انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

مقاله درمورد چکیده بررسی وضعیت انتظارات والدین دانش آموزان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

بررسی وضعیت انتظارات والدین دانش آموزان

از انجمن اولیا و مربیان مدارس

چکیده تحقیق :

با توجه به تکوین شخصیت کودک در خانواده و همچنین اهمیت نقش والدین بعنوان نخستین آموزگاران کودک و با عنایت به اینکه اولیای آموزشگاه ها اعم از آموزگاران و مربیان و ... در بسط و گسترش یا محدود ساختن و خنثی نمودن دستاوردهای والدین نقش اساسی دارد. لذا پیوند و همسویی والدین ( خانه ) با اولیای آموزشی ( مدرسه ) در موفقیت اهداف آموزشی ضروری می باشد. انجمن های اولیا و مربیان مدارس در این راستا از جایگاه ویژه ای برخوردار است . با توجه به حرکتهای قابل تمجید سازمان انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران و نقش فعالیتهای آن از سالهای 1346 تاکنون ، هنوز هم نارسائی هایی در کم و کیف آن مشهود است بطوریکه در سال 1375 قریب 30% از مدارس دولتی موفق به تشکیل انجمن اولیا و مربیان نشده بودند . همچنین اغلب اولیا دعوت انجمن ها را با طیب خاطر اجابت نمی کنند بنابراین بررسی وضعیت انتظارات والدین از انجمن های اولیا و مربیان ضروری می نماید.

