لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 30
کیدههدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل و راهکارهای موءثر در رفع نیازهای اطلاعاتی محققین علوم زلزله در دو حوزهء پژوهشی میباشد.در این مطالعه ارتباط بین متغیرهای نوع کار، مدرک تحصیلی، و تجربهء محققین با میزان استفادهء آنها از منابع اطلاعاتی مورد بررسی قرار میگیرد و با تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده، ابتدا با منابع و روشهای کسب اطلاع در جامعهء فوق آشنا میشویم و سپس مسائل و مشکلات آنها در راه تأمین نیازهای اطلاعاتی تعیین میگردد.سابقه بررسی نیازها و کاربردهای اطلاعات به دههء 1920 میلادی برمیگردد، ولی کار عملی در این زمینه برای اولین بار در سال 1950 در آمریکا شروع گردید. اولین دورهء تحقیقات مربوط به نیازهای اطلاعاتی و کاربران آنها به اطلاعات علمی و فنی اختصاص دارد. بعد از مطالعات بر روی استفادهکنندگان از اطلاعات علمی و فنی، نوبت به تحقیق در مورد کاربران علوم اجتماعی رسید و ادامه یافت.در سال 1970 میلادی تلاش کشورهای دیگر برای بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی و علوم و فنآوری را شاهد هستیم. در این راستا تحقیقات دربارهء نیازها و مصارف اطلاعاتی بهصورت یک پدیده جهانی درآمد و به کشورهای دیگر سرایت کرد.مروری بر تحقیقات در زمینهء "نیازهای اطلاعاتی" تا سال 1985 نشان میدهد که این پژوهشها عمدتاً بر روی گروهها یا سیستمهایی مانند مهندسان و دانشمندان علوم و فنآوری متمرکز بوده است. اما در سالهای اخیر بررسی نیازهای اطلاعاتی در رشتههای تخصصی انجام میشود که سهم گروههای پزشکی بهویژه زیست پزشکی بیشتر از دیگران است.در سال 1988، پژوهشی دربارهء رفتار اطلاعیابی دانشمندان رشته زمینشناسی، توسط "بیکتلر" و "وارد" انجام گرفت. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که نشریات ادواری و تماسهای شخصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. ولی زمینشناسان علاقه کمتری به جستجوی شخصی اطلاعات دارند. به گفتهء برخی از آنها، نیاز مبرمی به آموزش خدمات اطلاعرسانی و منابع و روشهای جستجوی اطلاعات احساس میشود. الگوی جستجوی آنها بسته به حرفه، فرصت و محدودهء زمانی و مسائل ناشی از فشار کار متفاوت است. از جمله دلایلی که برای شکست این گروه در تهیهء منابع ذکر شده، به موارد زیر میتوان اشاره نمود:1- کمبود زمان کافی برای جستجوی اطلاعات،2- مشکل دسترسی به مواد به علت دیرکرد منابع،3- کیفیت اطلاعات منتشر شده،4- مشکل بازیابی مفاهیم زمینشناسی،5- مشکلات مربوط به اشاعه اطلاعات،6- زبان غیرانگلیسی برخی از متون (10).تا نیمه دوم سال 1996 بنا بر مستندات LISA، 676 عنوان مطالعه که اختصاصاً به بررسی نیازهای اطلاعاتی پرداخته، انجام گرفته است. در بیش از 2000 عنوان از اطلاعات گردآوری شده در LISA تا 1996 یکی از محورهای بررسی، نیازهای اطلاعاتی بوده است و در بیش از 7000 رکورد، بهطور مستقیم یا غیرمسقیم به "نیازهای اطلاعاتی" اشاره شده است (2، ص6).با توجه به افزایش سریع حجم اطلاعات و لزوم دسترسی به یافتههای جهانی در حوزهء علوم زلزله، پژوهش حاضر درصدد است به بررسی و شناسایی نیازهای اطلاعاتی محققین این گروه (در دو حوزهء پژوهش) بپردازد و ضمن شناسایی موانع و مشکلات موجود در راه دسترسی به اطلاعات علمی، پیشنهادهای لازم را برای توسعه و بهبود خدمات اطلاعرسانی در این رابطه، ارائه نماید.روش و جامعهء پژوهشدر این تحقیق، از روش پیمایش توصیفی استفاده میگردد و به توصیف عینی و واقعی نیازهای اطلاعاتی محققین علوم زلزله در دو حوزه پژوهشی پرداخته میشود. جامعهء مورد پژوهش این تحقیق را محققین علوم زلزله دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در دو حوزهء پژوهشی واقع در شهر تهران یعنی موءسسه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، و موءسسهء ژئوفیزیک تشکیل میدهند. از آنجا که کل افراد جامعهء مورد نظر با ویژگیهای فوق، شامل 50 نفر بود، نمونهگیری انجام نپذیرفت و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت.اطلاعات مورد نیاز پژوهش، از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. پس از بررسی نظرات و پاسخها دربارهء پرسشنامهء مقدماتی و انجام اصلاحات لازم، پرسشنامهء نهایی با مجموعه 21 سوءال بسته و 5 سوءال باز، بین 50 نفر از محققین (یعنی کل جامعهء مورد پژوهش) توزیع گردید که با پیگیریهای متعدد، 36 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.خلاصهء یافتههای پژوهشاز لحاظ توزیع پراکندگی محققین در جامعهء آماری مورد مطالعه، 4/44 درصد در موءسسه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله و 5/55 درصد در موءسسه ژئوفیزیک و بهکار اشتغال دارند.1- اطلاعات مربوط به خصوصیات شخصیتی محققین- در این پژوهش 35 نفر از محققین مرد و تنها یک نفر از محققین زن شرکت داشتهاند. درصد کم پاسخدهندگان زن (7/2 درصد) را میتوان به اشتغال کمتر بانوان در بخش زلزلهشناسی و مهندسی زلزله