فرمت : WORD تعداد صفحه :52
فهرست عنوان صفحه مقدمه........................................ 1 موتور........................................ 2 قطعات ثابت و متحرک........................... 2 سرسیلندر..................................... 3 سیلندر....................................... 3 سوپاپ........................................ 4 علائم چسبندگی سوپاپ........................... 7 طریقه آببندی کردن سوپاپ...................... 8 سیت.......................................... 10 تراشیدن سیت.................................. 10 گیت سوپاپ.................................... 11 اسبکها و نگهداری و کنترل آن.................. 12 تایپیتهای خودکار هیدرولیکی................... 12 طریقه باز کردن و بستن سرسیلندر و رفع معایب آن 14 طریقه بستن سرسیلندر.......................... 15 دلایل سوختن واشر سرسیلندر..................... 17 دلایل دوپهنی سیلندر........................... 18
شاتون........................................ 20 سرشاتون...................................... 20 اندازهگیری گژنپین............................ 21 میلنگ و یاتاقانها............................ 22 میلنگ........................................ 22 تعمیرات میلنگ................................ 23 دلایل بریدن میلنگ............................. 24 کاسه نمد میلنگ............................... 24 یاتاقانها.................................... 25 فلایویل....................................... 27 بوش انتهای میلنگ............................. 28 رینگ پیستون و گژنپین......................... 29 نکاتی که باید در تعمیرات مورد توجه قرار گیرد. 30 رینگهای پیستون............................... 31 معایب رینگها، تشخیص و برطرف کردن آن.......... 31 کانالهای روغن................................ 32 اویل پمپ..................................... 32
مقدمه: به لطف خدا و با استقاده از تجربیات بدست آمده در دوره کارآموزی در شرکت سایپا اطلاعات مفیدی بدست آوردهایم که با استفاده از برخی کتابها این اطلاعات را تکمیل کرده و بصورت مکتوب در آوردهام شرکت سایپا که در آن مشغول به کار آموزی خلاصه: یکی از وسایل بسیار مهم درکارهای امروزی ما ماشین یا همان خودرو میباشد که باعث شده بسیاری ازمشکلات حمل و نقلی را راحت کند. و این وسیله تقلیه که باعث بحرکت درآمدن آن موتور میباشد مورد بحث ما میباشد. موتور از اجزاء بسیار زیادی تشکیل شده که باعث بوجود آوردن توان مفید میشود. و حرکت اصلی یک خودرو بستگی به موتور آن ماشین دارد.
موتور:
تعریف: موتور یا همان مولد قدرت که باعث به حرکت درآمدن هر نوع وسیله مکانیکی میشود. به نمونهای از آن وسایل ماشین میباشد که دربارة آن توضیح میدهیم.
قسمتهای سوار شده یا mix (میکس) شده با موتور را به ترتیب میتوان نام برد.
1-قطعات ثابت و متحرک
2-سیستم خنککاری
3-سیستم روغن کاری
4-سیستم سوخت رسانی
5-سیستم جرقه زنی
و همة این 5 مورد باعث تشکیل موتور یا مولد قدرت میشود.
موتور پراید همانند دیگر ماشینها از یک سری سوپاپها و سیلندرها و رینگها و … تشکیل شده است که تقریباً ظریفتر و جمع و جورتر میباشد.موتور پراید بر خلاف یکسری ماشینها که موتور آنها در راستای محور ماشین یعنی محور طولی قرار دارند در محور عرض قرار دارد.
1-قطعات ثابت و متحرک
اسپکهاگیتسیت سوپاپسرسیلندرکانالهای آب
7-کانالهای روغن 1-بلوکه سیلندر 2-بوش سیلندر 3-پولکها 4-کانالهای آب 5-کانالهای روغن 6-محفظه لنگ 7-رنگ پیستون 8-شاتون 9-میلنگ 10-اویل پمپ 11-میل سوپاپ پس از تفکیک قسمتهای مختلف یک موتور در این قسمت راجع به عملکرد و عیوب احتمالی و برطرف کردن عیبها توضیح خواهیم داد. معایب قسمت سر سیلندر 1-معمولاً سرسیلندرها در دو نوع 1-چدنی 2-آلیاژ آلومینیوم وجود دارند.