لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه:
موجودات زنده، از نهنگ و درخت سیب تا گورخر و گل آهار، همه از یاخته تشکیل شدهاند. موجودات زنده که شامل هر کدام از ماها نیز میباشد معمولاً حیات را از یک یاخته شروع کردهاند که بکرات تقسیم شده و تبدیل به موجودی با بیلیونها یاخته شده است. در چند ساعت اول رشد هر موجودی، یاختهها همه شبیه یکدیگرند؛ لیکن تغییر نه تنها در ظاهر یاختهها بلکه در عمل آنها نیز به سرعت اتفاق میافتد. تغییرات در بعضی یاختهها اجازه میدهد که آنها به صورت یاختههای هدایت کننده عمل نمایند در حالی که یاختههای دیگر میتوانند در ترشحات و یا استقامت شرکت نمایند.
بعضی یاختهها برای سالهای سال زنده و فعال میمانند، در حالی که برخی دیگر تنها چند روز زنده و فعال مانده سپس از بین میروند. حتی زمانی که شما دارید این قسمت را میخوانید میلیونها یاخته در بدن شما ایجاد میشود. بعضی از یاختهها وزن بدن شما را افزایش میدهند (اگر شما هنوز دز حال رشد باشید) لیکن بیشترآنهامیلیونها یاختهای را کههرثانیه دربدن شماتخریب میشوند جایگزینی مینمایند. گوناگونی وشکل یاختهها تقریباً نامحدود است؛ لیکن غالب آنها دربعضی ازصفات مشترکند. توضیحاتی درمورد این خصوصیات، پیکره این فصل را تشکیل میدهند.
اندازه و ساختمان یاخته
اندازه یاخته:
بیشتر یاختههای گیاهی واکثریاختههای جانوری به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند. یاخته گیاهانعالی معمولاًدارای طولی بین 10 و 10 میکرون میباشند. چون دریک اینچ حدود 2500 میکرومتر قرارمیگیرد، بنابراین در یک اینچ میتوان حدود 500 یاخته اندازه متوسط را قرار داد و تقریباً میتوان 30 عدد آنها را در نوک یک سوزن قرار داد. فقط بعضی از یاختههای باکتریها کمتر از 5/0 میکرون میباشند در حالی که یاختههای نوعی جلبک سبز دریایی به نام جام حوری دریا بین 2 و 5 سانتیمتر طول دارند. (Acetabularia) چون اندازه یاختهها خیلی کوچک است، تعداد آنها در موجودات بالغ نجومی است. به عنوان مثال، محاسبه شده که در یک برگ بالغ گلابی 50 میلیون یاخته وجود داشته باشد، و مجموع کل یاختههای ریشه، ساقه، برگ و میوه گلابی بیشتر از 15 تریلیون است. آیا میتوانید تصورکنید که دریکی ازدرختان 3 هزارساله جنگل قرمز کالیفرنیا که دارای ارتفاعی معادل 90 متر و قطر 5/4 متر است چند یاخته وجود دارد؟
بعضی ازیاختهها قوطی مانند بوده و 6 وجهی میباشند؛ ولی بسیاری ازآنها بهشکلهای ختلفی ظاهر میشوند که به مکان و عمل آنها بستگی دارد. بیشترین و فراوانترین یاختتهها که در بخشهای جوانتر گیاه و میوه وجود دارند در ابتدای تشکیل، کم و بیش کروی شکل میباشند؛ لیکن به مرور زمان و فرا رسیدن بلوغ به صورت دستجات به حدی متراکم میشوند که گاه ممکن است 14 ضلع داشته باشند. آنها در فصل بعد توضیح داده خواهند شد.
همان طور که در ابتدای فصل 2 نشان داده شد بخش زنده یاخته که در درون دیواره قرار دارد پروتوپلاسم نامیده میشود. پروتوپلاسم دارای دو جزء قابل تشخیص است: هسته که کنترل فعالیتهای یاخته را عهده دار است و سیتوپلاسم که دارای مایع سوپ مانندی است که از آب و ترکیبات محلول در آن و اندامکهای کوچکی است (ساختمانهای ثابتی با شکلها و اندازههای مختلف و با اعمال اختصاصی درون یاخته، اکثر آنها لیکن نه همه به وسیله غشایی احاطه شدهاند) تشکیل شده است. اندامکها، جایگاه واکنشهای گوناگونی هستند که درون یاخته انجام میشود. توضیحات مختصری را در مورد اجزای تشکیل دهنده یاخته در زیر خواهیم داشت. (شکلهای 4-3 و 5-3 این اجزا را نشان میدهد.)
