لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
چکیده این پژوهش با هدف بررسی شخصیت لازم در موفقیت شغلی کارشناسان کاوش اطلاعات انجام شده است. بدین منظور با استفاده از نظریه صفات و بهرهگیری از روش علمی تحلیل عوامل به انتخاب و اندازهگیری تعداد محدودی از صفات پرداختیم. نظریه پنج عاملی بزرگ نورمن مبنای این پژوهش قرار گرفت. طبق این مدل، صفات به پنج عامل بزرگ برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، ثبات عاطفی و فرهنگ و تربیت و حدوداً در بیست مقیاس توضیح دهنده تقسیم گردید. بر این اساس، پرسشنامه شخصیتی با سی و هفت ویژگی در پانزده مرکز تحقیقاتی و اطلاعاتی بین سی و دو کارشناس کاوش اطلاعات و سی و دو کتابدار توزیع گردید. پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله که با استفاده از آزمون دو جملهای و خی دو انجام شد، تاثیر نوع پنجگانه شخصیت بر موفقیت شغلی آنها از نظر پاسخدهندگان مورد تأیید قرار گرفت.کلیدواژهها: مطالعه شخصیت / کاوش اطلاعات / کاوشگر اطلاعات/ موفقیت شغلیامروزه پیشرفت جامعه در گرو استفاده بهینه از نیروی انسانی آن جامعه است و منابع انسانی از مهمترین منابع استراتژیک سازمانها به حساب میآیند. در شرایط فعلی بیشترین توجه مدیران سازمانها به حقوق و مزایای کارکنان و یا به قوانین و مقررات مرتبط با امور مدیریت منابع انسانی معطوف شده و کمترین توجه به ابعاد دیگر مدیریت منابع انسانی مبذول میشود. اولین اقدام در حوزهء مدیریت منابع انسانی استخدام و تأمین نیروی انسانی است که اگر این مرحله به درستی انجام نشود حضور افراد نامناسب در سازمان باعث ایجاد مشکلات آشکار و نهان میگردد. رفع این عوارض را میتوان در این مرحله پیشگیری نمود و مسلم است که پس از استقرار افراد در سازمان بسیار دشوار خواهد بود (میرسپاسی، 1378). افراد از لحاظ استعدادها، علائق و تواناییها و دیگر خصوصیات شخصیتی با یکدیگر متفاوتند. موفقیت در انجام کار نیز مستلزم توانایی و استعداد خاصی است که برنامهریزی دقیق و منظم جهت هدایت شغلی افراد نه تنها کمک ارزندهای در جهت بازدهی و رونق اقتصادی جامعه است، بلکه سبب رضایت و موفقیت بیشتر در کارآیی فرد میشود. یکی از فرآیندهای مهم اجرایی در مدیریت منابع کشور، جذب و گزینش نیروهای مستعد و کارآمد در نظام میباشد (دعائی، 1377). برای کاهش مشکلاتی که ناشی از انتخاب و استخدام ناصحیح اولیهء نیروی انسانی در سازمانها میباشد، تدابیری هست که یکی از آنها ایجاد تناسب شغلی یا حرفهای با نوع شخصیت است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که تناسب شغل در عملکرد افراد و ایجاد رضایت شغلی، تأثیر دارد(میرسپاسی،1378). تحقیقات نشان دادهاند که دانشمندان علوم اجتماعی با دانشمندان علوم فیزیک ریاضی در ارتباطات اجتماعی که با سایر افراد دارند، فرق میکنند. بیشترین تأکید در استخدام، مهارت داوطلب در تحصیلات و تجربه منعکس میشود. بررسیهای اخیر در حوزهء مدیریت منابع انسانی بر پنج ویژگی: شخصیت، استعداد، علاقه، هوش، و مهارت در موفقیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف سازمان و ایجاد رضایت شغلی تأکید دارد (میرسپاسی، 1378). تحقیقات نشان داده است که عامل شخصیت در بسیاری از موارد نقشی بسیار مهم و قابل توجه دارد. خصوصیات شخصیتی در حقیقت، به عنوان محرکههای خلق و خو، برای دستیابی به هدف، تلقی میشوند. به این معنان که این خصوصیات انسان را مستعد انجام رفتارهای مختلف در موقعیتهای خاص مینماید (کالیگوری، 2000). مطالعه خاص رفتار فرد یک نوع تعیین شخصیت او میباشد و از این رو با شناخت رفتار فرد، میتوانیم پیشبینی کنیم که از این شخص با این نوع شخصیت در موقعیتهای مختلف چه نوع رفتاری بروز میکند. امروزه استفاده بهینه از اطلاعات از پایههای مهم قدرت و توسعه هر جامعه به حساب میآید (دلیلی، 1375). در ایران نیز مراکز اطلاعرسانی عمدهای چون، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، کتابخانهء مرکزی