لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 16
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده حسابداری و مدیریت
مفهوم نوآوری تکنولوژیکی
دانشجو: مهناز عصمت آبادی
نوآوری ارائه ایده جدید و مفید و انتقال سریع آن به بازار و به کارگیری آن در سازمان برای استفاده موفقیت آمیز از اختراعات می باشد. (Peter,Y,1992)
5 نوع نوآوری از دیدگاه جوزف شومپیتر:
معرفی محصول جدید یا تغییر کیفیت محصول موجود
فرایند در یک صنعت مشخص
ایجاد بازار جدید
ایجاد منابع جدیدی برای تامین مواد اولیه و دیگر ورودی
تغییر سازماندهی صنعتی
نوآوری به کار گیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت است که می تواند یک محصول جدید، تغییر جدید یا راه حل جدید انجام کارها باشد. (رضائیان)
انواع نوآوری:
خدمات
محصول
کالا
نوآوری
فناورانه
فرایند
سازماندهی
فرایند نوآوری(مقیمی)
مرحله ایجاد مرحله کاربرد روانه بازار کردن رشد بلوغ نزول
نگرش سیستمی به نوآوری و ابتکار:
اتر بک ، فرایند نوآوری در یک شرکت را به عنوان سه مرحله با صفات مشترک زیر تعریف می کند:
تولید ایده
رفع اشکال
تکمیل و احتمالا انتشار
دو مرحله اول که به طور معمول در سطح تحقیق و توسعه رخ می دهند ، به اختراع می انجامند. انتشار در صورتی رخ می دهد که نوآوری پراکنده شده و یک تاثیر اقتصادی داشته باشد.
ویژگی های نوآوری:
مزیت نسبی: درجه ای که نوآوری نسبت به ایده قدیمی تر بهتر جذب می شود.
قابلیت سازگاری: درجه ای که نوآوری با ارزش های موجود، تجارب گذشته و نیاز های مشتری های بالقوه سازگار است.
پیچیدگی: پیچیده بودن درک نوآوری ها
آزمون پذیری: درجه ای که نوآوری بدون محدودیتی می تواند مورد آزمایش قرار گیرد.
قابلیت مشاهده: درجه ای که نتایج نوآوری برای دیگران قابل مشاهده باشد.