لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 29
سیره ی پیامبر
در میان تمام انبیا، تنها پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله است که جزئیّات تاریخ زندگى او به روشنى ثبت و ضبط شده که افتخار بزرگى براى مسلمانان به شمار مىرود، زیرا زندگى سایر انبیا مدّتى بعد از آن بزرگواران، با تحریفات فراوان و همراه با انواع تهمتها نوشته شده است.
کتابهاى زیادى درباره اخلاق پیامبر صلى الله علیه و آله نوشته شده که بیشتر آنها به زبان عربى است و چون در بخشهاى قبلى درباره انبیا و شناخت و صفات آنان بحثهایى کردیم مناسب است گوشهاى از سیره آن پیامبر عزیز صلى الله علیه و آله را در اینجا ذکر کنیم زیرا آشنایى با سیره و روش زندگى و اخلاق فردى و اجتماعى آن بزرگوار براى همه مردم بدون استثنا مفید است. از خداوند متعال مىخواهم این نوشته مختصر را از ما بپذیرد و ما را از بهترین امّت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله قرار دهد.
پیامبر اکرم نزد کسى پاى خود را دراز نمىکرد. با گشادهرویى صحبت مىکرد و به همه افراد توجه مىفرمود.
آنچه در اینجا ذکر مىشود از کتاب «بحارالانوار» جلد شانزده و «سیره ابن هشام» و «کُحل البصر» و «تفسیر المیزان» جلد ششم و غیر آن است.
عبادت پیامبر
چون پاسى از شب مىگذشت رسول خدا صلى الله علیه و آله از بستر برمىخاست و پس از گرفتن وضو و زدن مسواک و تلاوت آیاتى چند از قرآن کریم، در گوشهاى به عبادت مىپرداخت و اشک مىریخت. بعضى از همسرانش که او را به این حال مىدیدند مىگفتند: تو که گناهى ندارى چرا این قدر اشک مىریزى؟ مىفرمود: آیا بنده شاکر خدا نباشم؟
امّ سلمه مىگوید: شبى پیامبر در خانه من بود، نیمه شب، او را نیافتم به سراغش شتافتم، دیدم در تاریکى ایستاده، دستها را بلند کرده، اشک مىریزد و مىگوید: خدایا! هرچه نعمت به من دادهاى از من مگیر، دشمنم را خشنود مکن، به بلاهایى که مرا از آنها نجات دادى گرفتارم مکن، حتى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به خود وامگذار. به او گفتم پدر و مادرم فدایت شوند، شما که بخشوده شدهاى! فرمود: هیچ کس از خدا بىنیاز نیست. حضرت یونس آنى به خودش واگذار شد، در شکم ماهى زندانى شد.
چون ماه رمضان مىرسید، پیامبر همه بردگان خود را آزاد مىکرد، به هنگام نماز مىلرزید و هرگاه نماز را به تنهایى مىخواند رکوع و سجود آن را طول مىداد ولى هرگاه با مردم به جماعت نماز مىخواند بسیار عادّى و ساده برگزار مىکرد. به یکى از یارانش که امام جماعت سایر مسلمانان شده بود سفارش فرمود: هرگاه با مردم به نماز مىایستى سعى کن بعد از حمد، سوره کوچکى قرائت کنى و نماز را طول ندهى.
رسول خدا هنگام خروج از خانه، خود را آماده و زینت مىکرد.
زهد پیامبر
روزى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دوازده درهم به حضرت على علیه السلام داد و فرمود: لباسى براى من تهیّه کن. على علیه السلام به بازار رفت و لباسى به همان قیمت تهیّه کرد و خدمت رسول اکرم صلى الله علیه و آله آورد. پیامبر فرمود: اگر لباس ارزانتر یا سادهترى بود بهتر بود. اگر فروشنده حاضر است لباس را به او برگردان. حضرت على علیه السلام لباس را برگرداند و پول را پس گرفت و خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله برگشت.
رسول خدا صلى الله علیه و آله با على علیه السلام به سوى بازار راه افتادند، در راه کنیزى را دیدند که گریه مىکند، از حالش جویا شدند. گفت: چهار درهم پول براى خرید جنس به من دادهاند ولى پول را گم کردهام و اکنون مىترسم که به خانه برگردم. پیامبر صلى الله علیه و آله چهار درهم از دوازده درهم را به او داد و آنگاه به بازار رفتند و پیراهنى به قیمت چهار درهم خریدند.
هنگام بازگشت برهنهاى را دیدند، لباس را به او بخشیدند و دوباره به بازار برگشته و پیراهن دیگرى خریدند. در راه بازگشت به منزل دوباره همان کنیز را دیدند که ناراحت است و مىگوید: چون برگشتن به خانه طول کشیده مىترسم مرا بزنند. پیامبر صلى الله علیه و آله همراه کنیز به منزل صاحبش رفت، صاحب خانه به احترام تشریف فرمایى پیامبر صلى الله علیه و آله کنیز را بخشید و او را آزاد نمود. رسول اکرم فرمود: چه دوازده درهم با برکتى که دو برهنه را پوشاند و یک نفر را آزاد کرد.
آرى، اگر ما هم کمى از زندگى خود بکاهیم بسیارى از برادران ما به نوائى مىرسند.
یک نفر یهودى چند درهم از پیامبر صلى الله علیه و آله طلب داشت. روزى مطالبه کرد ولى پیامبر صلى الله علیه و آله چیزى نداشت که به او بپردازد. یهودى گفت: همین جا در کنار تو مىمانم تا بدهى خود را بپردازى و پیامبر صلى الله علیه و آله را در جاى خود نگه داشت. ظهر شد، مردم نماز ظهر را خواندند، عصر هم گذشت و وقت نماز مغرب و عشا فرا رسید و آن یهودى همچنان پیامبر صلى الله علیه و آله را عملاً بازداشت کرده بود. مردم از رفتار آن مرد یهودى عصبانى شدند اما پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: ما حق ظلم نداریم. این رفتار پیامبر باعث شد تا آن یهودى به خاطر صبر، متانت و خوش اخلاقى پیامبر مسلمان شد و مقدارى از مال خود را نیز در راه خدا داد و گفت: این کار من نسبت به رسول خدا جنبه آزمایشى داشت نه جسارت.
