لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 6 صفحه
قسمتی از متن .doc :
سلام به همه. نقش اتصالات در صنعت یک نقش انکار نشدنی و حساس هست.در صنعت دو نوع اتصالات داریم. یکی دایم و جدانشدنی مثل جوش کاری ها و دیگری غیر دایم و جداشدنی مثل پیچ و مهره . در این تاپیک سعی میشه تا با بررسی عملکرد پیچ و مهره و نوع طراحی و ساخت اون ها هم آشنا بشیم.علاوه بر این با کاربردی کردن اطلاعاتی که در آزمایشگاه ها و یا توسط رابطه ها و فرمول ها بدست میان ٬ بتونیم دید بهتری از پیچ و مهره نسبت به قبل پیدا کنیم. در آینده در تاپیک مجزا در باره اتصالات جدانشدنی هم خواهم نوشت. اما در آغاز آشنایی با ساختمان پیچ و تعاریف و استاندارد های اون. در شکل زیر شما گام دنده ٬ پخ و قطر بزرگ پیچ رو مشاهده می کنید: گام به معنای فاصله دو دنده متوالی هست .که هم در چرخ دنده ها و هم در پیچ ها کار برد داره. این گام برابر پیشروی فاصله ای هست که به اندازه یک دور چرخیدن پیچ در جهت موازی با محور جا بجا میشه. البته طراحی خود دنده ها هم یک بحث خیلی مفصل هست که من چیز زیادی ازش سر در نیاوردم در پیچ های متریک ما دو نوع گام ریز و گام درشت داریم.بطوری که در دنده ریز ها در هر 2.5 سانتی متر 18 دنده و در دنده درشت ها در هر 2.5 سانتی متر 11 دنده داریم. ولی کاربرد دنده درشت ها عموما بیشتر هست. در سیستم متریک نوع پیچ رو اینطوری نشون میدن:مثلا M12*1.75 M : یعنی متریک 12: قطر بزرگ اسمی پیچ 1.75 : گام پیچ هست. در سیستم آمریکایی یا اینچی نحوه نام گذاری پیچ ها به اینصورت هست. دنده درشت ها با UNC و دنده ریز ها با UNF مثلا: 8/5"-18 UNF عدد 18 نشان دهنده تعداد 18 دنده در یک اینچ از پیچ هست. نحوه طراحی اتصالات پیچ و مهره: در یک اتصال پیچ و مهره ٬ نیرویی که به پیچ وارد میشه میتونه در جهت طول پیچ باشه (نیروی کششی) و یا در جهت عمود بر پیچ (تنش برشی) .در تنش های برشی نیرو در مقطع پیچ که همون قطر پیچ هست وارد میشه ولی در تنش های کششی این نیرو در رزوه ها تمرکز پیدا می کنه. اما این که در بکار بردن انواع اقسام پیچ ها (دنده ریز و دنده درشت .پایه بلند و کوتاه و انواع اقسام سایز ها ) چه طراحی هایی لازم هست بحثیه که در ادامه دربارش می نویسم. اول از همه اینکه طول مناسب پیچ باید به اندازه ای باشه که پس از سفت کردن مهره حداکثر یک با دو دنده از اون بیرون بزنه. اگر جایی رو سوراخ کردید و قرار هست پیچ ومهره بشه چون لبه این سوراخ ها ممکنه تیز و پلیسه دار باشه بهتره که از واشر استفاده بشه.چون فرورفتن این لبه های تیز به سر پیچ باعث افزایش تمرکز تنش میشه.واشر ها هم لازمه که فولادی باشن. نکته بعدی اینه که در زمان بستن و سفت کردن یک پیچ ٬ نیرویی به پیچ وارد میشه که باعث کشیدگی اون میشه و یک پیش بار یا نیروی گیرش در پیچ ذخیره میشه که با Fi نمایش داده میشه.اگر در زمان اعمال بار بر روی قطعه ٬ نیروی بار اعمال شده و نیرویی که قبلا به عنوان گیرش ذخیره شده از حد الاستیک پیچ بیشتر باشه سبب بریدن و شکستگی پیچ خواهد شد. زمان سفت کردن پیچ هم بهرته که پیچ ثابت باشه ومهره چرخانده بشه تا از اعمال گشتاور پیچشی ای که ناشی از اصطکاک هست به پیچ وارد نشه. اما خوبه که بدنیم اصلا سفت کردن پیچ چه تاثیری در اتصال داره. ببینید ما زمانی که پیچی رو سفت می کنیم در حقیقت داریم نیروی هایی که تحت بار به پیچ وارد میشن رو به سطح مورد اتصال انتقال میدیم.میشه با رابطه های ریاضی ثابت کرد که هر چه پیچ سفت تر باشه ٬ نیروی بار بر روی پیچ کمتر و در سطوح بیشتر منتقل میشه.ولی در عوض نیروی پیش تنیده بیشتری در پیچ ذخیره میشه که باعث کشیدگی بیشتر خواهد شد. رابطه نیرو های وارد بر پیچ این هست: Fb =Fi +Cp C در اینجا به معنای ثابت اتصال هست.این پابت هر چه کمتر باشه به پیچ نیروی کمتری اعمال میشه.این ثابت از رابطه ای بین ضرایب فنریت پیچ و واشر ها بدست میاد.از اینجا به اهمیت