دیواره سلولی:
در چهار یا پنج دهه قبل یک شعر بود با چند بیت که در آن نام غذاها ذکر شده میشد.
شاعر در انتهای هر بیت چنین گفته ((ولی من موز را دوست دارم چون استخوان ندارد)) ! براستی موزها و تمامی بخشهای گیاهان با جانوران تفاوت دارند چون استخوان یا چیزی که شبیه ساختمان اسکلت داخلی باشد ندارند. لیکن درختان بزرگ دارای شاخهها و برگهای سنگینی هستند که چندین تن وزن دارند. آنها قادرند این وزن را تحمل نمایند چون یاختههای بیشتر گیاهان دارای دیواره سخت یا نیمه سختی است که مانند اسکلت جانوران عمل نموده و باعث استحکام و مقاومت گیاهان میشوند (وهمچنین محتوی ظریف یاخته را محافظت میکنند) . هنگامی که میلیونها از این یاخته با هم شوند به صورت یک بافت عمل نموده و در این حالت استحکام آنها فوق العاده میشود. بزرگترین درختانی که امروزه زنده هستند یعنی جنگلهای قرمز وزن و حجم آنها بمراتب از فیل که بزرگترین جانور خشکی میباشد بیشتر است و چوب یک درخت به تنهایی قادر است وزن زیادی را تحمل کند.
هنگامی که دیواره یاخته تازه شکل میگیرد ابتدا یک تیغه میانی که جنس آن از پکتین (یک ماده آلی پیچیده است که باعث سختی ژله میوهای میشود) است ظاهر میگردد. این تیغه میانی بین دو یاخته مجاور مشترک است و به قدری نازک میباشد که بوسیله میکروسکپهای نوری معمولی باستثنای مواقعی که رنگ آمیزی مخصوص میشود قابل تشخیص نیست. یک شبکه سلولزی (ملکولهای درازی که شامل 10000 ملکول ساده گلوکز میباشند) در طرفین تیغه میانی رسوب میشود (شکل 6-3 ). ملکولهای سلولز با هم جمع شده میکروفیبریلها را ایجاد میکنند. میکروفیبریلها به نوبت خود به هم پیچیده ایجاد ماکروفیبریلها را میکنند. ماکروفیبریلها به وسیله پکتین و ترکیبات مشابه در کنار هم قرار میگیرند و بخش عمدهای از دیوارههای سلولی را تشکیل میدهند.
گاهی سلولز در دو مرحله رسوب میکند: ابتدا دیواره اولیه؛ سپس دیواره ثانویه درون دیواره اولیه. اگر چنین بشود دیواره ثانویه بسیار وسیعتر از دو دیواره میباشد. البته بستگی به نوع یاخته دارد موائد دیگری از قبیل قندها و لیگنین (ماده آلی پیچبده که برای استحکام مکانیکی بیشتر دیواره است) در مواد دیواره ریخته میشوند. ضخامت دیواره سلول نیز متفاوت است، در بعضی نمونهها تا 95 درصد حجم سلول را اشغال میکند در حالی که در بعضی دیگر بیش از 5 درصد نیست. یاختههایی که عمل ذخیره و تولید مواد غذایی را انجام میدهند معمولاً دیواره نازکی دارند. شیرهها و مواد محلول میتوانند نسبتاً سریع از میان دیواره سلول و از طریق پلاسمودسمات عبور نمایند. پلاسمودسمات، رشتههای باریکی از پروتوپلاسم هستند که بین سلولهای مجاور از میان منافذ کوچک دیواره کشیده شدهاند.