سوز پیامبر
اگر کسى براى اصلاح و متحوّل کردن جامعه، از درون سوز نداشته باشد و مشتعل نباشد، محال است بتواند جامعهاى را مشتعل سازد. یکى از صفات برجسته انبیاى الهى سوز و گداز آنها براى هدایت و سعادت انسانهاست. یکى از ناسزاهایى که قدیمىها به بعضى مىگفتند این بود: «اى بى درد!» پیداست که داشتن درد و سوز، خود یک کمال است و بى دردى یک درد بزرگ است!
خداوند در اوصاف پیامبرش مىفرماید: «حریص علیکم» او نسبت به شما سوز دارد و براى ایمان شما حرص مىخورد و در جاى دیگر خطاب به پیامبر مىفرماید: «لعلّک باخع نفسک الا یکونوا مؤمنین» شاید خویشتن را هلاک کنى که چرا آنها ایمان نمىآورند.
همچنین در سوره طه مىفرماید: «طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقى»؛ اى پیامبر! ما قرآن را بر تو فرو نفرستادیم که این همه خود را به زحمت بیندازى !
آرى، سوز و گداز دینى از اوصاف انبیا و اولیاست و نه تنها براى آنها که براى هر مسلمانى لازم است. یک طلبه و یک دانشجو اگر بسوزد، دانشگاه و حوزه و جامعه را مىتواند متحوّل کند.
البته سوز هم باید از روى اخلاص باشد، دکّان نباشد! هر پیرو پیامبرى باید ببیند کجاى کار معطّل مانده است، آستینها را بالا بزند و کار را انجام دهد. به نوع کار، پستى و
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 16
اثرات دما و کشش سطحی درمکانسیم های مختلف تولید
خلاصه:
موضوع این مقاله مطالعه اهمیت نسبی دو مکانیسم تکمیلی همچون جابجایی با آب و آشام طبیعی، ارزیابی تأثیر حالت های مختلف دما و کشش سطحی درنرخ تولید و برداشت نهایی نفت ازآزمایشهای آزمایشگاهی است. مکانیسم تولید به وسیله آشام طبیعی به طور تاریخچه ای باتولید درمخازن شکاف دار طبیعی همراه شده است. با وجود این اثر ناهمگونی ها و کانالی شدن، که معمولاً درمخازن غیرشکاف دار آرژانتین وجود دارد، نشان می دهد که مکانیسم آشام بطور قابل توجهی به تولید نفت کمک میکند.
ارزیابی همزمان هر دومکانیسم (آشام و جابجایی) به وسیله آزمایشهای آزمایشگاهی مشکل است. بنابراین آزمایشهای جابجایی و آشام به طور جداگانه انجام شدند.آزمایشهای جابه جایی با آب در دمای اتاق و در انجام شدند. درحالیکه آزمایشهای آشام درو سانتیگراد انجام شدند. هر دو مطالعه درابتدا با آب و سپس با آب و سورفاکتانت، با رسیدن به شرایط با کشش سطحی پایین انجام شدند.
زمانیکه پدیده به طور زیادی به ترکیب مولکولی سیالها و سنگ وابسته است، آزمایشها تا حدممکن عیناً به صورت شرایط مخزن طراحی شدند و به این علت آب ، نفت و سنگ همان سازند استفاده شدند. سنگ استفاده شده برای این مطالعه به طور زیادی Water wet است.
آزمایشهای جابجایی با سورفاکتانت بااستفاده از دو روش مختلف انجام شدند. A) شروع تزریق سورفاکتانت همزمان با شروع جابجایی است. B)تزریق سورفاکتانت بعد از تزریق یک حجم منفذی (pv) ازآب شروع می شود.
روش دوم به طور کلی زمانیکه پروژه های EOR متعاقب پروژه های تزریق آب هستند به کار گرفته شد. مشاهده شد که با تجمع سورفاکتانت و مستقل اززمان شروع تزریق، برداشت نهایی نفت افزایش می یابد.
پدیده آشام طبیعی یک مکانیسم مهم تولید درسنگهای water wet بدست آمد. استفاده از سورفاکتانتها و افزایش دما اثر مکانیسم آشام را مطلوب میکند. بازده مکانیسم جابجایی با کاهش کشش سطحی و افزایش دما بهبود می یابد.
یک روش جدید که ناهمگونی نمونه را به کمک مکانیسم آشام مشخص می کند به وجود می آید. روش براساس یک آنالیز کیفی منحنی های آزمایشی برداشت نفت دربرابر حجم منفذی (pv) است.
درپایان یک روش جدید اندازه گیری ثابت نفوذ پخش آشام به توصیف آشام به عنوان یک فرآیند انتشار پراکنده کننده توسعه وبرای داده های آزمایشی به کار گرفته می شود، یک راه ساده شده دیگر برای مدل کردن فرایند آشام است.
مقدمه :
اکثر مطالعه انجام شده برمکانیسم تولید نفت، جابه جایی است که درآن نفت ازمحیط متخلخل به علت فعالیت یک نیروی بیرونی برقرارشده ازگرادیان فشار جابجا می شود. این مکانیسم شامل نیروهای ویسکوز و موئینگی است اما نقش نیروهای موئینگی به طور کامل درتئوریهای حال حاضر تثبیت نمی شود.
مکانیسم آشام به طور کلی درفهرست کتب مربوط به قدرت تولید مخازن به طور طبیعی شکافدار مطالعه میشود. این مکانیسم، به وسیله تولید طبیعی نفت ازسنگهای درمعرض گرادیان های اشباع آب که نیاز به یک نیروی بیرونی ندارند و همیشه درسنگهای water wet وجود دارند مشخص می شود.
دربیشتر حالتها این دو پدیده به طور جداگانه مطالعه میشوند و اهمیت نسبی یکی یا دیگری درمکانیسم کلی تولید نفت مشکل شناخته می شود مگر اینکه درطراحی پروژه های نگهداری فشار یا برداشت ثانویه درمخازن به طور طبیعی شکافدار، فرایند آشام به طور کلی درنظر گرفته نشود.
اخیراً با پیشرفت آزمایشها و تکنیک های شبیه سازی و امکان ایجاد یک توصیف لیتولوژی دقیق تر، نقش آشام دربازیافت نفت به وسیله تزریق آب می تواند بهتر درک و قبول شود.
