انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

تحقیق در مورد سنگابهای تاریخی اصفهان از دوره صفویّه

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

سنگابهای تاریخی اصفهان از دوره صفویّه

 

دکتر لطف الله هنرفر

در بین آثار و ابنیه نفیس تاریخی اصفهان سنگابهای مساجد خود مجموعه جالبی را تشکیل می دهد تا آنجا که نگارنده تحقیق کرده است نصب سنگاب در مساجد و اماکن مقدسه و گذرگاه‌های مردم از دوره صفویه در ایران معمول شده است و یقیناً بوجود آمدن این دسته از پدیده‌های هنری ارتباط خاصی با عقاید و مذهب مردم آن دوره دارد زیرا مذهب تشیع از ابتدای تأسیس دولت صفویه به وسیله شاه اسماعیل اول مذهب رسمی دولت و دین اکثریت مردم ایران قرار گرفته است و سلاطین صفویه و امرا و مقربین درگاه پادشاهان و ایرانیان شیعه و بزرگان مذهب با جان و دل کوشیده اند و در پرتو معتقدات آنها در مساجد و مقابر ائمه و امام زادگان و علمای شیعه آثاری از هنرهای زیبا به یادگار گذاشته شده است که از نظر ظرافت کمتر شبیه و مانند دارد و از این قبیل است اقدامات آنها در تعمیر و تزیین مشاهد متبرکه عراق و مشهد و زیارتگاه‌هایی مانند هارون ولایت و امام‌زاده اسماعیل و امام زاده احمد و درب امام و مانند این آثار هنری در شهر اصفهان. [16]

سنگاب نفیس مدخل مسجد شاه اصفهان ـ دوره شاه عباس کبیر

علاقه و ارادتمندی خاص مردم شیعه مذهب ایران به امام سوم و تأثر و تأسف شدید آنها از مظلومیت امام و اصحاب او و فاجعه کربلا و شهید شدن امام اهل بیت اطهار و یاران او در حالی که حتی بنی‌امیه آب فرات را هم بر روی او و خانواده و اصحاب او بستند و نه تنها حاضر نشدند به جگر گوشه او حضرت علی اصغر (ع) هم قطره آبی برسانند بلکه آن کودک معصوم را نیز در آغوش پدر به قتل رساندند موجب شده است که به هر تشنه لبی آب رایگان بدهند و در مساجد و مقابر و بازارها و گذرها مخصوصاً به هنگام تابستان ظروف و قدح‌های آب سرد قرار دهند تا مردم راهگذری که تشنه‌اند از آن آب بنوشند و خاطره شهادت امام و اصحاب او را که تشنه کشته شده اند زنده و جاویدان نگاه دارند و به امام و اهل و بیت او سلام بفرستند و به قاتلین آنها لعنت کنند.

در مساجد و آثار سلطنتی جام و قدحهای ساده بازار و گذر شکل با شکوهتری به خود گرفته و با سنگهای نفیس یک‌پارچه سنگابهایی ساخته و پرداخته شده است که زینت افزای تزیینات کاشی‌کاری گنبدها و در و دیوار مساجد باشکوه اصفهان شده است. سنگابهای مساجد و اماکن مقدسه اصفهان از نظر شکل مختلف است. بیشتر سنگابها دایره‌مانند است و برخی از آنها به شکل مستطیل ساخته شده است. نوع سنگ سنگابها از مرمر و یشم یا سنگ پارسی و نوعی از سنگهای آهکی است. بعضی سنگابها مانند دو سنگاب مرمری دو گنبد شرقی و غربی مسجد شاه اصفهان از مرمر یکپارچه صیقلی شده است و بعضی دیگر مانند سنگاب مدخل مسجد شاه و سنگاب چهل ستون جانب غربی گنبد بزرگ مسجد شاه از سنگ یشم منقش به گل و بوته با خط و کتیبه به وجود آمده است.

در دوره های بعد از صفویه نیز بوسیله مردم خیَّر سنگابهایی به یادگار گذاشته شده ولی این دسته از سنگابهای اصفهان مانند سایر صنایع و هنرهای ظریف عهد صفویه بعد از آن دوره درخشان رو به تنزل گذاشته و از حیث صنعت حجاری و آرایش گل و بوته و خط با سنگابهای عهد صفوی قابل مقایسه نیست.

