لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 90
ترکمن دایره المعارفی
در باره اطلاعات تاریخی جغرافیایی فرهنگ و هنر و ...
خلاصه مقالات اولین کنفرانس بین المللی تاریخ ترکمن
خلاصه مقالات کنفرانس بصورت کتاب 90 صفحه ای منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت آنچه در ذیل می اید خلاصه مقالات کنفرانس می باشد. امید می رود مشروح سخنرانیها نیز در این سایت بزودی قرار گیرد.
نوشته شده در شنبه بیست و ششم شهریور 1384ساعت 14:11 توسط روابط عمومی دایره المعارف ترکمن | نظر بدهید
ترکمن های سالر در دوره معاصر
خانم سالارنیا *
سالرها یکی از اقوام بسیار مهم ترکمن ها در طول تاریخ بشمار می روندعلاوه بر نقش آنان در هنر ترکمن در کشمکش های سیاسی نیز ایفای نقش کرده اندو اما در دوره قاجاریه و سپس حاکمیت بلشویسم در آن طرف مرزهای ایران وضعیت آنان بشدت متزلزل گردید . سالرها از دست بلشویکهای تندرو راهی افغانستان و ایران شدند.
سالراز ناشناخته ترین طایفه های ترکمن است و تفاوت های قابل توجهی با دیگر ترکمن ها دارد نه تنها از نوع پوشاک، گویش می توان مهمترین آن مربوط به اسکان این طایفه در ایران که یک قرن نمی شود اشاره کرد.
به گذشته ی سالرها باز گردیم و دفتر خاطرات آنها را با هم ورق بزنیم. در گذشته در شوروی سابق (ترکمنستان امروزی) می زیستند اما با سلطه بلشویکیها در ترکمنستان که مصادف است با صنعتی شدن اتحادیه های روسیه شامل: دستگیری اقلیت های ثروتمند در آن زمان در روسیه بیش از 20 اقلیت مختلف وجود داشته است، گرفتن اراضی کشاورزی از مردم برای پیشرفت صنعتی، بهترین کشتارها و غارت ها، کارکردن زنان در عرضه های مختلف اجتماعی که تطابقی با فرهنگ سالر و دیگر اقوام متعصب نداشته و پذیرفتن آن نه تنها برای سالرها بلکه برای هر قدم غیرتمند بسیار مشکل بوده و در این شرایط در ذهن سالرها جز آینده ای تاریک و پلید خطور نمی کرد.
گروهی از آنها شبانه دور از چشم افسران روس با فرار از میان کوهها، دشتها و رود تجن وارد سرخس و توابع آن می شوند ولی آن دسته از سالرهایی که مجال فرار نمی یابند به دلایل مختلف در ترکمنستان ماندگار می شوند و بدین ترتیب سالرها به دو دسته تقسیم می شوند اما آن دسته از سالرهایی که وارد ایران می شوند در مکانی به نام باغباغو واقع در خراسان رضوی و توابع سرخس سکنی می گزینند. ولی دیری نمی گذرد که مرگ به سوی ایل سالر آمده و بیماری ابتدا حیوانات و سپس بقیه ی افراد را از پای در می آورد.
بسیاری از کودکان و زنان یتیم و بیوه شدند و دیگر افراد به جای مانده بی خانمان می شوند بعد از این کشتار عجیب رضاخان دستور می دهد آنها به سوی سرزمین خود بازکردند ولی سالرها نپذیرفتند و به امید زندگی بهتر کمر همت را بسته و در برابر بازی روزگار خم به ابرو نیاورده و راهی شهرهای: تربت جام، مشهد، سرخس و روستاهای: جان آباد، صالح آباد، موسی آباد، یکه پسته، (سنگ) درازو، و تعدادی دیگر روانه ترکمن صحرا می شوند آنها به خواسته ی خودشان روانه ی مکان های نامبرده نمی شوند زیرا هیچ پیوستگی فرهنگی، ملی، قومی، زبانی با سالرها نداشته و تنها حفظ اصالت آنها را وادار به این کار کرده و دلیل دیگر اینکه سالرها امید برگشت به سرزمین مادری را داشتند و به همین دلیل به سوی دیگر نواحی ترکمن نشین ایران حرکت نمی کنند و می توان گفت که با گذشت سالیان دراز سالرها هنوز هم اصالت و بافت عشیره ای خود را حفظ کرده اند.
دولت های نالایق روس و ایران آن زمان نه تنها نتوانستند به یاری ایل سالر بشتابند بلکه درصدد تار و ماج کردن فرهنگ غنی سالر شدند اما به برکت انقلاب اسلامی همچنان که تحولی عجیب در جامعه ی ایران بوجدو آورد این دگرگونی شامل ترکمن ها و بخصوص سالرها شد و آنها توانستند با گذشت سالها روابط خود را با سالرهای ترکمنستان برقرار کنند.
ترکمنها در عصر پهلوی
مایسا ایری *
رضاخان برای خلع سلاح ترکمنها، اقدامات وحشیانه ای در ترکمن صحرا اجرا کرد، کشتار اهالی و سوزاندن روستاها مثل آتش زدن روستای سلاخ که مردم آن نواحی را از طرف خوجه نفس به توپ بستند. در سراسر ترکمن صحرا حکومتهای نظامی برقرار گردید . در طی یک اعلامیه که پس از شکست جنبش خطاب به ترکمن ها صادر شد ، رفت و آمد به ترکمن