برای مثال، دریک مخزن water wet که با تنوع فراوان لایه بندی شده، آب تزریقی به طورترجیحی از میان مناطق با تراوایی بالا کانال خواهد زد و یک درصد جاروب عمودی کمی رامی دهد. درنظر گرفتن تنها مکانیسم تولید جابجایی،فرایند می تواند تمام شده به نظر برسد و آن احتمالاً متوقف خواهدشد. به هرحال، اگر تزریق آب ادامه یابد و ارتباط عمودی وجودداشته باشد، آشام طبیعی آب از لایه های باتراوایی بالاتر به لایه های باتراوایی پایین تر اتفاق خواهد افتاد و نفت رابه مناطق کانالی شده می فرستد و ازمیان آن به سمت چاههای تولیدی می فرستد. ولو اینکه فرایند آشام –جابجایی به زمان بیشتر و تولید و تزریق درباره حجم زیادی از آب نیاز خواهد یافت، افزایش نفت تولید شده به وسیله مکانیسم آشام می تواند به طور مشخص بازیافت نهایی نفت را بهبود دهد.
مکانیسم آشام یک پدیده پیچیده وابسته به تعداد زیادی ازفاکتورهاست . چندین نویسنده ، آشام و وابستگی اش به چندین پارامتر همانند مشخصات پتروفیزیکی، ترکنندگی، دما و تأثیر محصولات شیمیایی رامطالعه کرده اند. به طور دقیق تأثیر تکنیکهای آزمایشی مختلف به اندازه گیری آشام شامل اثرات قدمت، شکل،ژئوفیزیک نمونه و سطوح درمعرض آشام انجام شد.
هرچند، نتایج به دست آمده هنوز بعید هستند که یک روش به طور کلی قابل قبول و یکسان از اندازه گیری و مقیاس داده ای آزمایشگاهی به مطالعات مهندسی مخازن عملی بدهد. داده آزمایشی تازمانی که آنها به طور دقیق قابل قیاس نیست یک نتیجه قطعی را نمی دهد. علت اصلی این مشکل آن است که فرایند آشام به طور زیادی به مشخصات و ترکیب سه جزء سیستم: سنگ، آب و نفت بستگی دارد. آزمایشهای گزارش شده درنوشته ها مخصوص سیسیتم های ویژه ای هستند و درآن حالت اندازه گیری شده اند و درکل ارتباط بین آنها مشکل و دربعضی اوقات غیرممکن است.
درطی مطالعات ما فهمیدیم که درآزمایشهای آشام با تعییر تنهایک جزء (برای مثال نفت) یاتغییر دمای فرایند نتایج کمی مهمی بدست آورده شدند.
با درنظر گرفتن این حقیقت، ما نتیجه گرفتیم که مشکلات پیدا کردن ارتباط و بدست آوردن قوانین کلی از آزمایشهای مؤلفان مختلف، به علت مشخصات مختلف سیستم های مطالعه شده (محیط متخلخل و سیالها) و اختلاف گسترده متغیرها (دما، کشش سطحی و غیره) هستند.
وابستگی زیاد نتایج به مشخصات سیستم ما را مجبور می کند که ازنمونه های آزمایشی و شرایطی که تا حدممکن بیان کننده حالت مخزن است استفاده کنیم. به علاوه نتایج آزمایشی بدست آمده دراین مقاله تنهابرای نمونه های مخزنی ویژه، دما و محصولات شیمیایی مطالعه شده تحت
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 7
نانو تکنولوژی
به نام خدای بزرگ
(نانو ؛ تکنولوژی روز دنیا)
فضای نانو
مقالات
۱-فناوری نانو چیست؟
۲-کاربردهای عملی نانو لوله های کربنی
اخبار
۱-فناوری نانو.طراحی سربازان اینده.ارتش امریکا
۲-کشف اب نانولوله ای که تا صدها درجه زیر صفر منجمد نمی شود
۳-ترانزیستورهای نانوسیال
۴-اسناد با خطوط نامریی
۵-کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو
۶- ساخت لباسهای هوشمند پیشرفته توسط دانشمندان نانو
۷-نانو لوله های معدنی برای صفحات نمایش با کیفیت بالا و میکروسکوپ های نیروی اتمی
چکیده مقاله:
فناوری نانو یکی از مدرنترین فناوری های روز دنیاست که دارای خصوصیاتی منحصر به فرد با کاربرد های در تمام زمینه های علم و فناوری است. همین کاربردهای وسیع فناوری نانو که از ان به عنوان ویژگی بین رشته ای بودن {cross science}فناوری نانو یاد می شودعامل مهمی در فراگیر شدن این پدیده ی جدید است.
از طرفی توجه روز افزون بشر به این فناوری فقط ناشی از تازگی ان و کنجکاوی بشر برای دانستن انچه نمی داند نیست بلکه به دلیل قابلیت های ویژه ای است که این فناوری پیش روی انسان قرار می دهد و دستیابی به انها جز از این راه ممکن نیست. از سوی دیگر داشتن اطلاعات مختلف درباره ی زمینه های تحقیقاتی و عملی این فناوری در حیطه ی دانش هر فرد باعث پویایی فکر و اندیشه ی وی می شود.
این تحقیق بنا دارد تا ضمن بررسی تعاریف مختلفی که از فناوری نانو وجود دارد به بیان مبانی.ساختار.اهمیت و همچنین کاربردهای فناوری نانو بپردازد و با اشاره به چشم انداز هایی که این شاخه در پی دستیابی به انهاست ذهن خواننده را نسبت به انچه درباره ی فناوری نانو وجود دارد اگاه سازد.
همانطور که می دانیم اختراع ماشین بخار شروع اولین انقلاب صنعتی بودو دانشمندان ساخت ترانزیستورها را اغاز انقلاب دوم صنعتی می دانند و هم اکنون باید بپذیریم که در انقلاب سوم صنعتی هستیم ! چرا که بر خلاف گذشته سه مولفه یعنی فناوری نانو .ITو پروژه ی ژنوم انسانی همزمان با هم شکل دهندهی سومین انقلاب صنعتی هستند.
البته روند رو به رشد کنونی نشان میدهد که فناوری نانو در حال پیشی گرفتن از رقیبان خود است و می خواهد یکه تاز عرصه ی انقلاب صنعتی سوم باشد.
