انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

بانکداری الکترونیک 26 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

 

بانکداری الکترونیک

بانکداری‌ الکترونیک‌ شامل‌ انواع‌ کانال‌های‌ ارتباطی‌ میان‌ بانک‌ و مشتری‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ می‌شود. برخی‌ از سرویس‌های‌ آن‌ شامل‌:

1-      بانکداری‌ مبتنی‌ بر وب‌ و اینترنتی

2-      ‌بانکداری‌ مبتنی‌ بر فناوری‌ تلفن‌های‌ همراه‌

3-      بانکداری‌ مبتنی‌ بر تلفنی‌

4-      بانکداری‌ کیوسکی‌

5-      بانکداری‌ به‌ کمک‌ فکس‌

6-      پیام‌ کوتاه‌

7-      بانکداری‌ مبتنی‌ بر دستگاه‌ خودپرداز

8-      بانکداری‌ مبتنی‌ بر دستگاه‌های‌

9-      بانکداری‌ مبتنی‌ بر کارت‌های‌ هوشمند و...می‌شود.

بانکداری‌ الکترونیک‌ با اشاعه‌ ابزارهای‌ دریافت‌ و پرداخت‌ الکترونیکی‌ باعث‌ کاهش‌ وابستگی‌ مبادلات‌ روزانه‌ به‌ پول‌ نقد و چک‌ و در نهایت‌ کاهش‌ هزینه‌های‌ مربوط‌ به‌ چاپ‌، نگهداری‌ اسکناس‌ می‌شود.

 

 

حجم‌ مبادلات‌ تجاری‌ از طریق‌ بسترهای‌ الکترونیکی‌

در چند دهه‌ اخیر با گسترش‌ ابزارهای‌ ارتباطی‌ و اطلاعاتی‌ حجم‌ تجارت‌ الکترونیک‌ در رقابت‌ با تجارت‌ به‌ شیوه‌ سنتی‌ از رشد و تحول‌ مناسبی‌ برخوردار بوده‌ است‌. در تحقیقی‌ که‌ موسسه‌ فارستر انجام‌ داده‌ پیش‌بینی‌ شده‌ که‌ در فاصله‌ سال‌های‌ 2002تا 2006 به‌ طور متوسط‌ هر سال‌ 5 در صد به‌ حجم‌ مبادلات‌ تجاری‌ از طریق‌ بسترهای‌ الکترونیکی‌ افزوده‌ می‌شود و مبلغ‌ آن‌ از 2293 دلار در سال‌ 2002 به‌ بیش‌ از 12837 میلیارد دلار در سال‌ 2006 خواهد رسید.

در این‌ مقاله‌ قصد داریم‌ وضعیت‌ توسعه‌ بانکداری‌ الکترونیک‌ در ایران‌ را مورد ارزیابی‌ قرار دهیم‌.

 

لزوم‌ ایجاد اتوماسیون‌ بانکی‌ در ایران‌

آغاز حرکت‌ و توجه‌ جدی‌ به‌ بحث‌ اتوماسیون‌ سیستم‌ بانکی‌ ایران‌ در اوایل‌ دهه‌ هفتاد و در زمان‌ مرحوم‌ دکتر نوربخش‌ شکل‌ گرفت‌. در آن‌ سال‌ها با توجه‌ به‌ اینکه‌ جنگ‌ تحمیلی‌ به‌ تازگی‌ تمام‌ شده‌ بود و مشکلات‌ و معضلات‌ اقتصادی‌ فراوانی‌ از پس‌ آن‌ گریبانگیر سیستم‌ اقتصادی‌ کشور به‌ ویژه‌ نظام‌ سنتی‌ بانکداری‌ شده‌ بود تصمیم‌ بر این‌ شد که‌ با اصلاح‌ ساختار سیستم‌ بانکی‌ کشور زمینه‌ شکوفایی‌ و بهینه‌سازی‌ اقتصاد کشور را فراهم‌ کنند. بانک‌ مرکزی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با هدف‌ بهبود سرویس‌دهی‌ بانک‌ها به‌ مشتریان‌ و استفاده‌ بهینه‌ از بودجه‌های‌ تخصیصی‌ داده‌ شده‌ به‌ پروژه‌های‌ انفورماتیک‌ بانک‌ها، تصمیم‌ به‌ اجرای‌ طرح‌ اتوماسیون‌ بانکی‌ گرفت‌. این‌ طرح‌ شامل‌ بهینه‌سازی‌ روش‌های‌ بانکداری‌، اتوماسیون‌ شعب‌، سرپرستی‌ها و تهیه‌ یک‌ سیستم‌ نمونه‌ نرم‌افزاری‌، سخت‌افزاری‌ و مخابراتی‌ برای‌ استفاده‌ بانک‌های‌ کشور بود.