پروتوپلاسم – غشای پلاسمایی:
خارجیترین بخش زنده یاخته، غشای پلاسمایی میباشد که حدود 8 میلیونیم میلیمتر ضخامت دارد. برای اینکه متوجه شوید چقدر این رقم کوچک است 12500 عدد از این غشا با هم به اندازه ضخامت یک برگ کاغذ معمولی میشوند. بنابراین ساختمان غشا خیلی ظریف است و برای تنظیم و ورود و خروج مواد به درون وبیرون یاخته بوده وهمچنین در تولید و نظم سلولز برای دیواره یاخته نقش بسیاراساسی دارد. شواهد به دست آمده در دهه 1970 نشان میدهد که غشای پلاسمایی مرکب از لیپیدهای موزاییک مانند بوده و پروتئینها در سراسر آن پخش میباشند (شکل 7-3) . در سطح بیرونیتر غشا، پیوندهای کووالانسی کربوهیدراتها را به پروتئینها و لیپیدها متصل میکند. وقتی که غشای پلاسمایی رنگآمیزی شود و با میکروسکپ الکترونی یک میلیون برابر بزرگ شود به صورت دو لایه تیره با یک لایه روشنتر بین آنها مشاهده میشود. چنین غشاهایی به صورت ((تیره – روشن – تیره)) به عنوان یک واحد غشایی شناخته شدهاند. بعضی از پروتئینها در تمام پهنای غشا کشیده شدهاند در حالی که بعضی دیگر کمی در آن فرورفته و یا آزادانه در سطح آن قرار میگیرند. بقیه محتویات یاخته بواسطه فشار اسمزی غشا را به دیواره وصل مینماید ( به فصل 9 رجوع نمایید) . لیکن غشا کاملاً قابل انعطاف است و غالباً چین خورده و ممکن است حبابهای توخالی تشکیل شده که به سمت درون یاخته شناور شوند. آزمایشات نشان داده که با اضافه نمودن مواد پاک کنند هبه واحد غشایی باعث شکسته . پراکنده شدن آن میشود، ولی با دور کردن مواد مذبور واحد غشایی میتواند مجدداً تشکیل گردد (البته
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 36 صفحه
قسمتی از متن .doc :
روانشناسی تربیتی
روان شناسی تربیتی یکی از مهترین رشتههایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و نارسائیهای تحصیلی یاد گیرندگان میپردازد. به عبارتی روان شناسی تربیتی شاخهای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با مسائل آموزشی و تربیتی است.
دید کلی
تربیت معادل اصطلاح انگلیسی education است که گاهی نیز به پرورش ترجمه شده است. در هر حال تربیت عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمانی ، شناختی ، روانی ، اخلاقی و اجتماعی یا بطور کلی رشد شخصیت افراد در جهت کسب هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعدادهای آنهاست. به این ترتیب واژه تربیت معنی کلیتری مییابد و از آنجا که نظام تربیتی ، نظامی گسترده است، روان شناسی تربیتی در بدو تاسیس عمده زمینههای تربیت را شامل میشد، اما با رشد سایر حوزههای روان شناسی حیطه عمل آن محدودتر گشته و تنها مسائل تربیتی مربوط به شرایط آموزشگاهی و آموزش را شامل شد.
تاریخچه
از زمانی که « ویلهلم وونت » (Willhelm Wundt) در سال 1879 آزمایشگاه روان شناسی خود را در دانشگاه لایپزیک تاسیس نمود، همه پژوهشهایی که از آن پس در مورد مسائل رشد آدمی ، تفاوت فردی ، هوش ، انگیزش ، یادآوری و فراموشی ، ارزشیابی تحصیلی ، شیوههای یادگیری و هر نوع پژوهشی که با آموزش و پرورش ارتباط داشته است، انجام گرفتند، ستون اصلی روان شناسی تربیتی را تشکیل میدهند. نخستین کتاب روان شناسی تربیتی که به وسیله « ثرندایک » (Thorndike,E.L) در سال 1913 انتشار یافت، به تحقیق در مورد طبیعت و فطرت آدمی تفاوتهای فردی و قانونهای یادگیری پرداخت و مسائل آموزشی را با روشهای علمی توصیفی و آزمایشی مورد بررسی قرار داد.
نقش و تاثیر در زندگی
امروه رونق اقتصادی ، پویائی فرهنگی ، آسایش عمومی و بطور کلی توانائی صنعتی و خودکفائی هر جامعهای به نظام آموزشی برتر و پیشرفتهتر آن وابسته است. زمانی که به دستگاههای عظیم آموزشی در کشورهای قدرتمند جهان نظر بیافکنیم، مشاهده میکنیم که چه نیروی بزرگی و با چه برنامههای سنجیدهای برای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان ، کارگران فنی ، مهندسان ، حسابداران ، مدیران ، معلمان و بسیاری متخصصان دیگر دستاندرکارند و برای تربیت مدرسان و کارشناسان هر یک از این رشتهها سازمانهای گوناگون دیگری با برنامهها ، تکنیکها و روشهای خاص به فعالیت ادامه میدهند. موفقیت این سازمان آموزشی ، وابستگی تام به اجرای درست یافتهها و دستاوردهای روان شناسی تربیتی دارد.
