لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 44
مقدمه
هر مؤسسه ، سازمان ، اداره و شرکت و هر جای دیگری که پرسنلی در اختیار دارد بدون استثنا با مساله ای به نام پرداخت حقوق به پرسنل تحت پوشش خود ، روبروست . علاوه بر این ، سیستم پرداخت حقوق یک کار کاملاً تکراری است . به طوری که در هر ماه و یا در هر بار که حقوق پرداخت می شود ، تعداد زیادی از لیست ها باید تهیه گردند . این کار نه تنها وقت گیر است بلکه نیروی زیادی از افراد را به خود اختصاص می دهد . کامپیوتر می تواند در این مورد و هر مورد دیگری که امور تکراری متعددی دارد نقش بسیار مهمی ببازی کند و با ذخیره اطلاعات مربوط به پرداخت حقوق ، این کار تکراری را به سهولت انجام دهد .
معرفی سیستم پرداخت حقوق
در سیستم پرداخت حقوق ، هر کارمند یا کارگر دارای دو نوع اطلاعات است که ما آنها را از اطلاعات اصلی و اصطلحعات ماهانه نامگذاری می کنیم . اطلاعاتی مثل نام ، شماره پرسنلی ، حقوق و مزایای ثابت ، اطلاعات اصلی و اطلاعاتی مثل اضافه کاری ، غیبت ، اوقات کارکرد و … را اطلاعات ماهانه گوییم . حقوق و مزایای افراد با توجه به این دو نوع اطلاعات محاسبه می شوند .
اطللاعات اصلی فرد را در دو فایل main و main1 قرار داده واطلاعات ماهانه فرد را در فایل worked قرار می دهیم . سپس با ارتباط این سه فایل ، حقوق و مزایای افراد را محاسبه می کنیم . ساختار این 3 فایل را در ادامه مورد بحث قرار می دهیم . نکاتی که درر موررد سیستم پررداخت حقوق مهم هستند ، عبارتند از :
چگونگی محابسبه مزایا .
چگونگی محاسبه کسورات .
چگونگی محاسبه مزایا
مزایای سیستم حقوق به دو دسته تقسیم می شوند :
مزایای ثابت .
مزایای متغیر .
مزایای ثابت مزایای هستند که ماهانه به هر پرسنلی که دارای شرایط لازم باشد پرداخت می شود . مثل عائله مندی که به افراد متاهل پرداخت می شود ویا بدی آب و هوا که بسته به شرایط محیط به افراد پرداخت می گردد . این مزایا در سازمانهای مختلف ممکن است که در برنامه محاسبه حقوق و مزایا ، برای هر مؤسسه ای بر اساس محاسبات آن مؤسسه انجام شود و روش دیگر این است که فرمولهای محاسبه مزایا را در فایلی ذخیره کرده و برنامه بر روی آنها عمل کند . این حالت را پارامتر یک گوییم و یقیناً روش بهتری است .
مزایای متغیر مزایایی هستند که ممکن است به افراد تعلق بگیرد و یا ممکن است تعلق نگیرد . به عنوان مثال مزایای اضافه کاری فقط به کسانی که اضافه کاری کرده باشند تعلق می گیرد و مبنای محاسبه مبلغ اضافه کاری در سازمانهای مختلف متفاوت است . این مبنای محاسبه می تواند به عنوان یک فرمول در خارج از برنامه ، به برنامه داده شود تا مفهوم پارامتر یک بودن رعایت گردد .
چگونگی محاسبه کسورات
کسورات بر دو گونه اند .
کسورات ثابت .
کسورات متغیر .
کسورات ثابت مانند بیمه و مالیات هستند که در هر ماه باید از افراد واجد شرایط کسر گردد . فرمولهای خاصی برای محاسبه بیمه و مالیات وجود دارد که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند .
کسورات متغیر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد . مثل مبلغی که در اثر غیبت فرد باید از وی کم شود و یا اگر شخصی در وسط ماه و یا در هر موقعی مبلغی را به عنوان مساعده دریافت کند ، در آخر ماه باید به عنوان کسورات از وی کسر گردد . بعضی از سازمانها به کارمندان خود وام پرداخت می کنند . کسر وام نیز می تواند به عنوان یکی از کسورات متغیر مطرح شود .
کسورات بیمه
کسانی که بیمه باشند باید ماهانه مبلغی را به عنوان بیمه به اداره بیمه پرداخت نمایند . این بیمه معمولاً 3 قسمت است :
بیمه سهم کارمند که معمولاً 7 درصد حقوق و مزایای کارمند است .
بیمه سهم کارفرما که معمولاً 20 درصد حقوق و مزایای کارمند است .
بیمه بیکاری که معمولاً 3 درصد حقوق و مزایای کارمند است .
بیمه سهم کارمند از حقوق کارمند کسر می گردد ولی دو مورد دیگر را کارفرما باید برای کارمند پرداخت نماید . حقوق و مزایای مشمول بیمه دارای یک مبلغ حداکثری است که این سقف از طرف اداره بیمه مشخص می شود .
کسورات مالیات
مالیات از درآمد سالانه افراد کم می شود و دارای جدول خاص خودش است . این جدول برای سازمانهای دولتی و غیر دولتی متفاوت است . نمونه ای از جدول مالیاتی در جدول 1- 18 آمده است .