دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایاننامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (M.A)
عنوان
بررسی فاکتورهای موفقیت مدیریت تغییر و تحول در بانکداری الکترونیک
( مطالعه موردی: بانک صادرات شهر کرمانشاه)
فهرست
عنوان……………………………………………………………………………………………..………………………………...……………………
صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………….......................................................................
1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ………………….………………………………………………………….....................................................................
3
1-2) بیان ساله………………….…………………………………………………………...................................................................
4
1-3) اهمیت و ضرورت انجام حقیق…………………………………………………….………...................................................
6
1-4) اهداف تحقیق …………………………………….…………………………………..............................................................
7
1-4-1) هدف کلی…………………………………………………..………………………………………………………………………
7
1-4-2) اهداف جزئی……...……………………………………………...……………….........................................................
7
1-5) فرضیههای تحقیق……………….…………….………………………………………............................................................
8
1-6) قلمرو حقیق…………………………..………………………………………………................................................................
10
1-6-1)قلمرو وضوعی……..………...…………………………………………………...........................................................
10
1-6-2) قلمرو مکانی .........................................................................................................................................
10
1-6-3) قلمرو زمانی حقیق………………………………..……..………………..……….......................................................
10
1-7)تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و ملیاتی)……………………….......................
10
1-7-1) تعاریف مفهومی ………………….…………………………………………….......................................................
10
1-7-2) تعاریف عملیاتی…………….…….………………………..…………………….........................................................
11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه……………………….…………………..……………………………………....................................................................
15
2-2) مبانی نظری……………………..…………………..…….……………………………..............................................................
17
2-2-1)تعاریف تغییر وتحول..............................................................................................................................
17
2-2-2)ابعاد و مختصات تغییر.............................................................................................................................
18
2-2-3)عوامل مؤثر در ایجاد تغییر.......................................................................................................................
19
2-2-4)مراحل اصلی فرایند تحول.......................................................................................................................
19
2-2-4-1شناخت......................................................................................................................................
19
2-2-4-2)آغاز فرایندتحول.......................................................................................................................
20
2-2-4-3)تشخیص....................................................................................................................................
20
2-2-4-4)بررسی وضعیت وجود..............................................................................................................
21
2-2-4-5)تعیین وضعیت آتی ازمان.........................................................................................................
21
2-2-4-6)آمادهسازی و برنامهریزی جهت اجرا.........................................................................................
22
2-2-4-7)اجرای تغییر...............................................................................................................................
22
2-2-4-8)بازنگری و تحکیم (تثبیت).....................................................................................................
23
2-2-5)راهبردهای تغییر در ازمان.............................................................................................................................
23
2-2-5-1)راهبرد تغییر فناوری...........................................................................................................................
23
2-2-5-2)راهبرد تغییر ساختار.........................................................................................................................
23
2-1-5-3)راهبرد تغییر وظیفه...........................................................................................................................
23
2-2-5-4)راهبرد تغییر افراد..............................................................................................................................
24
2-2-6)شیوه های اعمال تغییرات................................................................................................................................
24
2-2-6-1)شیوه مشارکتی اجرای تغییر.............................................................................................................
24
2-2-6-2)شیوه اجباری اجرای تغییر................................................................................................................
24
2-2-7)ضرورت تحول صنعت بانکداری..................................................................................................................
25
2-2-8)مدیریت تغییر و تحول....................................................................................................................................
26
2-2-9)آمادگی پذیرش تحوّل سازمانی.....................................................................................................................
27
2-2-10)مدیران و تغییر............................................................................................................................................
29
2-2-11)ویژگیهای سازمانهای نوآور...................................................................................................................
30
2-2-12)مفهومسازی ساختار سازمانی......................................................................................................................
2-2-12-1)اهمیت ساختار سازمانی مناسب.............................................................................................................
2-2-12-2)ویژگیهایساختاری............................................................................................................................
2-2-12-3)بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی.......................................................................................
32
34
35
37
2-2-12-4) الزاماتمحیطیساختارسازمانی...........................................................................................................
2-2-13)تغییرات استراتژیک در صنعت بانکداری......................................................................................................
