لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 33
موضوع:
آسفالت در کارگاه
استاد:
آقای مهندس فندرسکی
دانشجو:
مهدی ملاعباسی
پاییز 85
تولید آسفالت در کارگاه
در این قسمت چگونگی تهیه بتن آسفالتی در کارگاه مورد بررسی واقع میشود.
در مراحل اولیه پیدایش آسفالت، اکثراً آسفالت را در پاتیلهای بزرگ تهیه میکردند و طرز تهیه آسفالت در آن زمانها به این طریق بود که مصالح سرند شده را در پاتیل فلزی ریخته و زیر آن را به کمک یک فارسونکا (مشعل) حرارت میدادند و هنگامی که مصالح به اندازه کافی گرم میشدند، قیر مذاب و گرم شده را تا به آن اضافه مینمودند و خوب مخلوط کرده و سپس در سطح راه پخش مینمودند. این روش ابتدایی که در آن عوامل متشکله آسفالت غالباً کم و زیاد میشدند، امروز تقریباً منسوخ شده و در موارد معدودی جهت تهیه آسفالت در حجم کم والاالخصوص برای تهیه آسفالت ایزولاسیون بام ساختمانها بکار گرفته میشود.
با توسعه صنایع، به تدریج وسایل و ماشینآلات بهتری در اختیار راهسازان قرار داده شد، تا جایی که امروزه انواع کارخانههای آسفالت مداوم و متناوب به صورت نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و حتی کارخانههای آسفالت مجهز به کامپیوتر به بازار عرضه شده است.
بیشبهه عرضه کارخانههای آسفالت با ظرفیت زیاد، مهمترین و بالاترین امکان را به پیمانکاران داده است تا بهترین راندمان را از ماشینآلات پخش آسفالت به دست آورند. امروزه کارخانههایی با تولید متجاوز از 250 تن آسفالت در ساعت نیز در اختیار صنایع راهسازی قرار دارد.
کارگاه تهیه آسفالت
هر کارگاه آسفالت مشتمل بر واحدهایی است که به یکدیگر وابستگی داشته، به نحوی که راندمان تولید آسفالت کارگاه بستگی تام به عملکرد این واحدها که ذیلاً بهطور مختصر تشریح میشوند، دارد:
واحد تولید نیرو
واحد سنگشکن
مخازن قیر
کارخانه آسفالت
عوامل فوق ارکان اصلی تولید آسفالت محسوب شده و سایر عوامل از جمله وسایل پخش، وسایل حمل و نقل در درجه دوم اهمیت قرار میگیرند.
معمولاً در هر کارگاه آسفالت یک واحد تولید نیرو (برق) وجود دارد که قدرت آن با توجه به مصرف دستگاههای موجود در کارگاه انتخاب میگردد. اکثراً بیش از یک ژنراتور در این واحد نصب میشود که جوابگوی مصارف مختلف از جمله روشنایی کارگاه و مصرف دستگاههای مختلف باشد.
وظیفه تهیه مصالح اعم از شکسته و یا طبیعی با واحد سنگشکن است. در اینجا به ذکر این نکته اکتفا میشود که معمولاً واحد سنگشکن، یکی دو ماه زودتر فعالیت خود را شروع میکند تا قسمتی از مصالح مورد نیاز را تهیه نماید تا در صورت بروز اشکالاتی در کار سنگشکن وقفهای در تهیه آسفالت حاصل نشود و همانطوری که قبلاً تذکر داده شد، سرندهایی که در دستگاه سنگشکن نصب میشود، با توجه به دانهبندی است که پیمانکار بر اساس آن آسفالت تهیه مینماید.
در هر کارگاه، آسفالت با توجه به ظرفیت کارخانه آسفالت تعدادی مخزن قیر نصب میشود. مخازن قیر بهطور سری نصب شده و به نحوی جاسازی شدهاند که میتوان در زیر مخازن فارسونکا قرار داده و قیر داخل مخزن را گرم و ذوب نمود. از هر یک از مخازن قیر، لولهای مجهز به شیر فلکه به یک لوله اصلی قطور (حدود 10 سانتیمتر قطر) متصل میشود. ابتدا تمامی مخازن قیر با قیر مورد مصرف پر شده و سپس به تدریج مصرف میشوند و هر مخزن که قیر آن تمام شود، بایستی در اسرع وقت نسبت به پر کردن مجدد اقدام نمود. طرز استفاده از قیر مخازن به این ترتیب است که با قرار دادن فارسونکا در زیر مخزن، قیر گرم و ذوب میشود تا حدی که بتوان توسط پمپ آن را کشید و به فلاسک کارخانه آسفالت پمپاژ نمود. قیر پمپ شده در فلاسک توسط یک سیستم تبادل حرارتی روغنی تا ماکزیمم 137درجه سانتیگراد (برای قیرهای خالی 100-60) گرم میشود و این قیر آماده برای تزریق به دستگاه مخلوطکن آسفالت میباشد.
هنگامی که قیر مخزن خاتمه یافت، شیر فلکه را بسته و شیر فلکه مخزن بعدی که قبلاً گرم شده است، باز مینمایند تا دائماً جریان قیر گرم از لوله اصلی به طرف فلاسک قیر کارخانه آسفالت جریان داشته باشد.
هم اکنون دو تیپ کارخانه آسفالت در دنیا شناخته شده است که از نقطهنظر نحوه تهیه آسفالت با یکدیگر اختلاف دارند.
الف: کارخانههای آسفالت متناوب
ب: کارخانههای آسفالت مداوم
سازندگان این گونه کارخانهها از هر دو نوع با ظرفیتهای مختلف ساخته و به بازار عرضه میدارند.
کارخانههای آسفالت مداوم و متناوب امروزه مجهز به دستگاههای مختلف بوده، به طوری که در برخی تمام اجزاء کارخانه و در بعضی دیگر قسمتی از اجزاء کارخانه به صورت اتوماتیک بوده و به همین دلیل با توجه به درجه اتوماسیون، کارخانههای آسفالت به شرح زیر نامگذاری شدهاند:
کارخانههای آسفالت معمولی
کارخانههای آسفالت نیمه اتوماتیک
کارخانههای آسفالت تمام اتوماتیک