لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 18
پیشگفتار :
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی
به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست
یکی از آشکارترین سیماهای اندیشه دینی که درجهان سامی ، خواه یهودیت باشد یا مسیحیت یا اسلام ، نشأت یافته ، این است که تصور و مفهوم خدا اساسا عدل است و چون در این نگرش خود خدا اساساً عادل است رابطه میان خدا و انسان نیز باید ماهیت عادل بودن داشته باشد . به عبارت دیگر خدا نسبت به انسان از طریق عدالت عمل می کند. از آنجاییکه رابطه مستقیمی میان اختیار وعدل از یک طرف و جبر و نفی عدل از طرف دیگر وجود دارد تنها در صورت اختیار است که تکلیف و پاداش و کیفر عادلانه مفهوم و معنی پیدا می کند اگر انسان آزادی واختیار نداشته باشد و در مقابل اراده الهی و یاعوامل طبیعی دست بسته و مجبور باشد دیگر تکلیف و پاداش و کیفر ، مفهوم خود را از دست می دهد.
مقدمه :
درعصر ما از نظر دینی و مذهبی ـ خصوصا برای طبقه جوان – عصر اضطراب و دو دلی و بحران است . مقتضیات عصر و زمان یک سلسله تردیدها و سوالها به وجود آورده و سوالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخت است و نباید از یک شک و تردیدها و پرس و جوها که گاهی به حد افراط می رسد ناراحت شد چرا که شک مقدمه یقین : پرسش مقدمه وصول و اضطراب مقدمه آرامش است . شک معبر خوب لازمی است هرچند منزل و توقفگاه نامناسبی است . اسلام که این همه دعوت به تفکر و ایفان می کند به طور ضمنی می فهماند که حالت اولیه بشر ، جهل و شک و تردیدات و با تفکر و اندیشه صحیح باید به سرمنزل ایقان و اطمینان برسد .
یکی از حکما می گویند : فائده گفتار ما را همین بس که تو را به شک و تردید می اندازد تا درجستجوی تحقیق و ایقان برآئی.
شک ناآرامی است . اما هر آرامشی بر این ناآرامی ترجیح دارد . حیوان شک نمی کند ولی آیا به مرحله ایمان و ایقان رسیده است ؟ آن نوع آرامش آرامشی پایین شک است برخلاف آرامش اهل ایقان که بالای شک است . بگذاریم از افراد معدود مؤید من عندالله . دیگر اهل ایقان از منزل شک و تردید گذشته اند تا به مقصد ایمان و ایقان رسیده اند پس صرف اینکه عصر ما عصر شک از آرامش های ساده لوحانه ای که بسیار دیده می شود پایین تر نیست .
آنچه می تواند مایه تأسف باشد این است که شک یک فرد او را به سوی تحقیق نراند و یا شکوک اجتماعی ، افرادی را برنیانگیزد که پاسخگوی نیازهای اجتماعی در این زمینه بوده باشند.
انگیزه نحوه کار : ( چرا موضوع فوق را انتخاب کردم )
چنانکه ما شیعیان اصول اعتقادی اسلامی خود را که می شماریم « عدل » را به عنوان یکی از اصول دین نام می بریم . علاوه بر طرح علمی به نوعی دیگر نیز این مساله از صدر اسلام درجامعه اسلامی و در سطح عامه مردم مطرح بوده است و آن مرحله اجرایی عدل است . یک نفر مسلمان از بدیهیات اولیه اندیشه های اسلامی اجتماعی اش این بوده که امام و پیشوا و زعیم باید عادل باشد ، قاضی باید عادل باشد ، شاهد محکمه باید عادل باشد شاهد طلاق یا رجوع باید عادل باشد .
و از نظر یک مسلمان شیعی امام جمعه و جماعت نیز باید عادل باشد . هر مسلمان همواره در برابر پستهایی که یک مقام عادل باید اشغال کند احساس مسئولیت داشته باشد باید توجه داشت صرفأ اگر بخواهیم گسترش عدل را در جامعه زیاد کنیم باید از ابتداترین فرضیه انسان که همان خانه است . یا اصول حرکت یک انسان از بدو تولد از خانواده منشاء می گیرد عمل می کنیم . و بنده حقیر به خاطر اینکه درعصر حاضر اصلا عدالت حقوق بشر رعایت نمی شود وحتی زیر پا و یا فراموش شده است .
موضوع عدل الهی راموضوع تحقیقم قرار داده ام که مقایسه کنیم با این وضع و بحران ملتهای مختلف ، چه خیانتهایی درحال حاضر که نمی شود و چه حقهایی از آدمهای بی گناه سلب می شود . آیا واقعا ما بنده های خدا هستیم ؟ آیا واقعأ امامان ـ بزرگان دین زندگی