لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 27
فلسفه وجودی آموزش ریاضی
مقدمه
از آنجا که پیشرفت روز افزون صنعت و تکنولوژی در جهان پهناور، رو به افزایش است نیاز و ضرورت و جایگاه ریاضیات ابتدایی بیشتر احساس میگردد. آموزش ابتدایی، در شکلگیری مفاهیم ریاضی نقشی اساسی دارد. کودکان لازمالتعلیم با ورود به دوره ابتدایی با مفاهیم ریاضی آشنا میگردند. حال چگونه باید این مفاهیم در اذهان کودکان نهادینه شود. به شرایط موقعیت یاددهی، یادگیری بستگی دارد. کودکان در محیط کلاس میآموزند آنچه را در اختیار دارند. معلمان و دستاندرکاران نظام آموزشی باید مفاهیم ریاضی را ملکه ذهن کودکان سازند.
برنامهریزی، تغییر کتب ریاضی، تغییر روشها و متد تدریس از مهمترین ارکان تدریس و نهادینه ساختن، مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی هستند که در این مقاله به آنها میپردازیم.
اصول و اهمیت فلسفه وجودی درس آموزش ریاضی در برنامه ریزی دوره ابتدایی
اولین دوره آموزش و تربیت برای هر انسانی به طور رسمی، آموزش ابتدایی است. بعد از آموزشهایی که فرد در محیط خانواده فرا میگیرد، آموزشهای رسمی به عنوان آموزش دوره عمومی شروع میشود. کودکان از سن 5 سالگی وارد عرصه تعلیم و تربیت رسمی میشوند و پس از طی 6 سال آموزش و تربیت به دوره بعدی یعنی راهنمایی تحصیلی وارد میشوند. کودکان لازم التعلیم هر کشور با کشور دیگری در ورود به مدارس ابتدایی تفاوت دارند. کشورهایی که فقر فرهنگی دارند، معمولاً بسیاری از کودکان لازم التعلیم آنها از تحصیل و آموزش محروم میشوند. دوره ابتدایی با توجه به حرکت جدیدی که در زمینه توسعه برنامه علوم ریاضی در قرن اخیر ایجاد شده است به آموزش ابتدایی اهمیت زیادی قائل شدهاند. قدرت یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی بیش از میزانی است، که در برنامههای درسی استاندارد مدارس منظور شده است.
آموزشهای دروس مختلف، در دوره ابتدایی کودکان را با جهان و پدیدههای آن آشنا میسازند. آموزش ریاضی در دوره ابتدایی یکی از این دروس است. آموزش سنتی ریاضی ابتدایی جواب گوی نیازهای دانشآموزان امروز نخواهد بود. تغییر و دگرگونی در برنامههای دوره ابتدایی و کتب ریاضی و همچنین تغییر اساسی روشهای تدریس در دوره ابتدایی نقش به سزایی در آموزش و فراگیری مفاهیم ریاضی دارد.
هر چند برنامهها و کتب درسی ریاضی در ابتدایی تغییر یافت ولی نتایج آموزشها چندان مطلوب نشد. در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری ایران شیوه آموزش ریاضی به دو روش فعال و غیرفعال تدوین شده است که صفت فعال متوجه تلاش یاد گیرنده در یادگیری است.
نظر دانشمندان درباره آموزش ابتدایی(مبانی نظری)
1- پیاژه شناخت شناس معروف سوئیسی، تئوری خاصی از فرآیند دانستن آدمی به دست داده است که با تئوریهای دیگر گذشته در تعلیم و تربیت به صورت ریشهای مغایرت دارد. به نظر پیاژه ما هرگز نمیتوانیم واقعیت را آنطور که هست در ذهن خود تصویر کنیم یا واقعیتهای خارج از عالم ذهن را به همان ترتیب که هست وارد ذهن کنیم بلکه واقعیت نوعی بازسازی شده از محیط هر شخص است و هرگز واقعیتهای یاد گرفته شده عیناً نسخه برگردان آنها در خارج از ذهن نیست.به نظر این دانشمند هر کودک در جریان رشد خود، واقعیتها را برای خود، بازسازی میکند.و به تدریج نتیجه این بازسازیها به واقعیتهایی که در ذهن بزرگسالان است نزدیک میشود. میتوان گفت هر معلم باید محتوای مطالب