فناوری نانو چیست؟
تعریف فناوری نانو با توجه به ماهیت و زمینه های گسترده ی فعالیت ان در عین سادگی بسیار دشوار است.شاید بتوان گفت هنوز تعریف کاملی که تمام خصوصیات این پدیده را بیان کند وجود ندارد. به این وجود در اینجا به چند تعریف مفید و کاربردی اشاره می کنیم.
فناوری نانو یعنی بررسی مواد در ابعاد اتمی یا مولکولی و یا بررسی مواد در مقیاس ک میلیاردیوم ان.این ساده ترین و عامیانه ترین تعریفی است که می توان از فناوری نانو ارایه داد. می دانیم که یک نانومتر ۱۰ به توان منفی ۹ یا یک میلیاردیوم متر است. این عدد یک هشتاد هزارم قطر موی انسان و یا ۱۰ برابر قطر یک اتم هیدروژن است.
آلبرت فرانکس یکی از پیشگامان توسعه ی کاربرد های صنعتی فناوری نانو معتقد است: (فناوری نانو بخشی از علم و فناوری است که ابعاد کوچکترین ارقام با معنی در محدوده ۰.۱ تا ۱۰۰ نانومتر در آن نقش اساسی ایفا می کنند.
با توجه به این تعریف فناوری نانو توصیف همه جانبه ی فعالیت ها و تلاش هایی است که با دست بردن در اساسی ترین جز ء ماده (اتم) باعث می شود تا به خواص خارق العاده ای از آن دست یابیم چرا که اگر مواد به کوچکترین ابعادشان(اتم ها یا مولکول ها) شکسته شوند می توانیم خصوصیات بنیادیشان را تغییر دهیم و آن ها را به ماده ای تبدیل کنیم که در حالت عادی تهیه و تولید آن ها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
حال با این توضیح مفهوم تعریف اول نیز مشخص تر می شود به این معنی که هر فعالیتی در مقیاس نانو را نمی توان نانو فناوری نامید بلکه فناوری نانو به آن دسته از فعالیت هایی اطلاق می شود که با دست بردن در نحوه ی چینش اتمها در مقیاس نانو مرتبط هستند.
فناوری نانو دانشی است که به دنبال دستیابی به روش ها و فنون و موادو ابزارهای مورد نیازناوری نانو :( یک بسته پر از لوازم مورد نیاز بدون طبقه بندی خاص گ{catch-all}اؤ فعالیت ها ازی است تا بتواند چنین تحولاتی را در مواد مختلف ایجاد کند به عبارت بهتر فناوری نانو نگرشی جدید به انواع رشته های علمی است و تمام عرصه های مختلف علم و فناوری را در بر می گیرد.
اهمیت و ضرورت فناوری نانو:
امروزه علم وفناوری در بسیاری از زمینه ها تقریبآ به مرز نهایی خود نزدیک شده و یا در حال نزدیک شدن است و شاید دیگر جوابگوی توقعات روز افزون بشر نباشد.
در الکترونیک اندازه ی ترانزیستورها آنقدر کوچک شده که به زودی عامل محدود کننده آنها اندازه ی ذرات سیلسیم خواهد بود و یا رایانه های امروزی به سرعت های بحرانی پردازش داده نزدیک می شوند و سرعت رشد آنها با میزان افزایش نیاز بشر همخوانی ندارد.
در پز شکی داروهای فعلی با توجه به میزان مصرف با وجود عوارض جانبی شدید که گاهی باعث کنار رفتن دارو از مصارف درمانی می شود اثرات دارویی در بافت مریض ایجاد نمی کنند و بهبود لازم حاصل نمی شود و یا نامحلول بودن در خون از چرخه مصرف کنار میروند در حالیکه برای درمان بیماری هایی چون ایدز تنها راه حل ممکن هستند.
در شیمی بسیاری از فرایندها و واکنش هایی که از نظر تئوری قابل انجام هستند صرفآ به دلیل عدم وجود راکتوری مستحکم معطل مانده اند و یا سرعت بهترین کاتالیزورهای استفاده شده در واکنش ها با میزان تسریع در انجام فرایند در حضور نانوکاتالیست به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
اینجاست که فناوری نانو قابلیت های نهفته خود را یکی پس از دیگری به بشر عرضه نموده و به یکی از مهمترین و جذابترین زمینه های تحقیقاتی بشر در سالهای اخیر تبدیل شده است. چرا که فناوری نانو توانسته علاوه بر برطرف کردن مشکلات فعلی افق های فراوان دیگری را نیز در زمینه های مختلف به روی ما بگشاید تا بتوان با آن بسیاری از رویاهای دیرین بشر دست یافت.
آیا کسی تصور می کرد که روزی متخصصان فناوری نانو بتوانند ماشینهای بسیار کوچکی را بسازند که در درون بدن در حال گشت و گذارند و به تعقیب باکتری ها و ویروس های بد و مضر می پردازند؟
جواب هر چه باشد ماشین های نانو یا به اصطلاح (نانیتها-Nanhtes) می توانند آسیبهای سطح سلولی را اصلاح کنند و یک عمر تقریبآ ابدی را همراه با سلامت کامل نوید دهند. مطمئنآ سال ها پیش(۱۹۷۸) زمانی که ریگول ولچ در فیلم سینمایی خیره کننده اش با عنوان{سفر دریایی خیالی} داستان یک کشتی مینیاتوری را به تصویر کشید که جریان خون را در می نوردد و با گلبولهای قرمز میشد هرگز چنین روزی را پیش بینی نمی کرد.
فناوری نانو و تحقق رویای مرد نامرئی:
در حال حاضر برخی از متخصصان نانو تکنولوژی در حال کار بر روی مواد و پارچه های هوشمندی هستند که علاوه بر توانایی استتار خود بتوانند پارگی های خودشان را نیز تعمیر کنند. اصل این کار بر مبنای موادی است که می توانند بر پایی ی نوری که به آنها می رسد واکنش های مختلفی از خود نشان دهند. اما این کار فقط از عهده ی مواد طبیعی بر می آید به عنوان مثال : سیستم های زنده قادرند شکستگی ها و زخم ها را درمان کنند و یا اینکه برای حفاظت از خود در برابر تغییرات محیط رنگ خود را عوض کند. در حالیکه سیستم های مصنوعی یا سنتزی از این قابلیت بی بهره اند. به همین دلیل نانو تکنولوژیست ها قصد دارند از بعضی ارگانیسم های زنده (نظیر برخی ماهی ها و دیگر موجودات دریایی مثل هشت پا) تقلید کنند.