ساختار
ساختار عمل روان شناسی تربیتی بطور کلی در سه مرحله انجام میگیرد: در مرحله نخست که فعالیتهای پیش از آموزش نامیده میشود، مواردی چون بررسی اهداف شناختها و ویژگیهای یاد گیرنده را در برمیگیرد. در مرحله دوم یا فعالیتهای ضمن آموزش مسائلی چون انگیزش _ فرایند یادگیری ، ویژگیهای معلمان و تدریس موثر مورد بحث قرار میگیرد و آخرین مرحله یا فعالیتهای پس از آموزش ، به موضوع ارزشیابی از عملکرد اختصاص دارد.
شیوه عمل
در هر یک از ساختارهای فوق ، روان شناسی تربیتی با استفاده از شیوههای پژوهش علمی به شناسایی مسائل تربیتی میپردازد. شیوه عمل آن هر چند کاملا از دسته پژوهشهای آزمایشی در علوم تجربی نیست، اما به روشهای علمی و دقیق اهمیت فراوان داده میشود.
ارتباط با سایر علوم
روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است. به ویژه با روان شناسی علمی پیوندی استوار دارد. در این حوزه با روان شناسی رشد ، روان شناسی شخصیت ، روان شناسی کودک ، اندازه گیری و ارزشیابی و روان شناسی یادگیری مرتبط است.
کاربردها
روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در شناخت شاگردان ، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به عهده دارد. تدوین و طرح ریزی محتوای درسی سالهای مختلف تحصیلی بر پایه اصول و کشفیات روان شناسی تربیتی ، آشناسازی معلمان با شیوههای تدریس نوین که حاصل پژوهشهای روان شناسی تربیتی است و کاربست دیگر یافتههای تربیتی در شرایط آموزشگاهی به بهبود عملکرد یاد گیرندگان و در نتیجه رسیدن به اهداف جزئی و کلی تربیتی در سطح فردی و جامعه خواهد شد.با شناخت تاثیر مهم یافتههای این شاخه از علم در پیشرفت فرد و جامعه توجه بیشتری بر این علم مبذول میشود. استفاده از یافتههای این علم سرعت بیشتری را در رشد علمی ، تکنولوژیک اقتصادی و ... جامعه خواهد داشت
سخنانی از محمد صالح ابوسعیدی در باب تربیت فرزند
فنلن : اگر از من سئول شود که برای والدین چه صفتی بیش از هر صفت دیگر ضرورت دارد پاسخ من بطور قطع صبر است . صبر در برابر خلق و طبیعت مخصوص کودک ، صبر در برابر طرز فکر و رشد او
محمد صالح ابوسعیدی : این را باید بدانیم که سرنوشت بچه بدست خود ما و مسئول انحراف و بد اخلاقی او نیز خود ما هستیم
محمد صالح ابوسعیدی : ارزش فرد بستگی به پرورش ماهرانه قوا و استعدادهای طبیعی او در خردی دارد .
محمد صالح ابوسعیدی : خوب یا بد بچه هر چه هست مخلوق رفتار ماست . هر موقع که می خواهیم به بچه خود پر خاش کنیم و او را سرزنش دهیم باید اول بخود پرخاش کنیم که چون یک حیوان با بچه رفتار کرده و او را بیچاره ساخته ایم.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 28
طرح کلی یک ساعت درس تربیت بدنی
موضوع:
کسب و بهبود تعادل
طرح کلی یک ساعت درس تربیت بدنی
مشخصات کلی
عنوان درس: آمادگی جسمانی موضوع: کسب و بهبود تعادل مدت جلسه: 45 دقیقه شماره درس: 3 نام دانشجو معلم: معصومه چوب بر تاریخ: 20/01/86 روش تدریس: توضیحی – نمایشی
هدف کلی
کسب تعادل
اهداف جزئی
حیطه دانشی: آشنایی با چگونگی حفظ تعادل هنگام حرکت و وضعیت های مختلف بدن- آشنای با برخی تمرینات تعادلی
حیطه مهارتی: مهارت در حفظ تعادل هنگام حرکات و وضعیت های مختلف بدن – مهارت در انجام برخی تمرینات تعادلی
حیطه نگرشی: توجه به وضعیت تعادل خود هنگام حرکات و وضعیت های مختلف بدن – علاقمندی به انجام تمرینات تعادلی
وسایل مورد نیاز
گچ برای خط کشی و علامت گذاری – مانع – زمین مناسب
مراحل تدریس
زمان
(دقیقه)
فعالیت
شرح
آمادگی سازمان
4
8%
تعویض لباس در حضور و غیاب
در هنگام لباس عوض کردن رعایت بهداشت تذکر داده می شود با توجه به جای هر دانش آموز حضور و غیاب صورت می گیرد.
