انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

مقاله درمورد چکیده بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان آذربایجان شرقی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان آذربایجان شرقی

چکیده تحقیق :

هدف اساسی ازبررسی کارآیی نظام‎های اجتماعی، اطلاع یافتن درباره ی میزان اثر بخشی آن نظام و چگونگی ارتقاء آنست بخصوص در بررسی نظام های آموزشی کارایی منحصر نهادها و ستادها نمی شود بلکه عوامل متعددی در کارایی آموزشی دخالت دارند.

در نظام آموزش و پرورش ، دانش آموزان ماده اولیه و اساسی هر نظام آموزشی اند. وظیفه ی اساسی نظام تعلیم و تربیت آن است که آنها را پرورش دهد و عملکرد نظام بیش از هر چیز دیگری با وضع و رفتار شاگردان بستگی دارد و در آخر کار نیز همین شاگردان محصول اصلی نظام را تشکیل می دهند.

ارزیابی کارآیی نظام آموزشی با توجه به اینکه دانش آموزان تنها در محیط مدرسه تربیت نمیشوند بلکه محیط خانه و همسالان و ... نیز در آن موثر است پیچیده‎تر به نظر می رسد بنابراین بازده مناسب برای بررسی کارایی عبارت است از بخشی از رشد یا پیشرفت دانش آموز که می تواند به طور مستقل به تجارب آموزش خاص نسبت داده شود بعبارت دیگر پیشرفتهایی که بدون نظام آموزشی رخ نخواهد داد.

برای ارزیابی کارایی درونی نظام های آموزشی لازم است اهداف نظام آموزشی تعیین شود و معیارهایی برای اندازه گیری برونداد که منعکس کننده این اهداف محتلف باشد انتخاب شوند. این معیارها میتواند نمره امتحانی ، آزمون ادراک و مدت زمان آموزش باشد.

با وجود این برنامه ریزان آموزشی باید بیش از کارآیی درونی به کارایی بیرونی توجه کنند چون اساساً ‌هدف عمده یک نظام آموزشی تربیت افرادی است که عناصر مفیدی برای جامعه باشند چون کارایی نظام آموزشی تعیین کننده ی مفید بودن دوره ی آموزشی از نظر بازار کار می باشد.

طرح بررسی کارایی درونی و بیرونی مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش استان با هدف میزان دسترسی به اهداف آموزشی این شاخه و برآورد امکانات هنرستان های دایر به اجرا درآمد.

برای جمع آوری اطلاعات به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای ، به هنرستان های فنی و حرفه ای کاردانش و کشاورزی مراجعه و پرسشنامه شماره یک توزیع گردید که برای بررسی کارایی درونی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش درباره ی امکانات فیزیکی و امکانات آموزشی و همچنین محتوی دروس،رضایت ازرشتة تحصیلی ، آینده ی شغلی و محرک های موثر در انتخاب رشته تنظیم شده بود. نمونه ی آماری در این بخش 1400 نفربوده که از 5% جامعه آماری هنرجویان انتخاب گردید.

برای بررسی کارایی بیرونی پرسشنامه ای تنظیم گردید که در باره اولویتهای بعد از تحصیل و نگرش شغلی و نگرش تحصیلی فارغ التحصیلی تهیه شده بود و به صورت مصاحبه ای حضوری با مراجعه به آدرس فارغ التحصیلان اجرا و حجم نمونه 150 نفر تعیین گردید. که بعلت عدم دسترسی به آدرس و یا عدم پاسخ گویی 109 مورد پاسخ داده شد. روشهای آماری مورد نظر شامل آمار توصیفی ( درصد ، فراوانی ، میانگین ، نمودارها و جداول مربوطه ) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی ، خی دو ، آزمون تفاوت t-test ، آنالیز واریانس ) نمودارها و جداول مربوطه میباشد.

بخشی از یافته های پژوهش :

هنرستانهای استان آذربایجان شرقی از نظر بازده آموزشی با توجه به شاخصهای آموزشی و پرورشی بالاتر از میانگین می باشد.

رضایت هنرجویان از رشته های تحصیلی موجود مثبت است.

خدمات مشاوره ای و علاقه مندی دانش آموزان به کار و تلاش به عنوان محرک های موثر در انتخاب رشته تحصیلی نقش زیادی در کارائی درونی هنرستانهای استان دارد.

نگرش تحصیلی و جنسیت فارغ التحصیلان نسبت به رشته های تحصیلی متفاوت است.

نگرش تحصیلی دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای در کارایی درونی این شاخه موثر است.

بین ظرفیت بازار کار رشته های فنی و حرفه ای و کارائی بیرونی شاخه های فنی و حرفه ای رابطه معنادار وجود ندارد.



خرید و دانلود مقاله درمورد چکیده بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان آذربایجان شرقی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.