کلید موفقیت در کسب و کار مدل کردن آن چیزهای است که از قبل کار میکردند. اغلب کسب و کارهای موفق به وام گرفتن از ایدههای موجود و با بهبود یا دوباره بکارگیری آنها در مسیری جدید اقدام نموده اند. در حقیقت آنها چرخ را دوباره اختراع نکرده اند. امروزه اغلب کسب و کارها در محیط شبکه ای در شش زمینه ذیل فعال هستند:
محصولاتخدمات خاصصنایع اطلاعاتیمشاغل اینترتنیانتشارات اینترنتیتبلیغات اینترتنیزمینههای کسب و کار اینترنتیمحصولاتارائه محصولات متنوع و زیاد در فضای اینترنت و بوجود آوردن مزایدههای اینترتنی از جمله روشهای پولسازی محسوب میشود. نمونه معروف آن سایت eBay میباشد که با ایجاد بازاری مجازی و ایجاد رضایت خریدار و فروشنده از این سیستم به سوددهی فراوانی دست یافته است. در ایران یکی از سایت های معروف در زمینه فروش کالا از طریق مزایده سایت فرابید است. هر شرکتی که اکنون از طریق پست الکترونیک سفارش دریافت میکند به آسانی میتواند اقدام به راه اندازی این مدل کسب وکار نماید. هزینه ارتباط با مشتری در این مدل بسیار ناچیز است و ارتباط مشتری و فروشنده به آسانی صورت میگیرد.
خدمات خاصکلیه خدمات قابل انتشار، قابلیت انتشار الکترونیکی را نیز دارند. حتی خدمات حرفهای نظیر آنچه که توسط حسابدارها، وکلا، مشاورین، معماران و آموزش دهندگان صورت میگیرد در اینترنت قابل ارائه میباشد. ارائه این خدمات به صورت اینترتنی برای جوامع شلوغ و آنهایی که به دلیل مشاغل کافی وقت زیادی ندارند بسیار قابل توجه و با ارزش میباشند. علاوه بر این زندگی امروزی از مردمانی با تخصصهای مختلف در فیلدهای کاری خود، تشکیل شده و نیاز به ارتباط بین انها محسوس میباشد. با شکل گیری این تخصصها در اینترنت به مثابه استخری از تخصصهای دست یافتنی است که متقاضیان با صرف هزینه مناسب به سادگی به آنها دسترسی دارند.
صنایع اطلاعاتیامروزه عدهای از مردم در جمع آوری، ترکیب و بسته بندی اطلاعات به منظور ایجاد دانش و فروختن آنها به متقاضیان مشغول هستند. این گروه شامل محققین، مشاورین و مولفها هستند. در حقیقت آنها واسطههای اطلاعاتی میباشند. در این زمینه انهایی موفق هستند که با بهره گیری از فضای عصر دیجیتال و با ارائه روشهای جدید برای متقاضیان دانش، اقدام نمایند.
مشاغل اینترنتییکی از حرفههای مورد توجه امروزه فعالیت در زمینههای مانند طراحی گرافیکی، طراحی وبگاه، برنامه نویسی، نگارش متون فنی، مشاوره اینترنتی و مواردی از این دست میباشد و جزء کسب و کارهایی است که به شدت مورد توجه قرار گرفته و عده بسیاری در آن فعالیت دارند. شروع به فعالیت در این حوزه کار پیچیدهای نیست.
انتشارات اینترتنیزمانی برای دریافت اخبار باید تا ساعت مشخص از روز صبر میشد تا مجلات چاپ شوند و همیشه اخبار روز قبل در دسترس بود ولی با ظهور اینترنت مجلات میتوانند اخبار را به لحظه بر روی سایت قرار دهند. با ایجاد انتشارات دیجیتالی در فضای اینترنت و ایجاد اعتبار برای کاربران آن میتوان کسب درآمد کرد.
تبلیغات اینترتنیبا بررسی مدل کسب و کارهای سایتهای معروفی چون Yahoo و ارائه خدمات مجانی توسط انها پی می بریم که قسمتی از کسب و کار آنها با ارائه خدمات مختلف و جذب کاربران و بینندههای بیشتر به منظور جذب سایر شرکتهای اینترتنی به خرید فضای تبلیغاتی در سایت میباشد. در حقیقت فضاهایی مشابه بیل بردهای تبلیغاتی در سایت جهت اجاره وجود دارد. برای رسیدن به این موقعیت باید ترافیک بینندگان سایت را بالا برد تا ارزش لازم برای ایجاد فضای تبلیغاتی ایجاد گردد.