ایستادن در صف وستون
به صورت ستونی دانش آموزان را در صف می کنیم
آمادگی
سازمانی بدنی
عمومی (گرم کردن)
8
18%
حرکات گرم کننده
انواع نرمش ها – به صورت کشش دست ها و مثل زرافه راه رفتن، دویدن – جهش – حرکات تقلیدی (حرکات تشبیهی – مثل پروانه رفتن) – (شیرین کاری – کف دستها را به هم داده – روی پنجه پا ایستاده به کف دست ها فشار می آورند.)
اختصاصی
حرکات بدنی در ارتباط با کسب تعادل به کار گیری حفظ تعادل در راه رفتن روی خط مستقیم مسیرهای متقاطع
انواع راه رفتن های سریع، دویدن آرام، لی لی کردن، حرکات قدرتی و استقامتی پاها و بالاتنه، دوهای مایکویی، حرکات تعادلی، مثل پیرزن راه رفتن، حالا می شم نظامی
مرحله پیاده کردن هدف یا مرحله اصلی
23
50%
دادن انواع بازیهای دبستانی، حرکات تقلیدی مثل راه رفتن فیل برای تعادل بدن لی لی کردن روس خط مستقیم و منحنی
کنترل تکنیک و تاکتیک صحیح پیاده شدن اهداف راه رفتن روی طناب به پهلو و کنترل بچه ها انواع دویدن ها، مثل آدم آهنی راه بروید، درست دویدن
مرحله بازگشت به حالت اولیه فعالیت با استراحت فعال
10
24%
انواع دوها، نفس گیری عمیق ضمن حرکت حرکات جهت پایین آوردن ضربان قلب
کنترل بدن تذکراتی در مورد نگهداری بدن و رعایت بهداشت بعد از دو، پنجه راه برو، مثل زرافه راه برو
تذکراتی در مورد تغذیه، بهداشت ایمنی تذکراتی در ابعاد عاطفی- اجتماعی
آوردن هویج به مدرسه و خوردن آن چون برای بدن مفید است
شست و شو و نظافت
شست و شوی دست ها قبل از خوردن هویج تذکراتی درباره بهداشت، تغذیه، ایمنی و ...
روش اجرا
از دانش آموزان می خواهیم روی خطوطی که از قبل کشیده شده است، پشت سر هم در صفوفی منظم با رعایت فاصله بایستند و تمرینات زیر را انجام دهند.
1- دست های خود را به طرفین باز کنند و روی خط در مسیر مستقیم با حفظ تعادل، چند قدمی جلو بیایند.
2- از روی همان خط با حفظ تعادل به عقب برگردند.
3- در حالتی که دست ها به موازات شانه ها از طرفین بالا آمده است یک پا را زا زمین بلند کنند، به طوری که پا مستقیم به جلو بیاید. به مدت 10 ثانیه تعادل خود را روی یک پا حفظ کنند. (روی پای دیگر اجرا نمایند.)
4- پای آزاد را به عقب ببرند و بدن را به جلو خم کنند، سر را بالا کرده، دست ها را به طرفین باز کنند و به موازات زمین قرار دهند. با کشیدن پای آزاد و دست ها به سمت بالا به مدت 10 ثانیه حرکت تعادلی فرشته را انجام دهند.
5- به روی خطوط منحنی، خطوط مارپیچ یا از بین موانع که قبلا آماده شده است – با حفظ تعادل راه بروند.
6- به صورت لی لی از روی خطوط منحنی و خطوط مستقیم و موانع عبور کنند.
7- یکی از بچه ها روی خط راست بنشیند و دوستش با حفظ تعادل پای خود را از روی او رد کند و در طرف دیگر او روی خط راست بگذارد و عبور کند – یک بار با پای راست و یک بار با پای راست و یک بار با پای چپ این کار را انجام دهد.
8- تمرین بالا را به تعداد نفرات بیشتری که روی خط راست به فاصله یک متر یا بیشتر از همدیگر نشسته باشند انجام دهند.
9- روی طنابی که بر روی زمین قرار گرفته است راه بروند و تعادل خود را حفظ کنند.
10- روی طنابی که روی زمین قرار گرفته به پهلو راه بروند.
11- روی طنابی که روی زمین قرار گرفته است روی یک پا بایستد و کم کم دست ها را به طرفین باز کند. (30 ثانیه) روی هر دو پا اجرا شود.