در همین‌ راستا در سال‌ 1372 و به‌ دعوت‌ رئیس‌ کل‌ وقت‌ بانک‌ مرکزی‌، دکتر مصطفی‌ الهی‌ که‌ از کارشناسان‌ و اساتید برجسته‌ حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ ایران‌ به‌ شمار می‌رود عملیات‌ مطالعاتی‌ و اجرایی‌ توسعه‌ اتوماسیون‌ بانکی‌ در ایران‌ را آغاز کرد. بنا بر تصمیم‌ بانک‌ مرکزی‌، شرکت‌ ملی‌ انفورماتیک‌ و سپس‌ شرکت‌ خدمات‌ انفورماتیک‌ در قالب‌ دو شرکت‌ با توجیه‌ اقتصادی‌ ایجاد درآمد، تهیه‌ سیستم‌ها و تجهیزات‌، جذب‌ و استخدام‌ نیروهای‌ متخصا و استفاده‌ از توانمندی‌های‌ داخلی‌ ماموریت‌ کار را به‌ عهده‌ گرفتند. شرکت‌ ملی‌ انفورماتیک‌ به‌ عنوان‌ یک‌ شرکت‌ مادر ) وق‌ضک‌قکئ عق‌غط‌ف‌کپ‌ ( شرکت‌های‌ بزرگی‌ همچون‌، خدمات‌ انفورماتیک‌، داده‌پردازی‌ ایران‌ کارت‌ اعتباری‌ ایران‌ و... نقش‌ مهمی‌ در شکل‌گیری‌ فرآیند اتوماسیون‌ بانکی‌ کشور به‌ عهده‌ گرفت‌.

مالکیت‌ شرکت‌ ملی‌ انفورماتیک‌ به‌ صورت‌ سهامی‌ و طبق‌ شرایط‌ زیر است‌:

5\47 درصد بانک‌ مرکزی‌، 75\21 درصد بانک‌ ملی‌، 21 درصد بانک‌ صادرات‌، 75\4 درصد بانک‌ صنعت‌ و معدن‌ و افراد حقیقی‌ 5 درصد.

 

اهداف‌ اتوماسیون‌ بانکی‌ در ایران‌

مهم‌ترین‌ هدف‌ انجام‌ اتوماسیون‌ عملیات‌ بانکی‌ کاهش‌ و در نهایت‌ حذف‌ الزام‌ و اجبار مردم‌ برای‌ مراجعه‌ به‌ شعبه‌ بانک‌ها برای‌ امور مختلف‌ بانکی‌ قلمداد شده‌ است‌. با توسعه‌ اتوماسیون‌ بانکی‌ یکی‌ دیگر از اهداف‌ مهم‌ یعنی‌ تبدیل‌ شدن‌ مشتری‌ به‌ مشتری‌ بانک‌ و نه‌ صرفا مشتری‌ شعبه‌ میسر گشت‌.

همچنین‌ حذف‌ رفت‌ و آمدهای‌ غیر ضروری‌ در شهر و تاؤیر به‌ سزای‌ آن‌ در کاهش‌ ترافیک‌ و همچنین‌ حذف‌ پول‌ نقد از مبادلات‌ تجاری‌ روزمره‌ می‌تواند از جمله‌ سایر اهدف‌ توسعه‌ بانکداری‌ الکترونیک‌ در ایران‌ به‌ شمار رود.

موارد دیگر شامل‌ افزایش‌ توان‌ اجرایی‌ سیستم‌ بانکی‌، تسریع‌ اجرای‌ عملیات‌



خرید و دانلود  بانکداری الکترونیک 26 ص


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.