لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 12
ارتباطات صوتی در شبکه های کامپیوتری
شکه های کامپیوتری و مخابراتی از دو فن آوری سوئیچینگ سته ای و مداری برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند . سیستم تلفن معمولی کیفیت سرویس تضمین شده ای را برای کاروران فراهم می کند . یعنی قبل از آغاز ارتباط ، مداری بین دو نقطه برقرار می شود و سپس مکالمه صورت می گیرد . بر عکس ، انتقال اطلاعات روی شبکه های مبتنی بر سوئیچینگ بسته ای مثل اینترنت بر اساس پروتکل TCP/IP انجام می شود .
توضیح کوچکی درباره IP
IP یک پرتکل مبتنی بر بسته ها است . این بدان معنی است که ترافیک در شبکه بصورت بسته هایی شکسته شده ، به صورت تک تک به مقصد خود فرستاده می شوند . در غیاب روش های تکنیکی خاص مسیری که هر بسته باید برای رسیدن به مقصد خود طی کند به طور غیر وابسته ، در هر نود شبکه ، به صورت بسته به بسته تعیین می شود . IP تنها پروتکل مبتنی بر بستة موجود نیست هر چند موفقترین آنهاست و رشد فزاینده اینترنت گویای این مسئله است .
IP به خودی خودی هیچ تضمینی ایجاد نمی کند . بعنوان مثال ممکن است که بسته های مختلف راههای مختلفی را از نقطه شروع تا نقطه پایان طی کنند که باعث ایجاد امکان رسیدن بسته ها به مقصد با دستوری متفاوت است بسته ای که ابتدا فرستاده می شود می گردد . بسته ها نه تنها ممکن است خارج از نوبت و جا به جا به مقصد برسند بلکه امکان دارد بعضی از آنها اصلاً به مقصد نرسند یا تاخیر زیادی داشته باشند .
برای رفع این مشکلات پروتکل های دیگری همراه با IP مورد استفاده قرار می گیرند تا مطمئن شویم که بسته ها به ترتیب صحیحی به مقصد نهایی خود رسیده و چیزی از آنها گم نمی شود . مهمترین پروتکل از این نوع پروتکل کنترل انتقال (TCP) است . TCP شامل توابعی برای دوباره فرستادن بسته هایی که گم می شوند یا تاخیر دارند و اجتماعی از بسته ها در حالت صحیح در مقصد نهایی می باشد .
رشد شگفت انگیز اینترنت و افزایش سرویس های اطلاعاتی قابلیت هایی است که باعث شده از اینترنت برای استفاده از ارتباطات چند رسانه ای و پیغامهای صوتی بلادرنگ نظیر تلفن اینترنتی استفاده شود . بعلاوه بکار بردن اینترنت برای انتقال صوت هزینة مکالمات تلفنی را برای مسیرهای طولانی بسیار پائین می آورد . همچنین تلفن اینترنتی سرویس هایی را فراهم می آورد که سیستم تلفن سنتی مبتنی بر سوئیچینگ مداری فراهم نمی آورد . بعنوان مثال می توان امکانات صوت و نمابر و اطلاعات را صورت مجتمع در یک شبکه به وجود آورد و یا انتقال صوت از یک مبدا به یک یا چند مقصد ، سرویس هایی نظیر مراکز تلفنی بر پایه وب ، دریافت فوری صورت حساب ، امکان تلکنفرانس ، تلفن تصویری و غیره را فراهم آورد . بدلیل اینکه شبکه اینترنت برای انتقال اطلاعات بصورت غیر بلادرنگ طراحی شده است باید تغییرات تکنیکی زیادی صورت گیرد تا بتوان سسرویس های تلفنی در اینترنت را استفاده کرد . مشکلاتی در این زمینه وجود دارند که عبارتند از عدم تضمین پهنای باند مناسب ، گم شدن بسته ها ، تاخیر در ارسال بسته ها و تغییر تاخیر ارسال بسته ها . به طوری مه بر روی کیفیت صوت روی اینترنت تاثیر می گذارد . که توضیح این اصطلاحات در پیوست ( )آمده است .