12- تمرین بالا را به حالت تعادلی فرشته انجام دهند. (روی هر دو پا اجرا شود.)
13- سه نفر از دانش آموزان چوب های 90 سانتی متری (3 الی 4 چوب) را به فاصله مساوی و به ارتفاع طناب می گیرند. بچه ها پای خود را از روی آنها عبور می دهند. مجددا پا را بر روی طناب می گذارند سپس از چوب های دیگر عبور می کنند تا آخر
14- با استفاده از سه قسمت از بدن خود تعادلشان را حفظ کنند.
15- یک پای خودشان را با دست بگیرند و دور حلقه هولی هوپ یا دایره ای که روی زمین ترسیم شده است، لی لی کنند.
چه عواملی موجب نگرانی کودکان می شود.
مقدمه:
«نگرانی» در فرهنگ لغت به معنای دلواپسی، دلشوره داشتن و پریشانی خاطر آمده است.
اما در موزه روان شناسی، نگرانی حالتی است که فرد در قبال آینده ی غیر قابل پیش بینی دچار آن می شود، به طوری که کارکرد او را عملا تحت الشعاع قرار می دهد و فرد نمی تواند از موقعیت کنونی لذت ببرد.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن .doc :
زیره
کلیات گیاه شناسی
زیره گیاهی است یکساله کوچک و علفی که ارتفاع آن 60 سانتیمتر است ریشه آن دراز و باریک برنگ سفید ، ساقه آن راست و برگهایش به شکل نوار باریک و نخی شکل و برنگ سبز می باشد .
گلهای زیره سفید یا صورتی بصورت چتری در انتهای ساقه ظاهر می شود . این گیاه بطور وحشی در مناطق مدیترانه می روید . زیره برنگهای زرد تیره ، سبز و خاکستری وجود دارد .
ترکیبات شیمیایی
زیره دارای تانن ، روغن زرین و اسانس است .
اسانس زیره را از تقطیر میوه له شده تحت اثر بخار آب بدست می آورند . این اسانس مایعی است بیرنگ که در اثر ماندن ابتدا برنگ زرد و سپس قهو ه ای رنگ می شود .
بوی زیره مربوط به آلدئیدی بنام کومینول است . مقدر کومینول در زیره بسته به محل کشت آن بین 30 تا 50 درصد است .
قابض و خشک کننده است .
ضد تشنج است .
برای برطرف کردن بیماری صرع مفید است.
در دفع گاز معده موثر است .
قاعده آور است .
عرق آور است.
برای رفع برونشیت از دم کرده زیره استفاده کنید .
برای برطرف کردن سوءهاضمه مفید است.
ترشحات زنانگی را برطرف می کند.
برای تحریک اشتها زیره سبزه را با سرکه و آب مخلوط کرده و قبل از غذا بخورید .
برای برطرف کردن قطره قطره ادرار کردن زیره را تفت داده و سرخ کنید سپس با آب بخورید .
برای رفع نفخ روده و معده می توانید دم کرده زیره را تنقیه کنید .
برای التیام زخم چشم ، دانه های له شده زیره سبز را در آب برنج خام خیس کرده و سپس مایع بدست آمده را قطره قطره روی زخم چشم بریزید.
هنگامیکه اطفال شیر خوار دل درد دارند و نفخ در شکم شان پیچیده چند قطره اسانس زیره را با روغن بادام مخلوط کرده و با آن شکم آنها را ماساژ دهید .
و بالاخره زیره را در غذاهایی که نفاخ هستند مخصوصا حبوبات استفاده کنید .
طرز استفاده
دم کرده زیره : مقدار 5 گرم زیره را در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید .
مخلوط با عسل : گرد زیره را به مقدر یک گرم عسل مخلوط کرده و استفاده کنید .
اسانس زیره : این اسانس را می توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید . مقدار مصرف آن 2 قطره در یک لیوان آب نیم گرم می باشد.
مضرات
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .
