انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

تحقیق در مورد معادجسمانی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

عنوان

معاد جسمانی

نام دبیر

خانم گرجی

تهیه کننده

آرزو ارواحی

پاییز 1385

فهرست مطالب

معادجسمانی 4

دلایل اثبات معاد جسمانی 4

چگونگی معاد جسمانی : 6

نظر فلسفی ملاصدرا : 7

نظر وحیانی ملاصدرا : 7

نظریه آقاعلی مدرس (حکیم زنوزی ) : 7

شبهات معاد جسمانی (1) 8

۱ ـ شبهه‌ی اعاده‌ی معدوم: 8

۲ ـ عدم تعین جسم دنیایی: 9

حقیقت مرگ و قبض روح 10

تمثیلات و تشبیها تی در حقیقت مرگ 11

3-انتقال از خانه ای به خانـــه دیگر 11

ناگهانی مرگ 13

مرگ ناگهانی 13

شبهات معاد جسمانی (2) : 14

1 ? شبهه اول : آکل و ماکول 14

تقریر دیگری از شبهه آکل و ماکول : 15

2 ? جاودانگی طینت پس از مرگ آدمی : 16

پاسخ فلاسفه به شبهه آکل و ماکول : 16

پاسخ اصالت روح و ابزار بودن جسم به شبهه آکل و ماکول : 16

پاسخی دیگر به شبهه آکل و ماکول : 17

پاسخ حکمت متعالیه به شبهه آکل و ماکول : 17

پاسخ شبهه بر اساس مبنای عقلا : 18

پاسخ شبهه با استفاده از قرآن : 20

2 ? شبهه دوم : اعاده معدوم 21

طرح شبهه : 21

پاسخ شبهه اعاده معدوم : 21

3 ? شبهه سوم : نقش ابزاری جسم و کفایت معاد روحانی : 22

پاسخ : 22

شبهه چهارم : کره زمین برای معاد همگان کافی نیست 23

پاسخ : 23

شبهه پنجم : جمع میان معاد روحانی و جسمانی ممکن نیست 24

پاسخ : 24

6 ? شبهه ششم : کدام جسم باز می گردد ؟ 24

پاسخ : 24

نتیجه بحث : 25

منابع وماخذ 25

پانوشت ها : 25

معادجسمانی

یکی از موضوعاتی که پیرامون معاد مطرح است ،جسمانی یا روحانی بودن آن است.بطور عمده معتقدین به معاد به سه دسته تقسیم می شوند:

گروه نخست عموم فلاسفه وپیروان حکمت مشاء هستند که فقط قائل به معاد روحانیند. از نظر آنان پس از مرگ، صورت و اعراض بدن انسان نابود می‌شود و آنچه باقی می‌ماند روح انسان است که به عالم مجردات بازمیگردد و درآن جهان یا بهره مند از لذتهای معنوی میگردد یا دچار عذابهای روحانی گروه دوم عموم متکلمین و فقها و اهل حدیثند که معاد را فقط جسمانی میدانند زیرا روح در نظر آنان همچون جسم لطیفی است که در بدن جریان دارد مانند جریان آب در گل یاجریان آتش در ذغال.

گروه سوم ازجمله بزرگان حکما و مشایخ عرفا و جمعی از متکلمین مثل غزالی و کعبی، راغب اصفهانی و بسیاری از علمای شیعه مثل شیخ مفید و شیخ طوسی قائل به معادی روحانی _ جسمانی هستند و معتقدند که نفس مجرد آدمی در روز رستاخیز به بدن خاکی وی باز میگردد.

از آنجا که معاد روحانی با توجه به مجرد بودن نفس قابل اثبات و پذیرفتن است و بیشتر اشکالات به امکان معاد جسمانی و چگونگی آن باز میگردد ، در اینجا دلایل اثبات معاد جسمانی را بطور اجمال مورد بررسی قرار میدهیم.

دلایل اثبات معاد جسمانی

الف_آیات دال بر معاد جسمانی:

1_ایرادات و اشکالاتی را که مشرکین دوره پیامبر مطرح میکردند ، ناظر بر تعجب آنها و بعید بودن خلقت دوباره بدن جسمانی انسان بوده که به این شکل در قرآن بیان شده است : چگونه استخوانهای پوسیده انسانها دوباره زنده میشوند ؟ و قرآن در مقام پاسخ به این اشکال میفرماید : همان خدایی که مرتبه اول شما را آفرید، قادر است دو باره شما را خلق کند .اگر معاد روحانی بود ، پاسخ سلبی به این ایرادات کفایت میکرد و دیگر نیازی به اثبات معاد جسمانی نبود . مانند:

و قالوا ءاذا کُنّا عظاما و رفاتا أانّا لمبعوثون خلقا جدیدا ... قل الذی فطرکم اوّل مرّة (اسراء ، 49 تا 51 )

و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه قال و من یحی العظام و هی رمیم قل یحییها الذی انشاها اوّل مرّه و هو بکلّ خلق علیم (یس ، 78 تا 79)

أ یحسب الانسان ان لن نجمع عظامه بلی قادرین علی ان نسوّی بنانه (قیامت,3و4)

2_ ذکر نمونه های تجدید حیات انسانها یا حیوانات در همین دنیا که قرآن این داستانها را نشانه هایی از معاد قرار داده است. مثل داستان حضرت ارمیا یا عزیر نبی و حمار وی (بقره ,259) ونیز داستان چهار پرنده حضرت ابراهیم (بقره ,260) وداستان اصحاب کهف (کهف ,18و19)



خرید و دانلود تحقیق در مورد معادجسمانی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.