40
40
2-2-13-1)استراتژی های مدیریت تغییر تحول آفرین..........................................................................................
41
2-2-14) برنامه ریزی نیروی انسانی در سیستم بانکی................................................................................................
42
22-14-1)تعریف برنامه ریزی نیروی فرآیند نیروی انسانی........................................................................................
43
2-2-14-1-1)مدل کسب و کار استراتژیک منابع انسانی.................................................................................
46
2-2-14-1-2)پیوند استراتژی منابع انسانی با استراتژی های کلی و کلان سازمان ...................................................
47
2-2-15)استراتژی های تحول سازمانی......................................................................................................................
48
2-2-15-1)سطوح تغییر در نیروی انسانی...........................................................................................................
49
2-16)سیر تحولات الکترونیکی..................................................................................................................................
50
2-17)چالش های تحول الکترونیکی ........................................................................................................................
51
2-2-18)مزیت های بانکداری الکترونیکی.................................................................................................................
52
2-2-19)مدیریت ارتباط بامشتری در نظام مؤسسات مالی و خدماتی.....................................................................
52
2-2-20)محرک های راهبردی توسعه بانکداری الکترونیک......................................................................................
54
2-2-21)چالش های توسعه بانکداری الکترونیک.....................................................................................................
55
2-3) پیشینه تحقیق.....................................................................................................................................................
56
2-3-1) تحقیقات داخلی.....................................................................................................
56
2-3-2) تحقیقات خارجی......................................................................................................................................
58
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه..................................................................................................................................................................
61
3-2) روش تحقیق......................................................................................................................................................
61
3-3) جامعه آماری....................................................................................................................................................
62
3-4) روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه...........................................................................................................
62
3-5) ابزار گردآوری دادههاو اطلاعات.....................................................................................................................
63
3-5-1)تشریح پرسشنامه...........................................................................................................................................
63
3-6)روش تجزیه و تحلیل دادهها................................................................................................................................
64
3-7)روایی و پایایی پرسش نامه.................................................................................................................................
65
3-8)روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داه ا.................................................................................................................
66
3-8-1)مدل معادلات ساختاری..................................................................................................................................
67
3-8-2)معیارهای برازش............................................................................................................................................
67
3-8-2-1) NFI........................................................................................................................................................
67
3-8-2-2) RFI.........................................................................................................................................................
3-8-2-3) IFI...........................................................................................................................................................
3-8-2-4)CFI..........................................................................................................................................................
3-8-2-5) RMR..................................................................................................................................................
38-2-6) GFI.....................................................................................................................................................
3-8-2-7)AGFI ...............................................................................................................................................
68
68
68
68
69
69
3-8-2-8)RMSEA............................................................................................................................................
69
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
4-1) مقدمه...................................................................................................................................................................
71
4-1) بخش اول : آمار توصیفی....................................................................................................................................
72
4-2-1)ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان...................................................................................................
72
4-2-1-1)جنسیت ....................................................................................................................................................
72
4-2-1-2)سن............................................................................................................................................................
72
4-2-1-3)تحصیلات ................................................................................................................................................
73
4-2-1-4)نوع استخدام ...........................................................................................................................................
74
4-2-1-5)سابقه خدمت ...........................................................................................................................................
75
4-3)آزمون نرمال بودن دادهها ...................................................................................................................................
76
4-4)استانداردسازی ابزار اندازهگیری مفاهیم تحقیق.................................................................................................
76
4-5)تحلیل عاملی اکتشافی متغیر بعد مشتری.............................................................................................................
77
4-5-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد مشتری..........................................................................................................
80
4-6)تحلیل عاملی اکتشافی بعد تکنولوژی ................................................................................................................
82
4-6-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد تکنولوژی .....................................................................................................
83
4-7)تحلیل عاملی اکتشافی بعد ساختار سازمانی .......................................................................................................
84
4-7-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد ساختار سازمانی ............................................................................................
87
4-8)تحلیل عاملی اکتشافی بعد نیروی انسانی............................................................................................................
88
4-8-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد نیروی انسانی ................................................................................................