نحوه رویش زیره
این دانه به صورت خودرو در ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد میکند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشد نمیکند اما در زمان گذشته در آنجا زراعت میگردید. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد میکند.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 17 صفحه
قسمتی از متن .doc :
بنام خدا
زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد ، هنرمند نقاشٍ مکتب تبریز 2
نوشته ی دکتر حبیب الله آیت اللهی
از دانشگاه شاهد
چکیده :
سلطان محمد ، هنرمند نقاش مکتب تبریز 2 ، یکی از برجسته ترین نگارگران ایرانی ست که می تواند ، از دیدگاه های مختلف ، با کمال الدین بهزاد ، هنرمند شاخص مکتب هرات ، برابری و همسنگی نماید . اگر بهزاد در مسیر تحول هنر خود ، مانند جنید سلطانی تبریزی ، خود را با رنگ های هماهنگ و گرم ، با ترکیب بندی های استوارو قطریِ نامتعادل ، با فشرده کردن فضا در محدوده ی نگاره های خود، خویشتن را بر جهان هنر تحمیل می کند ؛ سلطان محمد نیز ، به نوبه ی خود، با بهره گیری از رنگ های متضاد و مکمل ، با ترکیب بندی های محوری قطری و عمودی و نیز با محور قرار دادن نقطه ی دید بیننده در اثر ، و با پیوند دادن فضای بی مرز بیرونی به فضای نگاره های درونی ، خویشتن را بر تارک هنر نگارگری ایرانی مستقر می سازد . همان اندازه که بهزاد در بستن فضای نگاره و پوند دادن آن با فضای بیننده ، بیننده را در اثر خویش محبوس می سازد ، سلطان محمد بر خلاف ، به باز نگاه داشتن فضای بیرونی و حذف مرزها و ارتباط دادن آن بوسیله ی منظره ها و عناصر ترکیبگر نگاره ها ، بیننده را در یک فضای روحانی و عرفانی بدون مرز غوطه ور می سازد. او فضا، حرکت ، زمان و شکل را با ذوب کردن رنگها در یکدیگر به هم پیوند می دهد . او بی شک هنرمند بزرگ و عارفی ست که آن اندازه که شایستگی مقام و مرتبت اوست ، به جهانیان شناسانده نشده است .
واژه های کلیدی : کمال الدین بهزاد ، سلطان محمد ، ذره گرایی ، ترکیب بندی استوار و نا متعادل ، نقطه ـ محور
مقدمه :
سلطان محمد ، هنرمند نقاشٍ مکتب تبریز 2 ، از هنرمندان ایرانی ست که شاخص ترین نقاش مکتب تبریز 2 می باشد . و علاوه بر ابداع های متعددی که در نقاشی ایرانٍ عهد صفویان ایجاد کرده است تأثیر بسیار زیادی را هم بر هنرمندان همعصر خود در مکتب تبریز و حتی در مکتب اصفهان و مکتب شیراز 2 نیز آزموده است . در تاریخ تولد او اختلاف ست . برخی او را متولد سال 870 و برخی 880 هجری قمری نوشته اند ، بنابرین در ربع چهارم سده ی نهم هجری متولد شده و در نیمه ی اول سده ی دهم ( نیمه ی نخست سده ی پانزدهم مسیحی) به اوج شهرت و اقتدار هنری رسیده است .
از همکاران و معاصران او در تبریز ، می توان آقامیرک ، میر خلیل منصور ، سید میرزا علی (پسر سلطان محمد ) ، محمدی ، (که برخی او را نیز فرزند سلطان محمد دانسته اند) ، میر سید علی ، و مظفر علی از شاگردانش را می توان نام برد. ازین میان ، محمدی بیشتر به طراحی علاقه مند ست و صحنه های زندگی روستائی را طراحی می نماید. طراحی های او از یک واقعی گرایی ویژه برخوردارست . آقا میرک و میر خلیل مصور تأثیرات زیادی از سلطان محمد برگرفته اند . بعضی از تاریخ هنر نویسان سلطان محمد و آقامیرک را در یک ردیف دانسته اند (1) ؛ شاید این اشتباه از آنجا ناشی شده باشد که این دو هنرمند ارتباط های هنری و دوستانه ی بسیار زیادی با هم داشته اند .