نگارنده در این مقاله خوانندگان محترم را با سنگابهای مشهور اصفهان از دوره صفویه و حجاری و خط و کتیبه‌های آنها آشنا می کند و تصویری چند از سنگابهای مزبور را زینت‌بخش این مقاله می نمایند.

سنگابهای نفیس مسجد شاه:

در مدخل مسجد شاه اصفهان سنگاب نفیسی تعبیه شده است که با گل و بوته آرایش شده و همه نویسندگان داخلی و خارجی عهد صفویه و دوره‌های بعد آنرا از شاهکارهای موجود در مسجد شاه اصفهان معرفی کرده‌اند. سه سنگاب مرمری یکپارچه در زیر دو گنبد شرقی و غربی مسجد و چهل ستون جانب شرقی گنبد بزرگ قرار دارد و در چهل ستون جانب غربی سنگاب نفیسی از سنگ یشم تعبیه شده که با آرایش‌های گل و بوته تزیین شده و در اطراف آن اشعاری به خط نستعلیق برجسته مورخ به سال 1095 هجری قمری به شرح زیر حجاری شده است:

چون به فرمان سلیمان زمان شاه جهان     

  گرچه سر پوش به دریا نتوان پوشیدن

علی حبه جنه یا قاهر العدو

آنکه باشد فلکش از مه نو حلقه به گوش      

لیک بر شهرت بحرست حبابش سر‌پوش

شـاه جمجاه کـز آوازه آب تـیغش      

خضر چون وصف روان‌بخشی این آب شنید

قسیم النار و الجنه یا والی الولی

شد به کانون جهان آتش بیداد خموش    



خرید و دانلود تحقیق در مورد سنگابهای تاریخی اصفهان از دوره صفویّه


دانلود پاورپوینت کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان

دانلود پاورپوینت کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان

تاریخچه:در قطعنامه  319  مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تاریخ 3  دسامبر   1949 تصمیم به تاسیس دفتر کمیسر عالی برای پناهندگان در تاریخ 1ژانویه 1951 گرفته شد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در پی جنگ جهانی دوم برای کمک به اروپایی هایی که  در درگیری ها و{ طی جنگ} آواره شده  بودند، ایجاد شد. دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ،

در 14دسامبر 1950  توسط مجمع عمومی سازمان ملل با حکم سه سال برای تکمیل کار خود، تاسیس شد. سال بعد ، یعنی در تاریخ 28 ژوئیه سازمان ملل متحد ، کنوانسیون مربوط به وضع پناهندگان را _

که پایه و اساس قانونی برای کمک به پناهندگان و قانون اساسی هدایت کار کمیساریای عالی پناهندگان است _  به تصویب رساند.

سال 1956 کمیساریای عالی پناهندگان  با اولین وضعیت اضطراری در ابعاد وسیع روبرو شد .   زمانی که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی برای سرکوب انقلاب مجارستان  {به آن کشور حمله کردند}.با

پناهدگان فراری بسیاری روبرو شدند .  در 1960 {فرایند} استعمار زدایی از  آفریقا ،برای اولین بار  بحران پناهندگان متعدد و {بی شمار } نیازمند به مداخله و {کمک} کمیساریای عالی را به وجود

آورد. در طول دو دهه  بعد ، کمیساریای عالی پناهندگان  با بحران های  پناهندگان و جابه جایی های {توده های انسانی} در آسیا و امریکا لاتین  روبرو شده و به آنان کمک می کرد. در پایان قرن بیستم،

مشکلات پناهندگان تازه در آفریقا و  موج جدیدی از پناهندگان در اروپا  به واسطه  جنگهای منطقه  بالکان ، { ازمسئولیتهای کمیساریای عالی پناهندگان بود. }

ازآغاز قرن 21 تا به اکنون، کمیساریای عالی پناهندگان با کمک به پناهندگان بحرانهای بزرگی در آفریقا _ به مانند "جمهوری دموکراتیک کنگو" و" سومالی" _، و در

آسیا  _به خصوص مشکلات 30  ساله پناهندگان افغان _روبروه بوده است.  

سازمان و چگونگی اداره کمیساریای عالی پناهندگان:

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد  توسط مجمع عمومی سازمان ملل و "شورای اقتصادی و اجتماعی  سازمان ملل متحد"(ECOSOC)   اداره می شود. کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان، متشکل از

79 عضو است که  تصویب برنامه دوسالانه آژانس و بودجه مربوطه از اختیارات آن است.. این  برنامه ها  تحت نظارت " کمیسر عالی"_ که  در حال حاضر  António Guterres این مقام را دارد_

که توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شود،اجرا می شود. اساسنامه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد  در 1950 ، تحت عنوان "کمیساریای عالی پناهندگان" ( UNHCR) تعریف شده است ...