90
4-9)تحلیل عاملی اکتشافی بعد محیط داخلی ............................................................................................................
91
4-9-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد محیط داخلی.................................................................................................
93
4-10)تحلیل عاملی اکتشافی بعد محیط میانی ...........................................................................................................
94
4-10-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد محیط میانی ................................................................................................
95
4-11)تحلیل عاملی اکتشافی بعد محیط خارجی .......................................................................................................
96
4-11-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد محیط خارجی.............................................................................................
99
4-12)تحلیل عاملی اکتشافی بعد نگرش نسبت به تغییر و تحول...............................................................................
100
4-12-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بعد نگرش نسبت به تغییر و تحول....................................................................
102
4-13)تحلیل عاملی اکتشافی متغیر تمایل به استفاده .................................................................................................
102
4-13-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر تمایل به استفاده ...............................................................................................
104
4-14)تحلیل عاملی اکتشافی متغیر بازنگری در قوانین و مقررات............................................................................
105
4-14-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر بازنگری در قوانین ومقررات.............................................................................
107
4-15)تحلیل عاملی اکتشافی متغیر آموزش همگانی...................................................................................................
108
4-15-1)تحلیل عاملی تاییدی متغیر آموزش همگانی ...........................................................................................
110
4-16)مدل ساختاری تحقیق (بررسی مدل اصلی تحقیق)...........................................................................................
111
4-17)مفروضات رگرسیون خطی چندگانه..............................................................................................................
113
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه ................................................................................................................................................................
116
5-2) نتایج فرضیات ...................................................................................................................................................
117
5-3) نتیجه گیری مبتنی بر فرضیات....................................................................................................................
117
5-4) نتیجه گیری کلی.................................................................................................................................................
121
5-5) پیشنهادها براساس فرضیات................................................................................................................................
123
5-6)پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................................................
125
5-7) محدودیت های تحقیق....................................................................................................................................
126
5-8) پیشنهادها برای تحقیقاتآتی..............................................................................................................................
127
منابع و مآخذ
منابع فارسی.................................................................................................................................................................
129
منابع لاتین..................................................................................................................................................................
130
پیوست ها..................................................................................................................................................................
131
جدول های تحقیق
جدول1-1) متغیرهای تحقیق.......................................................................................................................................
9
جدول 2-1) انواع تغییرات سازمانی............................................................................................................................
18
جدول3-1) تشریح پرسش نامه....................................................................................................................................
64
جدول 3-2) جامعه آماری تحقیق...............................................................................................................................
62
جدول 3-3 مقادیر آلفای کرونباخ ...............................................................................................................................
66
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنسیت آنها......................................................................
72
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سن آنها...........................................................................
73
جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب تحصیلات آنها.................................................................
74
جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب نوع استخدام آنها..............................................................
74
جدول 4-5 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت آنها.............................................................
75
جدول 4-6 نتایج آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت بررسی پیروی داده ها از توزیع نرمال...............................
76
جدول 4-7 نتایج آزمون KMO-Bartlett در بعد مشتری........................................................................................
78
جدول 4-8 کل واریانس تبیین شده عامل مکنون مشتری.......................................................................................
79
جدول 4-9 ماتریس همبستگی باز تولید شده بر مبنای بارهای عاملی.........................................................................
80
جدول 4-10 شاخصهای برازش مدل اندازه گیری بعد مشتری.................................................................................
81
جدول 4-11 نتایج آزمون KMO-Bartlett عامل مکنون تکنولوژی......................................................................
82
جدول 4-12 کل واریانس تبیین شده عامل مکنون تکنولوژی ...................................................................................
82
جدول 4-13 ماتریس همبستگی باز تولید شده بر مبنای بارهای عاملی......................................................................
83
جدول 4-13 ماتریس همبستگی باز تولید شده بر مبنای بارهای عاملی......................................................................
83
جدول 4-14 شاخصهای برازش مدل اندازه گیری تکنولوژی...................................................................................
84
جدول 4-15 نتایج آزمون KMO-Bartlett عامل مکنون ساختار سازمانی............................................................