*****
درک آثار سلطان محمد ، شاید به آسانیِ درک آثار کمال الدین بهزاد نباشد ، هر چند که سلطان محمد در مواردی از بهزاد نیز متأثر شده است ( بنابر نوشته ی برخی از نویسندگان و تاریخ هنر نویسان چون شیلا کنبای) ؛ باید توجه داشت که سلطان محمد در زمان خود و در محیط هنری خود به اندازه کافی از شهرت و از اقتدار هنری برخوردار بوده است که بتواند تأثیر گذار باشد تا ثیر پذیر ؛ ولی در حقیقت او، اگر او از کسی متأثر شده باشد ، از جنید سلطانی تبریزی (مشهور به جنید بغدادی ، شاید به این دلیل که او بنیان گذار مکتب بغداد می باشد ) ست . جنید ، نه تنها بر سلطان محمد تأثیر گذاشته است بلکه بهزاد نیز از او متأثر شده است . در برخی از آثار دوره اول شکوفایی بهزاد ، ما تأثیر های جنید سلطانی را بخوبی مشاهده می کنیم ( صحنه ی آمدن همایون به درِ کاخ همای با صحنه ی فرار یوسف از زلیخا از دیدگاه رنگ وعناصر تزیینی مقایسه گردد). در نگاره ی » رفتن همایون به درکاخ همای » ، تزیینات هندسی دیوار درونی کاخ به رنگ لاجورد و با طرحی مشبک و در هم تنیده می باشد . ما این گونه آذینگری را در آثار بهزاد هم می بینیم. از سوی دیگر ، ترکیب بندی این کار همانند » فرار یوسف از زلیخا » (اثر جاودانه ی بهزاد) ، از یک ترکیب بندی بر اساس اصل » عدم تعادل پایدار » ، که در سده های هفدهم و هیجدهم ، در ایتالیا و سپس در سایر کشورهای اروپا بوسیله ی جریان کاتولک-درباری » باروک » مطرح گردید، مشاهده می شود . چون این آثار اغلب بدون امضاء هستند ، بعضی از کارشناسان آنها را به جنید و بعض دیگر به بهزاد نسبت داده اند ازین بررسی یک پرسش و یک » ادعا » مطرح می گردد ؛ پرسش این ست که آیا این نگاره از جنید سلطانی ست و بهزاد در دیگر کارهایش از اوتقلید کرده است و یا اصولاً این اثر از بهزاد ست؟ و آن ادعا چنین ست : تا پیش از سده ی شانزدهم مسیحی در هنرهای خاور و باختر چنین اصلی در هنر بیان نشده بود . و جریان باروک آنرا در سده ی هفدهم مطرح می سازد، در حالیکه بهزاد ، یک سده پیش از آن به شایستگی ازین اصل در آثار خود استفاده می کند .
در مورد تأثیر پذیری سلطان محمد از جنید نمونه های چندان در خور توجهی در دست نداریم و این تنها نظریه یی بیش نیست. از سوی دیگز، نگاره های سلطان محمد ، اغلب پر از تصویرهای انسانی ست و ترکیب بندی هایش بسیار فشرده است و عناصر ترکیب آنچنان به هم پیوسته اند که گویی در چینش آنها در صفحه ی ترکیب، سلطان محمد از آنها به مثابه ی » ذرات » در زیبایی شناسی » ذره گرایی » استفاده کرده است .
گروهی دیگر را نیز عقیده بر این ست که با آمدن کمال الدین بهزاد در تبریز ، سلطان محمد برای چند زمانی شاگردی او کرده است . این عقیده نیز چندان پایه های استواری ندارد زیرا درین هنگام سلطان محمد استادی شناخته شده بوده و خود شاگردانی تربیت می کرده است .در باره ی تأثیر پذیری سلطان محمد از بهزاد ، شاید بتوان نمونه هایی چند ارائه کرد که می توان چنین توجیه کرد که سلطان محمد آنها را به منظور شناخت بیشتر و بهتر بهزاد ساخته است، ولی در هر حال، بازهم شاکله ها و ویژگی های سلطان محمد درین گونه آثار برتری دارند.
*****
آنچه که در نگارگری ایرانی سده های هشتم تا دهم در خور توجه و اهمیت ست ویژگی های نگره یی مکاتب مختلف ست ؛ برای مثال : در مکتب شیراز 1 اغلب ترکیب بندی ها یا به صورت افقی و در میان صفحه قرار گرفته اند و نوشته ها در بالا و پایین صفحه اند و تقریباٌ به هیچ وجه وارد ترکیب بندی اثر نمی شوند (بر خلاف آثار مکتب هرات) . درین گونه آثار ، نگاره حدود یک سوم صفحه را در بر می گیرد ؛ یا ، ترکیب بندی در مربع ضلع کوچکتر صفحه ی ترکیب انجام می گیرد و اغلب در پایین صفحه و به ندرت در وسط صفحه است ؛ در همه ی این آثار هماهنگی رنگی بر تضاد رنگی رجحان می یابد و توجه به طراحی بیشتر از توجه به رنگامیزی ست ؛ به تناسبات کمتر از طراحی اهمیت داده می شود و تعادل در همه ی نگارها به گونه یی ست