وقتی نور به بدن یک ماهی برخورد می کند ذرات بسیار ریزی که روی ماهی وجود دارد فواصل و پراکنش خود را تغییر می دهند و به این ترتیب خواص نوری سطح پوست ماهی دستخوش تغییر می شود. نانوتکنولوژیست ها سعی دارند یک چنین کاری را در سیستم های سنتزی انجام دهند.
برای این کار یک دسته از پروتئین ها موسوم به پروتئین های موتوری وظیفه ی حمل و نقل مولکول های کوچک و دیگر مواد درون سلول ها را به عهده دارند و می توانند آنها را به موقعیت های خیلی دقیق هدایت کنند به این ترتیب خواص نوری آن سلول را تغییر می دهند. این پروتئین ها علاوه بر انجام این کار قادرند تعمیرات را نیز انجام دهند یعنی می توانند ذراتی که در مقیاس نانو هستند مثلآ به اندازه ی چند اتم جا بجا کنند و سپس آنها را به صورت یک رشته متوالی درآورند و در نتیجه کار ترمیم و مرمت را انجام دهند .
این پروتئین ها همچنین می توانند بلور های بسیار ریزی را که نقاط کوانتمی نامیده می شوند و هر یک به اندازه ی یک مولکول هستند با خود حمل کنند. این نقاط کوانتمی می توانند از خود رنگ های نئونی ساطع کنند که این رنگ ها نیز به اندازه هر یک از این ذرات بستگی دارد. به این ترتیب فاصله ی این بلورها یعنی نزدیک یا دور شدن آنها از همدیگر می تواند رنگ سطوح مصنوعی را تغییر دهد درست به همان روشی که یک ماهی رنگ پوست خود را عوض می کند. معنی تمام مطالب این است که اگر پروتئین های موتوری کار خود را به درستی انجام دهند دیگر نه لازم است که مرد نامرئی لباس خود را بشوید و نه اینکه اگر پاره شد آن را تعمیر کند!
فناوری نانو . طراحی سربازان آینده . ارتش امریکا
فناوری نانو همانند فناوری های جدید دیگر بر همه ی عرصه های زندگی بشری تاثیر خواهد گذاشت. یکی از جنبه ها که در دو دهه ی اخیر بسیار با اهمیت شده است کاربردهای نظامی و حفظ جان نظامیان است. جنگ عراق و کشته های سربازان آمریکایی ها باعث شد که ارتش آمریکا حفظ جان سربازان خود را بیشتر مد نظر قرار دهد چون کشته شدن آمریکایی ها عاملی است که بر روی افکار عمومی اثرات منفی بر جان می گذارد. از این رو ارتش آمریکا قراردادی ۵۰ میلیون دلاری را به مدت ۵ سال با دانشگاه ماساچوست(MIT) منعقد کرد تا این دانشگاه تجهیزاتی را برای سربازان آینده تهیه کند. در این خبر به بررسی علل و عوامل تشکیل ساختار و پروژه های حاضر در این مرکز می پردازیم. این مطلب بر گرفته از مطالبی از سایت دانشگاه MIT است.
انستیتوی سربازان نانوفناوری
Institute for Soldier Nanotechnology :MIT
انستیتوی سربازان نانوفناوری Institute for Soldior Nanotechnology (یا ISN) یک مرکز تحقیقات داخلی در دانشگاه ماساچوست (MIT) است. این مرکز در سال ۲۰۰۲ با قراردادی ۵ ساله و با ارزش ۵۰ میلیون دلار بین ارتش آمریکا و این دانشگاه تاسیس شد. هدف این مرکز استفاده از فناوری نانو به منظور بهبود شرایط ایمنی یک سرباز در جبهه ی جنگ است. هدف نهایی این مرکز تغییر شرایط مبارزه و نبرد در قرن ۲۱ با استفاده از توانایی فناوری های برتر و تولید تجهیزات سبک تر و ایمن تر است. نمونه هایی از این کاربردها و تجهیزات لباس های ضد گلوله نفوذ ناپذیر (بدون افزایش ضخامت) بازبینی دایم سلامتی سرباز تشخیص جراحات و برقراری ارتباطات خودکار است که احتمالآ سربازان آینده را دارای توانایی های مافوق بشری میکند.در حقیقت این مرکز با فناوری نانو قصد دارد آسیب پذیری سربازان در برلبر دشمن و تهدیدات محیطی کمتر کند. امروزه به علت جنگ طلبی آمریکا و لشکرکشی به مناطق مختلف سربازان مجبورند تجهیزات لازم خود را همراه داشته باشند که تا حدی قدرت تحرک را از آنها می گیرد. معمولآ هر سرباز حدود ۱۰۰-۱۴۰ پوند بار به همراه دارد. با وجود این تجهیزات هنوز سربازان امریکایی نسبت به امواج بالستیک (امواج منتشر شده از انفجار ) سلاح های میکروبی و شیمیایی آسیب پذیرند.
وجود تنوع و تعدد تجهیزات همراه و همخوان نبودن این تجهیزات با هم کار با آنها را مشکل کرده است. این مرکز قصد دارد تجهیزات را سبک تر و همسان تر کند تا این تجهیزات بتوانند از بازبینی دائم پزشکی تا ارتباطات را با هم انجام دهند.
تحقیقات این انستیتو :
هدف اصلی ISN تحقیقات در مهندسی و علوم پایه است. طراحی سیستم سرباز برای آینده فرایندی است که نیازمند طیف وسیعی از تخصص ها از شیمی تا مهندسی مکانیک است. مرزبندی تحقیقات در سه دسته اصلی قرار می گیرد :حفاظت شناسایی جراحت و درمان و بهبود شرایط سرباز.
