایت مصالح اخلاقی و اجتماعی و حفظ بنیان اصیل خانواده و رفاه حال بانوان اقتضا می کند که مشاغلی همانند طبابت بیماری های خاص زنان و تعلیم و تدریس آن در دانشگاه ها در اعضای زنان باشد.یک تذکر مهم زنان، رهبران اولیة هدایت فکری،‌ اعتقادی و عاطفی جامعه هستند و وظیفة اصلی آنان، فروزان ساختن مشغل پر مهر و صفا و صمیمیت خانواده و حفظ اساسی و بنیان این کانون هدایت است. بنابراین بهانة حضور در عرصة فعالیت های اجتماعی جهت تداوم مسئولیت ها نباید باعث انحطاط شأن و منزلت انسانی زنان گردد و بی بندوباری و فساد اخلاقی را دامن زند و در نتیجه زمینة‌از هم گسیختگی نظام خانواده و فرو پاشی آن را فراهم کند.تلازم حقوق و وظایف زندگی، سازمانی است که ارکان آن زن و مرد هستند. در این سازمان، وظایف و مسئولیت ها در کنار حقوق و چشم داشت ها، قرار می گیرد. به بیان دیگر: هر جا تکلیف و مسئولیتی است. بحث از حقوق هم در کنار آن مطرح است. بحث از حقوق زن و شوهر، یا زن و مرد را در نامه های بعدی یا کتاب های زیر که وظایفه زن را در خانواده و جامعه را توضیح می دهد جستجو کنید: 1- آیین همسرداری یا اخلاق خانواده از ابراهیم امینی.2- بهشت خانواده از دکتر سید جواد مصطفوی.3- نقش دین در خانواده از حاج صادق احسان بخش.4- فصلنامة پژوهش های قرآنی شمارة 25 و 26، سال هفتم، بهار و تابستان 80 ، ویژة زن در قرآن.[1] معارف اسلامی پیش دانشگاهی، ص 100.

3 - مشکلات اقتصادی و اعتیاد دامنگیر خانواده ما شده , و اگر چه خودم پایبند به درس و مسائل مذهبی هستم , ولی آینده زندگی و روی گردانی خواستگاران خیلی برایم مشکل شده است .

اما در مورد موضوعات مدنظر به ترتیب نکات زیر را تقدیم میداریم:1. خواهر محترم زندگی دنیا هرگز بدون مشکل نیست حتی افرادی که گمان میکنید مشکل مادی ندارند اما از مشکلات عاطفی و اخلاقی و دینی سخت رنج میرند و زندگی همراه با رنج و بلا را میگذرانند. گمان میکنید که زندگی دنیا بر وفق مراد انسانهاست. هرگز هرگزچنین نیست دنیا و زندگی دنیا به بلایا و گرفتاریها همراه و عجین شده است منتهی این بلایا برای هر شخصی به شکلی جلوه میکند و آدمی را به خود مبتلا میسازد بنابراین گمان نبرید که تنها شما به این بلایا گرفتار شده‏اید ما که در این مرکز با نمونه‏هائی از افراد مانند شما آشناهستیم وقتی زندگی شما را با زندگی دیگران مقایسه میکنیم بی تردید میگوئیم مشکلات شما در برابر مشکلات دیگران کم و قابل تحمّل است. ایکاش میتوانستم چند نمونه از این نوع نامه‏ها را برایتان میخواندیم تا باور کنید که زندگی شما در برابر زندگی دیگران به مراتب مشکلاتکمتری دارد به ویژه که نوع مشکل شما مشکل ایمانی و اخلاقی نیست مشکل اجتماعی و مادّی است اگر خدای نکرده افراد بی ایمان و منافق و مفسد شریک زندگی خانوادگیت میشدند چه کار میکردی؟ اگر مشکلات اخلاقی حاد و به مشکلات اقتصادی گرفتار میگردید چه کارمینمودید؟در روایتی، امام(ع) میفرمایند: سه گرفتاری ارزشمند است که آدمی را به یاد خدا میاندازد که فقر و مرض و مردن از آن جمله بلایا هستند چون آدمی را به یاد خداوند میاندازد در حالی که گرفتاریهای دیگر آدمی را از خدا غافل و یاد خداوند را از دل آدمی میزداید. پسخود را در برابر این بلایا و گرفتاریها نباخته و تسلیم آنها نسازید.2. خواهر محترم آدم خردمند آن است که موقعیت‏های زندگی را در مسیر نیل به اهداف خود بکار بگیرد نه آنکه خود را تسلیم موقعیت‏ها نماید. اگر شادی و یا گرفتاری هر یک به شکلی موجب طغیان آدمی از مسیر حق گردد و به کنار گذاردن بندگی منتهی شود نشان ساختهنشدن آدمی است و از جانب دیگر آدمی به هدف خوشگذرانی و راحت بودن در دنیا زندگی نمیکند و هدف از به دنیا آمدن برخوردار بودن نیست هدف بندگی کردن است و عبادت خدا را سرمشق زندگی ساختن و به مردم خدمت کردن است بنابراین هرگز خود را تسلیم موقعیتزندگی نکنید و منتظر نباشید که روزگار بر وفق مرادتان باشد تا خوشبخت شوید بلکه آدم سعادتمند و خوشبخت آن است که دنیا را بر وفق مراد خود سازد و حتی اگر دنیا به خواست او تن نداد، او از خواست خود دست نکشد و راه و رسم بندگی و بندپروری را ترک نگوید و بدانید کهشخص موفق چنین فردی است نه آنکه در آسایش و راحتی به سر برد هر چند ذره‏ای در فکر اصلاح و تکامل اخلاقی خود نباشد و بندگی نکند.3. خواهر گرامی بدانید که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و باید با تحقیق و تدبیر راه حل مشکل را یافته و به حلّ آن اقدام کنید. مثلاً سعی و تلاش در ترک اعتیاد عزیزانتان را فراموش نکنید بلکه با استعانت از درگه حضرت حق و کمک گرفتن از افراد قابل اعتماد ومؤسسات و ادارات مربوطه در ترک اعتیاد آنها تلاش کنید و بدانید که خداوند پشتیبان شماست و عاقبت جوینده یابنده است درست است که ترک، مشکل است ولی ارزشمند است و با تلاش و همّت میتوان راه ترک آنها را یافت و آنها را دعوت و یا وادار به ترک نمود. مؤسساتدولتی ترک اعتیاد را شناسائی و با همکاری، آنها مقدمات این کار را فراهم آورید و با توکل به خداوند انشاء الله موفق خواهید شد.



خرید و دانلود تحقیق در مورد خانواده دینی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.