کمیسر عالی گزارش سالانه فعالیت سازمان را به شورای اقتصادی و اجتماعی  سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می دهد.

کمیسر عالی:

کمیسر عالی  که به عنوان رئیس آژانس انجام وظیفه می کند، مسئولیت  کنترل و اداره کمیساریای عالی پناهندگان  و  هدایت کار را با کمک معاونت کمیساریای عالی جهت محافظت و عملیات برای پناهندگان

سراسر جهان را بر عهده دارد.

طبق اصل 13:

کمیسر عالی باید توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند.

 کمیسر باید توسط دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد و توسط مجمع عمومی تایید شده باشد. 

 مدت انتخاب کمیسر عالی  برای  یک دوره سه ساله است که این قانون از 1 ژانویه 1951 تا به اکنون اجرا گردیده است.

عملکرد:

حمایت ، یک عنصر کلیدی در فعالیتهای کمیساریای عالی پناهندگان برای محافظت از پناهندگان، پناهجویان، مردم آواره و بی وطن  است. این سنگ بنای استراتژی {سازمان}، در ترکیب با  فعالیت هایی مانند

اشاعه اطلاعات، نظارت و مذاکره  در برنامه های این سازمان استفاده می شود. این مهم می تواند کمک به تغییر سیاست ها و خدمات در سطح ملی، منطقه ای یا جهانی در جهت   محافظت و حمایت بهتر از

مردم  توسط کمیساریای عالی پناهندگان  باشد.

 آژانس  بیش از  6600  پرسنل بومی و غیر بومی در بیش از 110 کشور جهان  دارد.

اکثر عملیات و افدامات کمیساریای عالی پناهندگان در هنگامه جنگ صورت می پذیرد.

این  اقدامات در سراسر جهان بسیار پیچیده و {عظیم} است که شامل،  استخدام پرسنل جدید و تضمین امنیت {پناهندگان} ،ارسال ملزومات پزشکی و محموله های مواد غذایی  برای آنان است .

شامل 14 اسلاید POWERPOINT



خرید و دانلود دانلود پاورپوینت کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان


دانلود پاورپوینت پرورش قارچ برای همه - 100 اسلاید

دانلود پاورپوینت پرورش قارچ برای همه - 100 اسلاید

 

 

 

 

ناپیوستگی تولید قارچ در طبیعت، وجود انواع سمی در کنار انواع خوراکی، و کیفیت غذایی مطلوب این گیاه باعث شده که انسان از دیر باز در جستجوی راهی برای پرورش آن باشد.

قارچ سرشار از پروتئین ،آهن،ویتامین ودر عین حال بسیار خوش طعم است .

دوره کشت آن بسیار کوتاه است و در سال می توان چندین بار به کشت آن مبادرت نمود.

برای دانلود کل پاورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:



خرید و دانلود دانلود پاورپوینت پرورش قارچ برای همه - 100 اسلاید


تحقیق در مورد سلاح

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

دید کلی

ممکن است مستقیما مواد رادیو اکتیو غیر از سلاح اتمی برای مقاصد نظامی از راه آلوده کردن افراد ، تجهیزات ساختمانها و مناطق گوناگون بکار برده ‌شود. برای ایجاد ضایعه و یا مجبور ساختن دشمن به ترک یک منطقه مهم مثل شهر ، کارخانه ، تأسیسات یا مناطق نظامی می‌توان مواد و عوامل رادیو اکتیو را بکار برد.

 

خواص اشعه

موادی که برای آلوده کردن بکار می‌رود به نام عامل جنگ اشعه نامیده می‌شود (wagents)، چهار نوع تشعشع هسته‌ای مهم که برای بدن انسان زیان آور است عبارتند از:

اشعه گاما

نوترونها

ذرات آلفا

ذرات بتا

چون تنها طریق عملی تهیه و انتشار نوترون ها بمب های اتمی است. لذا آنها را نمی توان در رده جنگ های رادیو لوژی به حساب آورد. ارزش ذرات آلفا نیز از جنبه عوامل جنگهای رادیولوژی ناچیز است چون از خارج بدن آسیب چندانی نمی رساند.مگر اینکه با وسیله ای مثلا از راه دستگاه تنفس یا دستگاه گوارش وارد بدن گردند. بنابر این عوامل مهم جنگ اشعه عواملی هستند که بتوانند از خود ذرات بتا و اشعه گاما صادر کنند. این عوامل خصوصیات زیرین را دارا هستند:

باید اشعه گاما از خود ساتع کنند.