این تحقیق ضمن بررسی پدیده انتظارات والدین از انجمن های اولیا و مربیان مدارس ازنظرمیزان نوع آن برای دستیابی به نتایج قابل استفاده دربرنامه‎ریزی های جامع و گسترش ارتباط مستمر بین والدین و انجمن ها را بعنوان هدف کلی طرح و شناخت عوامل زمینه ای موثر در انتظارات والدین اعم از عوامل فردی ، خصوصیات شغلی ، عوامل انگیزشی ، نگرشی و عوامل محیطی را بعنوان اهداف ویژه مورد توجه قرار داده است. روش مطالعه پژوهش ، تحقیق میدانی ( Field Study ) از نوع تحقیقات پیمایشی بوده و شامل مراحل مطالعه اکتشافی ، تنظیم پرسشنامه و تهیه مقیاسی برای سنجش انتظارات والدین بر اساس طیفی خاص ، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آماری است . جامعه آماری کل مدارس دولتی استان آذربایجان شرقی با حجم نمونه 847 نفر مطابق فرمول نمونه گیری و با احتساب 20% مازاد بر آن بعلت افت پرسشنامه های احتمالی از طریق نمونه گیری مطبق ( طبقه ای ) متناسب به تفکیک دو گروه مناطق فعال و نیمه فعال انجمن بر اساس اعلام دفتر کارشناسی انجمن اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استان در سال 81 واحد آماری آن والدین دانش آموزان بود. داده های حاصله از طریق توصیف آماره های میانگین ، جداول توزیع فراوانی و انحراف معیار و آزمون فرضیات از طریق آنالیز واریانس و تی تست ( T tast ) و ضریبهای همبستگی و مقایسه میانگین های چند گانه و سایر تکنیکهای مناسب مورد تحلیل قرار گرفته و در انتها از رگرسیون چند متغیره برای قدرت تبیین هر یک از عوامل استفاده شده است . اعتبار پژوهش از طریق اعتبار صوری ( Face Validity ) و نظر داوران متخصص و خبره جهت حذف گویه های نامناسب و روائی آن ( Reliability ) از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است . آلفای محاسبه شده برای کل گویه ها 86% ، رقم قابل قبولی بود . متغیر وابسته طرح ( انتظارات ) به ابعاد مـــختلف ( صفات و ویژگیهای اعضای انجمن ، انتظار از ساختار انجمن و انتظار کار کردهای آن تجزیه شده و از طریق آزمون کالموگراف اسیمروف بهنجاری آن مورد تائید قرار گرفته است . متغیرهای مستقل شامل عوامل فردی و صفات مربوط به خانواده ، خصوصیات شغلی و وضعیت اقتصادی عوامل محیطی و عوامل انگیزشی و عوامل مربوط به گرایش میشود. نتایج حاصله حاکی از میزان بالای اننتظارات والدین از انجمن اولیا مربیان مدارس با میانگین 116 در دامنه 140-80 بود. در مجموع بیش از 98% والدین دارای انتظارات زیاد و بسیار زیاد از انجمن اولیا و مربیان مدارس بودند . بین جنس وسواد ، وضعیت مسکن و ابعاد خانواده و محل سکونت والدین با میزان انتظارات آنها از صفات اعضا انجمن و ساختار آن با بیش از 99% اطمینان رابطه معنی داری وجود داشت . بین میزان درآمد و نوع شغل والدین با میزان کل انتظارات آنها از انجمن با بیش از 9/99% اطمینان رابطه معنی داری مشاهده شده است . در صورتیکه بین سن وتعلق طبقاتی والدین با میزان انتظارات آنها از انجمن رابطه معنی داری مشاهده نگردید . همچنین با توجه به آزمون آنالیز واریانس و میزان F محاسبه شده و سطح معنی داری ، فرضیات پژوهشی برگرفته از متغیرهای الگوئی پارسونز نظیر وجود تفاوت بین میزان دلبستگی به خانواده و خاصگرائی یا عام گرائی والدین با میزان انتظارات آنهابابیش از 9/99% اطمینان مورد تائید قرار گرفتند. فرضیات منتج از تئوری های مبادله اجتماعی نظیر وجود تفاوت بین پاداش مورد انتظار والدین و میزان انتظارات آنها نیز با اطمینان بیش از 99% مورد تائید قرار گرفتند. همینطور فرضیات منتج از تئوریهای روانشناسی اجتماعی و سلسله مراتب نیازهای مازلو و مارتین گرونبرگ مبنی بر وجود تفاوت بین میزان ارضا نیازهای والدین ومیزان رضایت از شغل و زندگی والدین با میزان انتظارات آنها انجمن اولیا و مربیان با اطمینان بیش از 99% مورد تائید قرار گرفت. بر اساس مقایسه میانگین های چند گانه برخی روابط بین این متغیرها خطی مستقیم و برخی معکوس و بعضی نیز غیر خطی بودند . برای مثال هر چه تعداد فرزندان مدرسه رو به والدین در مقطع ابتدایی بیشتر باشد میزان انتظارات آنها از انجمن کاهش می یابد یا هر چه سطح سواد والدین دانش آموزان ارتقاء می یابد میزان انتظارات آنها از صفات اعضای انجمن بیشتر می شود . بالاخره فرضیات منتج از تئوری گرایش فیش باین ـ آیزن مبنی بر وجود تفاوت بین میزان ارزیابی فایده از انجمن و انتظارات دیگری تعمیم یافته و انگیزه پیروی والدین از انتظارات دیگران در مورد انجمن و همچین اطلاعات ذهنی والدین از انجمن اولیا و مربیان با میزان انتظارات آنها با اطمینان بیش از 9/99% مورد تائید قرار گرفتند همچنین بر اساس این متغیر میانگین گرایش والدین به انجمن اولیا و مربیان 3/66 ( یعنی 21/23 از مبنای 35 ) بود بطوریکه بیش از 72% والدین از میزان گرایش بالا و بسیار بالائی برخوردار بودند. معادله رگرسیونی مجموعه متغیرها نشان می دهد که میزان ضریب همبستگی رگرسیون 485/0 = r و ضریب تعیین آن 236% با سطح معنی داری 000/0 یعنی با بیش از 9/99% است.

بر اساس محاسبه وزن بتا در قدرت پیش بینی هر یک از عوامل در میزان انتظارات والدین ، بیشترین سهم به متغیرهای گرایش و متغیرهای الگوئی و مقطع تحصیلی فرزند اختصاص داشت در انتها ضمن بحث روی برخی نظریات پیشنهاداتی ارائه شده است.



خرید و دانلود مقاله درمورد چکیده بررسی وضعیت انتظارات والدین دانش آموزان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.