نوآوری تیمی کلید اصلی حل مسایل گروه ISN است مسایلی مثل حفاظت سربازان فردا در برابر سلاح های شیمیایی و زیستی. برای همین منظور ۷ تیم اصلیبرای براورده کردن نیازها تشکیل شده است و بر روی پروژه های اصلی خود کار می کند. این تیم ها عبارتند از:
تیم ۱:مواد جاذب انرژی تیم ۲:مواد و تجهیزات فعال مکانیکی تیم ۳: دریافت(حس کردن) و اقدام متقابل تیم ۴: نانو تجهیزات و مواد زیستی برای مراقبت های پزشکی از سرباز تیم ۵: پردازش و ساخت تجهیزات تیم ۶: مدل کردن و ارزیابی مواد و فرایندها تیم ۷: طراحی سیستم ها و یکپارچه سازی
تحلیل:
در حقیقت این ۷ تیم بر روی ۳ مسئله اصلی کار می کنند. لباس های ضد گلوله / ضد انفجار/ و هوشمند. ISN در صدد ساخت تارهای پلیمری است که استحکام فوق العاده بالا داشته و در عین حال جاذب انرژی باشند تا بتوانند از این مواد در لباسهای ضدگلوله و ضدانفجار استفاده کنند. همچنین این لباسها دارای سنسورهایی خواهند بود که جراحات بدن سرباز را شناسایی می کند و با شناسایی نوع جراحات عمل لازم را برای نجات جان سرباز انجام می دهد. به عنوان مثال اگر قلب یک سرباز در اثر موج هنفجار از کار بیفتد سنسورها آن را تشخیص می دهند و با کمک موادی پیشرفته که در مکانهای نزدیک قلب تعبیه شده عملیات بازگشت قلبی انجام می شود این مواد همانند یک ماساژور قلبی عمل می کند.
همچنین اگر یک سرباز در منطقه ی آلوده ی شیمیایی قرار بگیرد سنسورها مطلع می شوند و به کمک نانو تجهیزات تعبیه شده در لباس نوع عامل شیمیایی تشخیص داده می شود. سپس به کمک نانو تجهیزات تهیه شده ی ضد این عامل به خون تزریق می شود. در این حالت سرباز بدون کمک دیگران و حتی خودش قادر است از مرگ نجات پیدا کند.
از سه نظر می توان این پروژه را مد نظر قرار داد اول اینکه آمریکا بعد از جنگ عراق به دنبال ایجاد جنگ روانی گسترده بر علیه کشورهای دشمن است. از این رو می توان گفت شاید تصویب این دست پروژه ها ارعاب کشورهای دشمن و ترساندن آنهاست و القای این مطلب که ارتش آمریکا همیشه ارتش شماره ی یک جهان خواهد بود .
منظری دیگر این است کهبه فناوری نانو در صنایع نظامی فرصت طلبانه نگاه کنیم. آیا در آینده نیز باید ارتش آمریکا رتبه ی اول باشد؟ آیا وقت آن نرسیده است که ما هم جهشی در صنایع نظامی انجام دهیم؟ فناوری نانو فرصتی است گران بها برای قدرتمند شدن اگر قدرش را بدانیم.
منظر سوم این است که این پروژه با موفقیت انجام شود. در این حالت به نظر میرسد این تجهیزات نانویی جنگ های آینده را متحول می کند. این امر ناشی از توانایی فناوری نانو است و خطراتی را هم پیش روی ما قرار می دهد. آیا گلوله های آینده برای کشتن این سربازان باید چگال تر شوند(استفاده از تنگستن و اورانیوم فقیر شده )یا بایستی انفجاری شوند؟ در این حالت باید فکری اندیشید!!!
کشف آب نانولوله ای که تا صدها درجه زیر صفر منجمد نمی شود
شکل جدیدی از آب توسط فیزیکدانان بخش منبع نوترونی پالسی شدید آزمایشگاه آگون کشف شد. این مولکولها که آب نانوتیوبی نامیده میشوند شامل دو اتم هیدروژن یک اتم اکسیژن است و حتی تا نزدیکی صفر مطلق به یخ تبدیل نمی شود.
یک لوله تک جداره از اتم های کربن که پهنای آن کمتر از ۲ نانو متر یا دو میلیاردیم متر است در نظر بگیرید. هنگامی که دما به ۸ کلوین یا منفی ۵۰۹ فارنهایت می رسد دیواره ای از یخ روی جداره داخلی این لوله تشکیل میشود و زنجیری از مولکولهای آب مانند در میان لوله کربنی شناور می شوند. هنگامی که دما به سمت دمای اتاق افزایش می یابد آب نانو تیوبی به مایع تبدیل می شود.
دانشمندان مختلفی از زمین شناسان گرفته تا زیست شناسان و همچنین دانشمندان علم مواد علاقمند به بررسی رفتار آب در اینچنین فضای محدودی هستند.این فضا را مواد آب گریز کنترل می کنند زیرا چنین موقعیتی در طبیعت نیز یافت می شود به عنوان مثال ریشه های کوچکی را که آب را به گیاه منتقل می کنند می توان در نظر گرفت.در برخی از پوسته های پروتئینی نیز این مورد مشاهده می شود.مانند aquaporin که جریان آب از دیواره های سلول را کنترل می کند.
این مطالعات IPNS اولین کار تجربی با آب داخل نانولوله است. آلکساندر کولنسیکو مدیر پروژه می گوید.من بسیار متعجب شدم هنگامی که متوجه شدم تاکنون آب را در داخل نانولوله موردبررسی قرار نداده بودند.کارهای محاسباتی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که با توجه به مشکل بودن شبیه سازی آب کار بسیار مشکلی است.اما هیچ کار تجربی صورت نگرفته است.
کریستین .جی. بورنهام از دانشگاه هوستون می گوید:اگر چه افراد مختلفی در چند دهه ی اخیر آب را مدل سازی کرده اند اما ما برای اولین بار صحت واهمیت توصیف کوانتومی حرکت نوکلئون ها (هسته ها)ی هیدروژن را احساس کردیم و اکنون ما روی توصیف ریاضی دقیق تری از ابرهای الکترونی که هر مولکول آب را در برگرفته است کار می کنیم.
شرکت MER تامین کننده ی نانولوله های لازم برای انجام این آزمایش بود.این لوله ها از کربن تقریبا خالص ساخته شده و ضخامت آنها فقط یک اتم است .عرض هر لوله۱/۴نانومتر و طول آن ۱۰۰۰۰ نانومتر است. برای تصور چنین لوله ای می توان یک رشته ماکارونی تو خالی به طول ۲۰۰ متر در نظر گرفت زیرا طول نانولوله ۱۰۰۰۰۰ برابر بیشتر از عرض آن است .