انرژی تشعشع باید به اندازه کافی باشد تا قدرت نفوذ قابل ملاحظه داشته باشد.

نیم عمر آنها نباید خیلی کوتاه باشد (نیم عمر شایسته و مناسب بین 14 روز تا 6ماه است). زیرا اگر نیم عمر مواد رادیو اکتیو خیلی کوتاه باشد، زوال رادیو اکتیو به قدری سریع صورت می‌گیرد که عوامل مزبور قبل از استعمال خاصیت خود را از دست می‌دهند و انبار کردن آنها غیر عملی است.

چنانچه نیم عمر آنها خیلی طولانی باشد، چون خاصیت رادیو اکتیو به همان نسبت ضعیف است باید مقدار زیادی بکار برد تا موثر باشد. به علاوه بکار بردن موادی با نیم عمر طولانی ممکن است مانع اشغال بعدی هدف گردد.

چگونگی تهیه

غیر از سلاح هسته‌ای که می‌تواند جنگ رادیو لوژی غیر مستقیم باشد، عوامل جنگ رادیو لوژی به دو طریق زیر تهیه می‌شود و در هر دو طریق باید از کوره اتمی یا پیل اتمی استفاده گردد:

اولین روش بکاربردن محصولات حاصل از شکافت هسته‌ای اتمهای سنگین است، که بطور مستقیم از کوره اتمی بدست می‌آیند. این محصولات مخلوط پیچیده‌ای ازچندین عنصر است، که نیم عمر هر یک از آنها متفاوت می‌باشد و می‌توان آنها را مستقیما برای منظورهای نظامی استعمال کرد.عیب این روش آن است که چون از مخلوطی از عناصری درست شده که نیم عمرهای مختلف دارند، بعضی از آنها به سرعت خاصیت رادیو اکتیویته خود را از دست می‌دهند. و بعضی دیگر سالها این خاصیت را دارا هستند. البته این عیب را به روش مخصوصی می‌توان بر طرف کرد، بطوری که از بین عناصر مخلوط باید ایزوتوپهایی را جدا کرد که دارای خواص مورد دلخواه باشد. لیکن عمل جداکردن بسیار مشکل و مستلزم صرف هزینه زیادی است. از طرفی تعداد عناصر مخلوط آنقدر زیاد است که مقدار هیچ یک از 3% تجاوز نمی‌کند.

روش دوم رادیو اکتیو کردن یک عنصر معین بوسیله تابش نوترون در کوره اتمی است در این روش با انتخاب صحیح عنصر معینی می‌توان عامل جنگ اشعه مورد نظر را تهیه کرد. باید توجه داشت که هزینه راکتوری که منحصرا به این منظور ساخته می شود خیلی گران است و ازجنبه اقتصادی زیاد مقرون به صرفه نیست.

معایب تولید اشعه با سلاحهای هسته‌ای

عوامل جنگ اشعه با سلاحهای هسته‌ای دو اختلاف اساسی دارند که عبارتند از:

کلیه سلاحها از قبل تهیه شده‌اند و ممکن است بدون اینکه فاسد شوند ، مدتهای طولانی در انبار بمانند، تا اینکه روزی مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که در مورد تهیه عوامل جنگ رادیولوژی نحوه عمل چنین نیست. زیرا به سبب زوال خود بخودی و کاهش رادیو اکتیویته انبار کردن آنها غیر مقدور است.

تهیه عوامل مزبور در کوره اتمی به کندی صورت می‌گیرد و کم شدن مداوم و غیر قابل اجتناب رادیو اکتیویته آنها یک زیان جبران ناپذیری را فراهم می‌کند. علاوه بر اینها سلاحهای دیگر را می‌توان با اطمینان و بدون اینکه خطری را ایجاد کنند، جابجا و دستکاری کرد.