با بکار گرفتن کنفرانس چند رسانه ای در ارتباط اینترنتی کاربران انتظار کیفیت مناسب دارند و آزمایشات نشان می دهند که تقریباً صورت مهمترین عنصر ارتباطات چند رسانه ای می باشد . رفتار کاربرد های صوتی بلادرنگ به گونه ای است که باید گم شدن بسته ها و تاخیر بین مبدا و مقصد حداقل باشد . عمده ترین مشکلات صدا روی Mbone گم شدن بسته ها می باشد . گم شدن بسته ها به چند دلیل اتفاق می افتد که عبارتند از : تراکم در روتر ها و گیت وی ها ، تاخیر در انتقال بسته و بار سنگین ایستگاههای کاری که باعث از بین رفتن بسته ها یا ارسال مجدد آنها می شوند . بسته ها در روتر ها بصورت صف قرار می گیرند و به ترتیب از صف خارج می شوند و اگر صف پر باشد بسته ای که به روتر می رسد از بین می رود و با استفاده بیشتر از اینترنت تراکم در روتر ها بیشتر می شود و بسته ها بیشتر گم می شوند و گم شدن بسته ها باعث پائین آمدن کیفیت تلفن اینترنتی می شود . هر بسته شامل اطلاعات صحبت بطول 40 تا 80 میلی ثانیه است که با دوره ای از واحد صحبت به نام فونم منطبق است . هر واحد شامل اطلاعات صحبتی است که در ابزار های صوتی ذخیره می شود . وقتی که بسته ای گم می شود یک فونم در صحبت گم می شود . مغز انسان می تواند تعدد کمی از فونم های گم شده را بازسازی کند ولی با افزایش گم شدن فونم ها صدا غیر قابل فهم می شود . شکل 1 کیفیت صدا را با فازایش نرخ گم شدن بسته ها نشان می دهد .
شکل 1
یک راه ممکن برای بازیابی بسته های گم شده این است که پهنای باند را رزرو کنیم و به سمت مدیریت یک سرویس مجتمع روی ایترنت برویم . در چند سال اخیر فن آوری های متعددی برای حل مشکل تراکم روی روتر ها عرضه شده است که ظرفیت خطوط اینترنت و روتر ها را افزایش داده است . فن آوری های انتقال سریع نظیر ATM با سرعت مگابیت در ثانیه و SONET با سرعت گیگابیت در ثانیه و WDM با سرعت ترابیت در ثانیه بهمراه روتر هایی با فن آوری مبتنی بر سوئیچ های با سرعت بالا می توانند میلیون ها بسته ار در ثانیه پردازش کنند و این نیاز به تغییرات خیلی زیاد و گرانقیمتی دارد که باید موافقت و اجرا شود . بنابراین این راه حل در زمان کوتاه قابل دسترسی نیست . بنابراین به سراغ راه حلهایی می رویم که تحت شرایط کنونی اجرا می شوند و در لایه کاربرد پیاده سازی می گردند . هدف اصلی کم کردن میزان تاثیر بسته های گم شده در کیفیت صوت است . یعنی باید بازیابی بسته های گم شده گونه ای باشد که کاربر متوجه گم شدن بسته ها در مقصد نشود . بنابراین انتقال صوت در اینترنت (VoIP) یکی از مسائل قابل توجه در انتقالات تحت شبکه می باشد .
هیجان ایجاد VoIP و منابعی که برای گسترش روش های تکنیکی آن استفاده شده VoIP را به یک روش کاملاً جدی برای ارتباطات صوتی تبدیل کرده است . این به آن معنی است که VoIP یک جایگزین خوب برای تلفن های قدیمی می باشد که ما در عرض چندین دهه شناخته ایم . اکنون تکنولوژی VoIP نه تنها می تواند سرویسهای تلفنی خوبی را اجرا کند بلکه سرویس های فراوان دیگری نیز علاوه بر آن ایجاد می کند و آنها را با کیفیت سرویسی (QOS) مشابه با تلفن های قدیمی ارائه می نماید .