کولنسیکو می گوید :با استفاده از چنین ساختار یک بعدی ما انتظار مشاهده ی چیزهای جدیدی را داشتیم اما دیگر نه به این صورت در این مشخصاتی که ما مشاهده کردیم بعضی از چیزها به صورت فوق العاده ای ظاهر شدند.
کولنسیکو می گوید:آنچه اتفاق می افتد متفاوت از حالت مایع یا یخ به صورت توده ای( bulk) است.در دمای ۸ کلوین مولکولهای آب با عدد کوردیناسیون ۴ لایه ای از یخ را داخل نانولوله که به طور طبیعی آب گریز است تشکیل می دهند.این لایه به طور آزاد داخل نانولوله شناور می ماند و فاصله آن از هر طرف تا جداره ۳۲ نانومتر است.این حداقل فاصله ای است که طبیعت اجازه می دهد آب از اتم کربن داشته باشد. همچنین کولنسیکو می گوید:یک زنجیر داخلی نیز درون این لایه یخ حرکت می کند.اما در مقایسه با آب توده ای شکل حرکت بسیار بیشتری دارد.
دانشمندان صفت عجیب و غریب را به این مولکولها که عدد کوردیناسیون کوچکی دارند نسبت داده اند.در آب مایع به طور متوسط ۸/۳ پیوند هیدروژنی (عدد کوردیناسیون)مولکول را به نزدیکترین مولکولهای همسایه اش متصل می کند .در یخ ۴ پیوند هیدروژنی مولکول را به مولکولهای همسایه اش متصل می کنند .ولی در آب نانوتیوبی عدد کوردیناسیون برای مولکولهای آب زنجیری فقط ۸۶/۱ است.
کولنسیکو می گوید :به خاطر کم شدن پیوندها این آب مدام در حال حرکت است.لایه ی یخی بسیار پایدار است اما این زنجیر متحرک به طور پیوسته پیوندهایی را بین قسمتهای مختلف مولکول و گاهی با دیواره ی یخی تشکیل داده وسپس می شکند.
ترانزیستورهای نانوسیال:
دانشمندان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا اولین ترانزیستور نانوسیال را ساختند.ترانزیستور نانوسیال وسیله ای است که به طور الکتریکی جریان سیال را درون نانولوله ها و کانالهای سیلیکایی کنترل میکند.
همانطور که ترانزیستورهای الکترونیکی جزء اصلی میکروتراشه هایی به شمار می آیند که در کامپیوترهای امروزی بکار میروند ترانزیستورهای نانوسیال نیز می توانند پایه اصلی آزمایشگاه های میکروسکوپی باشند که می توانند جایگزین دستگاه های رباتیک عظیمی گردند که امروزه برای آنالیز DNA و دیگر عناصر زیستی مورد استفاده قرار گیرد.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 12
مدیریت پیامبر برای پس از رحلت
پیامبر اسلام برای دوران پس از رحلت خود علامت هایی را نصب کرد تا مردم دچار انحراف نشوند به جند نمونه توجه کنید:
یک جا فرمود فاطمه پاره تن من است رضای او رضای من و غضب او غضب من است این را تمام فرقه های اسلامی قبول دارند با این بیان به مردم بعد از خود اعلام کرد که هر گاه در افراد بعد از من شک کردید توجه شما به موضع گیری فاطمه(ع) باشد . علامت دوم جهت گیری ابوذر بود پیامبر فرمود زیر اسمان راستگو تر از او نیست .این حدیث را نیز شیعه وسنی قبول دارند با این حدیث به مردم اعلام کرد که بعد از من در رهبری جامعه شک نکنید و نگاه شما به ابوذر راستگو باشد
سومین علامت شخص عمار بود . پیامیر فرمود: ای عمارهر کس که تو را بکشد ستمگر است و چون عمار در صفین به دست لشکر معاویه کشته شد معلوم می شود که لشکر معاویه باطل است.
کارنامه پیامبر
پیامبر شرک را به توحید تبدیل کرد ننگ بودن دختران را به عزت بدل کرد و برای زن حق مالکیت و انتخاب همسرو ارث وتحصیل وشرکت در جمع وجمعه و جماعت و رسیدن به کمالات علمی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را پذیرفت.
الگو بودن نسل او
نسل ان حضرت نیز اسوه است در میان چهارده معصوم بک الگوی زن لازم بود زیرا اگر تمامی معصومین مرد بودند ان همه سفارشاتی که ویژه بانوان است نظیر همسر داری خانه داری بچه داری حجاب وعفاف صبر وتسلیم در برابر نا ملایمات همه در دنیای لفظ و توصیه بود و شاید زنان ما پیش خود می گفتند :اگر در میان معصومین یک زن بود خبر از حال ما رو داشت و این همه توصیه برای ما نمی شد.وجود حضرت زهرا (ع) الگویی بود که به زنان ثابت شود انچه اسلام می گوید قابل عمل است نه تنها حضرت زهرا بلکه دخترش حضرت زینب نیز الگوی زنان تاریخ است .
وظیفه ما
شناختن او بدانیم که او طبیب و کتا بش شفای ما و خودش الگوی ما در دنیا وشفیع ما در قیامت است بعد از شناخت به او ایمان اوردیم و با او همراه باشیم و مزد رسالتش را که مودت اهل بیت اوست بپردازیم و بدانیم ثمره این مودت به خود ما بر می گردد.
رسالت جهانی پیامبر
(اوحی الی القران لا نذرکم ومن بلغ)
این قران به من وحی شد تا شما و هر که را پیام به او برسد هشدار دهم
در روایات خواندیم پیامبر فرمود من مبعوث به هر سفید وسیاه وسرخ پوستی هستم از نشانه های دیگر رسالت جهانی پیامبر اسلام حدیث معروفی است که می فر ماید : حلال محمد تا روز قیامت حلال و حرام محمد تا روز قیامت حرام استـ)
سیره تبلعغی پیامبر
هنگامی که ایه شعرا نازل شد(انذر عشیرتک الا قربین ) پیامیر اکرم بستگانش رابه مهمانی دعوت کرد و پس از پذیرایی سخن خود را اغاز کرد و انان را از شرک و بت پرستی نهی فرمود . اری دعوت باید همراه با عواطف ومهربانی باشد و از نزدیکان شروع شود زیرا اولا پذیرش دعوت از طرف نزدیکان زمینه را برای پذیرش دیگران
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 51
فناوری آموزشی
کلیات
جامعه در حال خیزش ما به شدت نیازمندیک دیدگاه آموزشی جدید و در عین حال شاداب است که هم نوعی (( فلسفه توسعه آموزشی ـ پرورشی )) باشد و هم بتواند چشم انداز
روشنی از آینده آموزش کشور ترسیم نماید .