خرید و دانلود تحقیق در مورد سلاح


روانشناسی رنگها 14ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه

 رنگ در زندگی انسان دارای مفهوم و اهمیت ویژه ای بوده و جایگاه خاصی دارد. درواقع رنگ موهبتی الهی است تا با آن زندگی جالب تر و زیباتر شود. جهان بدون رنگ امکان پذیر نیست و زندگی بدون رنگ دچار اختلال شده وخسارت می بیند. کلیه ارتباطات به کمک رنگ صورت می گیرد.

انتخاب رنگ و ترجیح آن به رنگی دیگر امری طبیعی است. رنگ معیاری است برای شناخت شخصیت افراد. امروزه بیش از هر چیز اثرات روانی رنگ روی کودکان ‎‎نوجوانان وجوانان مورد مطالعه قرار گرفته و جاذبه ودافعه آنها در پذیرش رنگ ها بررسی می شود. کودکان به رنگ های زنده ( گرم ) و شاد توجه وعلاقه بیشتری نشان می دهند. جوانان به رنگهای شاد و ملایم تمایل داشته بتدریج و با افزایش سن معمولا رنگ های آبی و سبز را به رنگ های  گرم ترجیح می دهند. ولی افراد مسن تر بیشتر به رنگ های تیره علاقه نشان میدهند. این موضوع کما بیش در تمام  نقاط دنیا وجود دارد. پس می توان سن افراد را در ترجیحات رنگی موثر دانست.

بررسی ها نشان داده جنسیت یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب رنگ می باشد. مثلا پسران بیشتر رنگ های آبی و سبز را انتخاب می کنند در حالیکه دختران رنگ های زرد و قرمز را بر    می گزینند .

از دیگر عوامل موثر در انتخاب و ترجیحات رنگ باید فرهنگ و باورهای سنتی - خصوصیات روانی - اجتماعی - شرایط اقتصادی - موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی برشمرد .

اعجاز رنگ ها وخواص درمانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست بسیاری از بیماری های جسمی وروانی به کمک رنگ ها درمان می شوند. مثلا افراد افسرده با پوشیدن لباس به رنگ های روشن احساس شادابی کرده به زندگی امید پیدا می کنند . افراد عصبی با تماشای طبیعت سر سبز و جلوه های زیبای آن آرامش می یابند.

برخی رنگها اثرات قابل پیش بینی بر روی سیستم عصبی خودکار دارند . به طوریکه فشارخون - نبض و تعداد تنفس را تحت تاثیر قرار می دهند.

با توجه به مسایل شهرنشینی و زندگی ماشینی عصر جدید و دور شدن انسان از محیط طبیعی زندگی ، و فعالیت در فضاهای بسته ، بیش از هر زمان دیگر  تحت تاثیر فشارهای عصبی ، روانی و جسمانی قرار گرفته است. یکی از راه های باز گرداندن آرامش و سازگاری، استفاده از رنگ های مناسب در پوشاک و لوازم زندگی و محیط فعالیت است. رفتارهای اجتماعی نیز تحت تاثیر رنگها قرار می گیرند . روان شناسان می گویند با کاربرد صحیح رنگ می توان بسیاری از نا هنجاری های رفتاری را اصلاح کرد. این موضوع در بین قشرهای مختلف اجتماع از جمله کارگران ، ورزشکاران، پزشکان ، دانش آموزان و غیره مورد بررسی قرار گرفته  و تایید شده است . استفاده از رنگ های مناسب در فضاهای کاری و آموزشی می تواند در کاهش ناسازگاری ها و پرخاشگری های دانش‌آموزان موثر واقع شود .

کاربرد رنگ در ایمنی برای آگاه کردن از خطراتی که ممکن است در کمین رانندگان، کارگران و... باشند، توسعه روز افزونی یافته است. در دنیای تجارت نیز رنگ عامل تعیین کننده ای در جلب مشتری وانتخاب کالا محسوب می شود.

رنگ ها در اعتقادات مذهبی نیز جایگاه خاصی دارند در دین مبین اسلام به استفاده از رنگ های روشن مانند سفید و زرد و ... خصوصا در پوشش ، توصیه و تاکید شده است. پیامبر گرامی اسلام (ص) وائمه اطهار (ع) از پوشیدن رنگ تیره و سیاه اکراه داشتند وبه مسلمانان دیگر نیز در این خصوص سفارش نموده اند.

