لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 88
آموزش سلامت
آموزش سلامت آن بخش از مراقبتهای بهداشتی است که بر تاثیر عوامل رفتاری بر سلامت تکیه نموده و با مردمی آغاز مس شود که سالم بوده و علاقمند به توسعه معیار های سلامت فردی و اجتماعی هستند و به آنها در گسترش شیوه های زندگی موثر در حفظ و ارتقای سلامت کمک می کند.
آموزش سلامت ترکیبی از تجارب یادگیری تسهیل کننده ی اتخاذ داوطلبانه رفتار سالم است که منجر به تامین ، حفظ وارتقای سلامت شده و ترکیبی از حمایتهای آموزشی، ساختاری، اقتصادی و محیطی برای تعالی رفتار سالم است.
آموزش دهندگان سلامت، پیشگامانی هستند که همیشه طالب درک جدیدی از رفترا انسانی راه های جدید کاربرد دانش خویش به منظور حل مشکلات فردی و اجتماعی می باشند. تمام مراقبین سلامت( و بیش از آن ، تمام فعالان توسعه پایدار ) ، آموزش دهنده سلامت هستند و این افتخاری است که توسعه و تقویت آن نیازمند برنامه ریزی دقیق برای توسعه آموزش سلامت متکی بر شواهد و مبتنی بر جامعه می باشد.
گستردگی طیف آموزش دهندگان سلامت از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا بهورزان سخت کوش و فداکار و رابطان پرافتخار سلامت ، فرصتی است که باید با افزایش آشنایی آنان با دانش ها و مهارت های مورد نیاز برای ارایه انواع خدمات آموزش سلامت از مرحله تعیین نیازها تا اجرا و پایش ارزشیابی مداخلات آموزش سلامت ، تقویت گردد.
آموزش سلامت هر چند وظیفه ای است برای تمام مراقبین سلامت اما خود عملی است که ریشه در مجموعه ای از علوم تربیتی ، رفتاری، روان شناسی ، مردم شناسی ، جامعه شناسی، ارتباطات، اطلاعات، پزشکی و بهداشت داشته و متناسب با توسعه این علوم و گذار دوران، توسعه می یابد .
شاخصهای آموزش سلامت
1. در صد افراد 18 تا 24 سال که دوره دبیرستان را طی نموده اند
2. .در صد مدارس ابتدایی تحت پوشش برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس
3. در صد مدارس راهنمایی تحت پوشش برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس
4. در صد دبیرستانهای تحت پوشش برنامه جامع آموزش سلامت
5. در صد دانشگاه ها و دانشکده های تحت پوشش برنامه های جامع آموزش سلامت
6. در صد بیمارستانهای تحت پوشش برنامه آموزش سلامت
7. در صد مراکز بهداشتی درمانی ارایه دهنده آموزش سلامت
8. در صد بیماران رضایتمند از ارتباطات ارایه دهندگان خدمات درمانی در بیمارستانها
9. در صد مراجعین رضایتمند از ارتباطات ارایه دهندگان خدمات در مراکز بهداشتی درمانی
10. در صد مشارکت رابطین سلامت ادارات
11. در صد محل های کار دارای برنامه های ارتقای سلامت
12. در صد مراکز بهداشتی درمانی دارای برنامه ارتقای سلامت
13. دسترسی به اینترنت در خانه
14. سواد بهداشتی
آموزش سلامت متکی بر شواهد
مسئولیتهای آموزشی
ارزیابی نیازهای فردی و اجتماعی
ارزیابی نیازهای فردی و اجتماعی در برنامه های اموزش سلامت ، برای دریافت تصویری مناسب از مشکلات بهداشتی افراد و جوامع ،بسیار مهم و اساسی بوده و فرایندی مشارکتی است که باید توسط تیمی متشکل از کارکنان حرفه ای سلامت ، دست اندر کاران بخش های توسعه و افراد جامعه صورت گیرد .
برنامه ریزی صحیح برای آموزش سلامت با ارزیابی نیازهای فردی و اجتماعی آغاز می گردد.
ارزیابی نیازهای فردی و اجتماعی برای آموزش سلامت شامل مراحل زیر است:
جمع آوری داده های مرتبط با سلامت در مورد محیط های اجتماعی و فرهنگی
شناسایی عوامل رفتارهای تقویت کننده و یا مانع شونده سلامت
تشریح نیازهای آموزش سلامت بر اساس داده ها
تحلیل عوامل موثر بر یادگیری افراد ، گروه ها و مخاطبین
دستورالعمل فنی برنامه ریزی موثر برنامه های آموزش سلامت
برنامه ریزی موثر در آموزش سلامت، نقش کلیدی در توسعه و دستیابی به اهداف کلی آن دارد . در فرایند برنامه ریزی ، مشارکت افراد در گیر در برنامه در کلیه مراحل طراحی ، تدوین ،اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش سلامت ضروری بوده و به همین منظور، شناسایی و برقراری ارتباط با افراد درگیر در برنامه از اهمیت بسیاری برخوردار است .