علوم پزشکی و خدمات درمانی، بخش قابل توجهی از پایگاههای اطلاعاتی خود را به صورت ذخیره بر روی دیسکهای فشرده نوری تهیه میکنند و بازیابی از آنها مستلزم متغیرهایی چون، منابع اطلاعاتی و نیروی انسانی شاغل در این زمینه میباشد. بلاردو (1985) میگوید: کاربر معمولی لازم نیست برای تحقیق گاه و بیگاه و دستیابی به یک سیستم اطلاعاتی منظم، وقت صرف کند تا مهارتهای لازم را بیاموزد. تحقیق در شخصیت به معنای مطالعهء چگونگی تفاوت افراد در ادراک و نحوهء ارتباط این تفاوتها با کنش کلی انسان است. در مورد تقسیمبندی شخصیت، نظریههای زیر وجود دارد: نظریه روانکاوی، نظریه پدیدار شناختی، نظریه صفات، نظریه انسانگرایی، نظریه شناختی، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه انگیزشی (کارور، 1375). مطالعه شخصیت کتابداران عمدتاً در گروه صفات میباشد، زیرا به درک رابطهء بین انتخاب شغل و رفتار پرداخته است و سعی میکند تا رفتار شخص را با اندازهگیری آنها پیشبینی نماید (فیشر، 1984).نظریه صفاتاز جمله نظریههایی که تأثیر بسیاری بر تحقیق و نظریه در شخصیت دارد، نظریه صفات است. در این دیدگاه تلاش میشود که رفتار شخص را با اندازهگیری صفات پیشبینی نماید. این نظریهپردازان معتقدند که خصوصیات شخصیتی هر طور که ارزیابی شوند با رفتار ارتباط دارند. اگر چه این نظریهپردازان در تعیین صفاتی که شخصیت انسان را تشکیل میدهند از یک دیگر متفاوتند، ولی همگی بر این باورند که این صفات پایههای شخصیت اصلی انسان را تشکیل میدهند. و نیز در این امر متفقالقولند که رفتار و شخصیت انسان را میتوان به صورت سلسله مراتب درآورد، و به طور خلاصه این که، در نظریه صفات انسان آمادگیهای مشخصی دارد تا به طریق خاصی واکنش نشان دهد (پروین، 1374). فرض اصلی این نظریه که مبنای این پژوهش نیز میباشد، این است که پاسخهای متفاوت انسانها به موقعیتهای خاص به دلیل آمادگیهای مشخصی است که در آنها موجود است، به این آمادگیها صفات گفته میشود. به عبارت دیگر، افراد را میتوان با توجه به این طرز رفتارهای خاص آنها، شناسایی و توصیف نمود. روش علمی انتخاب و اندازهگیری تعداد محدودی از این صفات؛ تحلیل عاملی؛ است. یک روش ریاضی که اساس آن همبستگی است و نشان میدهد که چگونه موضوعات در تستهای شخصیت به یک دیگر بستگی دارند. یک نوع تحلیل عاملی پرسشها در تستهای شخصیت یا مقیاسهای درجهبندی شده وجود دارد که چند عامل را نشان میدهد ولی معمولاً پنج عامل هستند که با پرسشها همبستگی خوبی دارند (هاشمیان، 1993). در سال 1963 مطالعهای در تحلیل عاملی گزارش شد که به عنوان مبنایی برای پژوهشهای بعدی قرار گرفت و پنج عامل بزرگ به دست آمد و بعدها نیز به همین نام شهرت یافت. در این نظریه صفات به پنج عامل بزرگ: برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، ثبات عاطفی، و فرهنگ و تربیت تقسیم میشود(پروین، 1374).از تحقیقات فیسک و نورمن چنین استنتاج میشود که مدل پنج عامل بزرگ (THE BIG FIVE-FACTOR MODEL) بهترین نمونه برای ساختار شخصیت است و ارائه مقالات در روانشناسی اخیر نشاندهندهء این است که مدل پنج عاملی تقریباً برای شناسایی و تأیید مهمترین ویژگیهای شخصیت مورد توافق همگان است.سوءال تحقیق:- از نظر کارشناسان کاوش اطلاعات، نوع شخصیت چه تأثیری بر موفقیت شغلی آنها دارد؟- چه رابطهای بین نوع شغل و کاوشگری اطلاعات وجود دارد؟روش و جامعهء پژوهشجامعهء پژوهش شامل گروه کارشناسان کاوش اطلاعات و کتابدارانی میباشد که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای تهران مشغول به کار میباشند. جهت گردآوری اطلاعات از میان هشتاد و چهار مرکزی که در زمینهء بازیابی اطلاعات از دیسکهای نوری استفاده میکنند، به تعداد پانزده مرکز (که در آنها کاوش اطلاعات توسط کارشناسان کاوش اطلاعات صورت میگیرد)، مراجعه و در نهایت از نظرات سی و دو کارشناس کاوش اطلاعات و سی و دو کتابدار استفاده شد. برای بدست آوردن اطلاعات این تحقیق و شناسایی شخصیت لازم برای