به هر حال از نظر اسلام و عرف جامعه وفرهنگ بشری ، امروزه آثار روانی رنگ سیاه بویژه در پوشاک ، مسام گردیده و بشر ، کاربرد این رنگ را مخصوص سوگ و ماتم و فقدان عزیز از دست رفته دانسته و سیاه را به عنوان سمبل عزا انتخاب نموده است . همه این مطالب حاکی از آن است که روحیه وفطرت انسان در انتخاب رنگ به طیف روشن گرایش وتمایل بیشتری داشته وبا آن سازگارتر است .

با انتخاب درست و صحیح از رنگهای روشن و شاد در پوشش دانش آموزان ومکانهای آموزشی وفضاها و ابزار های کمک آموزشی می توان در جهت پویایی، نشاط ، تحرک و ایجاد روحیه امیدواری ، خلاقیت ، افزایش بهره هوشی یادگیری ، شکوفایی رشد دانش آموزان و جوانان حرکت کرد    

روان شناسان معتقدند بدترین رنگ ها، سیاه، سرمه ای، قهوه ای و خاکستری است و رنگ قرمز اگر چه در گروه رنگ های شاد طبقه بندی می شود اما چون محرک خشونت است کاربردآن در مدارس توصیه نمی شود

 

رنگ بی روح در و دیوارها در پس گذر سال ها و در هوای دودآلود منطقه، آن قدر فراموش شده اند که فقط با تکیه بر شرطی شدن ذهنت و ته مانده رنگ دیوار می توانی حدس بزنی زیر این همه تیرگی و کثیفی و در پس یادگاری های ریز و درشت، روزگاری رنگ خنثی و بی اثر کرم بوده است. آیا هرگز از خودتان پرسیده اید چرا دانش آموزان ما صبح ها به سختی از خواب برمی خیزند؟ بدون خوردن صبحانه با چهره های خواب آلود به مدرسه می روند و در کلاس های اول صبح چرت می زنند و در ساعات پایانی دهن دره های کسالت آور می کنند؟ به عقیده روانشناسان جواب اکثر این خستگی ها یک کلمه است، بی انگیزگی! و شاید از منشأهای اصلی این بی انگیزگی ها محیط پیرامون آنهاست، زیرا مدارس ما محیط های خشک و بی روحی هستند که دانش آموزان فقط از روی اجبار و عادت و از سر ناچاری مجبور به تحمل آنها هستند.«نکته مهم در آموزش مدارس ابتدا جذب دانش آموزان و ایجاد علاقه و انگیزه در آنهاست که این امر ناخودآگاه منجر به یادگیری بهتر می شود، اما برای ایجاد چنین محیطی در ابتدا یکسری نمادها مانند رنگ آمیزی لازم است. این فاکتورها در مقاطع مختلف تحصیلی و حتی پایه های گوناگون متفاوت هستند، به طور مثال مدارس و کلاس های ابتدایی و راهنمایی بخصوص در سال های اول و دوم نیاز بیشتری به تزئینات و جاذبه های ظاهری دارند تا جذب محیط شوند.» اینها را عاطفه فردوسی پور کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی می گوید: او معتقد است: «همانطور که خلق و خوی (عواطف) افراد در انتخاب رنگ ها مؤثر است، رنگ های محیط نیز بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد و این مسئله در محیط آموزشی مانند مدرسه اهمیت بیشتری پیدا می کند، ما باید بدانیم چه رنگ ها و عواملی باعث هوشیاری و یادگیری بهتر در دانش آموزان می شوند. به طور مثال، در مقطع ابتدایی رنگی بودن در و دیوارها و تصاویر روی آنها برای دانش آموزان جذاب است زیرا این تصاویر انعکاس خیالات دانش آموزان هستند، اما در مقطع راهنمایی بخصوص پایه سوم بهتر است این تصاویر را حذف کنیم و فقط رنگ آمیزی شاد داشته باشیم. دیوارهای کثیف و کلاس بی روح احساس خواب آلودگی و خمودگی صبح را در دانش آموزان تشدید می کند و نتیجه آن کاهش یادگیری آنهاست.» انتخاب رنگ ها برخلاف تصور اکثر ما کاری ساده نیست. زیرا از ترکیب رنگ ها و هر رنگ به تنهایی در روان شناسی و یادگیری می توان بهره خاصی گرفت. سیدنیا مدیر دبیرستان دخترانه کوثر می گوید: «زمانی که من



خرید و دانلود  روانشناسی رنگها 14ص