شرایط جدید, ملت ها را در برابر دو دیدگاه آموزشی زیر قرار داده است :
دیدگاه آموزش با تکیه بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی
دیدگاه یادگیری دائمی و مادام العمر و ژرف
انقلاب تکنولوژی سیمای جهان را به سرعت تغییر می دهد و فناوری اطلاعات هم اکنون نیز زندگی مردم رادگرگون کرده است .خط شکنی هایی که در فناوری مواد و نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی روی می دهد این دگرگونی ها را تشدید خواهد کرد . این تکنولوژی ها نه تنها تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان دارند بلکه چنان در هم تنیده اند که انقلاب فناوری را به انقلاب چند رشته ای تبدیل کرده اند از این رو شتاب پیشرفت درهر زمینه مضاعف شده است .
فناوری اطلاعاتی و ارتباطی ((ICT شالوده بقا و توسعه ی ملی کشور , در یک محیط جهانی به سرعت در حال تغییر و تحول است و همین امر ما را در پی ریزی طرح های نو , برجسته و شوق انگیز به چالش فرا می خواند تا در پرتو آن ,منابع انسانی و زیرساخت های قابل اعتماد بنا شود و در واقع ابزارها و وسایل لازم برای برنامه ریزی , مدیریت و ارزیابی تغییرات توسعه و دستیابی به رشد پایدار مورد نظر قرار گیرد و البته از سویی نیز اطلاعات بدون ارتباطات و ارتباطات نیز بدون اطلاعات کاربرد نداشته استفاده از فناوری برای تسهیل در رفع نیازهای افراد هر جامعه بسیار مهم است . داشتن دید و دانشی جامع راجع به فناوری , مهارت های ابزاری و توانایی به کارگیری فناوری و مهارتهای مربوطه, درک فرایندهای گردش اطلاعات, توانایی سازگاری همراهی و تسلط بر تغییرات سریع و مداوم همه و همه از طریق آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب مدل های نوین آموزش در کلاس های درس میسر خواهد بود.
یادگیری , فراگیران را آماده می کند تااز موضع لیاقت با چالش های خصوصی و حرفه ای خود روبه رو شوند اما این کافی نیست فراگیران باید بتوانند به شهروندان شایستهی جامعهی مدنی جهانی در عصر حاضر و آینده تبدیل شوند و این تنها در سایه یادگیری ژرف از راه توزیع عادلانه فرصت های یادگیری در جامعه , مشارکت عمومی همه بخش های کشور در ایجاد جامعه ی یادگیرنده و بهره برداری از منابع آن امکان پذیر خواهد بود .
از طریق تمرکز یادگیری , جامعه شرایطی را می آفریند که پشتیبان توسعه ی پایدار و موفقیت آمیز و مبتنی بر دانش خواهد بود.
جامعه ی یادگیرنده بالاترین اولویت ها را به آموزش می دهد و بر توسعه ی ظرفیت های آموزشی خود تاکید می کند . در جامعه ی یادگیرنده , خلاقیت و نو آوری دو ارزش اجتماعی بسیار پرقیمت محسوب می شوند و گسترش همکاری ها و هم افزایی ها در خلق و توزیع دانش ,تسهیل و تشویق می شود و تعامل دانش و مهارت به مثابه ی فرایند افزایش خلاقیت , مورد توجه قرار می گیرد . کلید طلایی جوامع یاد گیرنده , سیستم آموزشی و در راس آن مدارس به ویژه مدارس با مدل های خاص یادگیزی است . در مدل های خاص یادگیری تلاش می شود تا یادگیرندگان آینده را ببینند, بفهمند و در اختیار بگیرند.
مقدمه
بهره گیری ازتکنولوژی آموزشی به مفهوم جدید آن بی شک یکی از نوآوری های آموزشی محسوب می شود. تکنولوژی آموزشی یا فناوری آموزشی اکنون صرفا" کاربرد دستگاه های سمعی و بصری نیست آموزش نیز امروز معنی و مفهوم جدیدی پیدا کرده است. مواد و وسایل آموزشی روز به روز تنوع بیشتری می یابند و کتاب درسی تنها یکی از آنها به حساب می آید.
نقش معلم هم بیشتر راهنمایی و رهبری و هدایت است تا متکلم وحده بودن.
پیشرفت علوم وفنون و توسعه حجم دانش بشری,تغییر شرایط و امکانات زندگی فردی و اجتماعی ,نفوذ تکنولوژی و صنعت در روابط ملی و بین المللی, نقش زمان در سرنوشت ملت ها , ظهور مشاغل وتخصص های جدیدتغییر نیازهای جامعه , آگاهی ملت و... همه وهمه در تغییر و تحول برنامه ها اثر می گذارند .
یکی از برنامه های ویژه , تاسیس هسته ی اصلی فعالیت مدارس , محیطهایی است که به صورت ( مرکز مواد آموزشی (IMC طراحی می شوند . چند نوع مرکز مواد آموزشی تا کنون طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است .
نوع اول این مرکز به گونه ای است که مورد استفاده مشترک معلمان و دانش آموزان چندین مجتمع آموزشی به هم پیوسته است.
نوع دوم مزکز مواد آموزشی یک مجتمع آموزشی است که منبع ذخیره و تغذیه همه مدارس یک مجتمع است .
نوع سوم مربوط به یک مدرسه است و امکان یادگیری از یک مجموعه وسایل آموزشی را در مدرسه فراهم می سازد .
نوع چهارم مربوط به کلاس درس است و فرصت یادگیری مفاهیم هر ماده درسی را در محیط کلاس درس فراهم می آورد .
در این نوع مرکز یادگیری تحت عنوان مرکز یادگیری کلاس classroom learning center دانش آموزان میتوانندبا دسترسی به انواع ابزارها ی آموزشی فرصتهای یادگیری را در سطوح مختلف گسترش دهند در نوع چهارم مرکز موادآموزشی انواع لوازم و ابزار آموزشی از قبیل کتاب و سایر مطالب چاپی