لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
بررسی راههای ایجاد انگیزش در دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم جهت جذب در امور فوق برنامه های آموزشی ، ورزشی، علمی و مهارتی ، فرهنگی و هنری
چکیده پژوهش :
پژوهش حاضر به بررسی راههای ایجاد انگیزش در دانشجو معلمان مرکز تربیت معلم جهت جذب در امور فوق برنامه های آموزشی ، ورزشی علمی و مهارتی ، فرهنگی و هنری پرداخته و در واقع این پژوهش اهداف زیر را دنبال می کند :
ـ تعیین رابطه بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و انتظار پاداش آنان ، انتظار موفقیت آنان ، نوع نگرش دانشجو معلمان به نحوه مدیریت مرکز ، اثر بخشی فعــــالیتهای فوق برنامه در آنان ، نحوه ادراک آنان از ارضا نیازهایشان ، استنباطی که دانشجو از نحوه تجلیل دانشجویان موفق فوق برنامه دارد نحوه اسناد آنان ، انگیزش پیشرفت آنان.
ـ تعیین تاثیر عوامل چند گانه انگیزشی بر میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان زن و مرد .
ـ تعیین تاثیر عوامل چندگانه انگیزشی بر میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان رشته های مختلف تحصیلی .
ـ شناسایی روشهای ایجاد انگیزه در دانشجو معلمان برای شرکت در فعالیتهای فوق برنامه از نظر کارشناسان و متخصصان .
برای تحقق این اهداف 10 فرضیه و یک پرسش مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 411 نفر دانشجو معلم ( 154 دانشجو معلم دوره کاردانی و 257 دانشجو معلم دوره کارشناسی ) از بین دانشجو معلمان استان انتخاب و سه نوع پرسشنامه که یکی از آنها توسط پژوهشگر تهیه و تنظیم شد . و دو پرسشنامه دیگر به ترتیب پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و پرسشنامه اسناد راتر بوسیله نمونه مورد مطالعه تکمیل گردید .
برای انجام این تحقیق با توجه به ماهیت مساله و فرضیه های مطرح شده از روش همبستگی استفاده شده است.
پس از استخراج داده ها برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار Spss استفاده گردید.
بخشی از یافته های تحقیق :
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و انتظار پاداش در هر دو دوره کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و احتمال موفقیت در هر دو دوره کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و نوع نگرش دانشجو به نحوه مدیریت مرکز در دوره کاردانی همبستگی وجود ندارد ولی در دوره کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیت های فوق برنامه و اثر بخشی فعالیتهای فوق برنامه در هر دو دوره کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و نحوه ادراک دانشجویان از ارضا نیازهایشان در دوره های کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و استنباطی که دانشجو از نحوه تجلیل دانشجویان موفق فوق برنامه دارد. در دوره های کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و نحوه اسناد آنان در دوره های کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود ندارد.
بین میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان در فعالیتهای فوق برنامه و انگیزه پیشرفت آنان در دوره های کاردانی و کارشناسی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد.
میزان شرکت دانشجو معلمان مرد در دوره کاردانی در فعالیتهای فوق برنامه به ترتیب تحت تاثیر اثر بخشی فعالیتهای فوق برنامه در دانشجویان ، میزان احتمال موفقیت ، میزان استنباطی که دانشجو از نحوه تجلیل دانشجویان موفق فوق برنامه و میزان انتظار پاداش قرار دارد ، در حالیکه میزان شرکت دانشجو معلمان زن در دوره کاردانی در فعالیتهای فوق برنامه بیشتر به ترتیب تحت تاثیر میزان انتظار پاداش و انگیزش پیشرفت قرار دارد.
میزان شرکت دانشجو معلمان مرد در دوره کارشناسی در فعالیتهای فوق برنامه بیشتر به ترتیب ، تحت تاثیر میزان اثر بخشی فعالیتهای فوق برنامه در دانشجویان، میزان انتظار پاداش، میزان استنباطی که دانشجو از نحوه ، تجلیل دانشجویان موفق فوق برنامه دارد می باشد در حالیکه میزان شرکت دانشجو معلمان زن در دوره کارشناسی در فعالیتهای فوق برنامه بیشتر به ترتیب تحت تاثیر میزان انتظار پاداش و میزان احتمال موفقیت می باشد.
میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان رشته های مختلف دوره کاردانی در فعالیتهای فوق برنامه بترتیب تحت تأثیر :
آموزش ابتدایی ( احتمال موفقیت ، نحوه ادراک از ارضا نیازها ) ، دینی و عربی ( اثر بخشی) ، ادبیات ( احتمال موفقیت ) ، حرفه و فن ( نحوة ادراک از ارضـــا نیازها ، احتمال موفقیت و تجلیل ) ، ریاضی ( انتظار پاداش و انگیزش پیشرفت ) ومطالعات اجتماعی و علوم تجربی ( انتظار پاداش ) می باشد. .
در دوره کارشناسی میزان انگیزه شرکت دانشجو معلمان رشته های مختلف در فعالیتهای فوق برنامه به ترتیب تحت تاثیر :
دینی و عربی ( نحوه ادراک از ارضا نیازها) ، ادبیات ( اثر بخشی و انتظار پاداش ) ، حـــرفه و فن ( احتمال موفقیت ) ، ریاضی ( احتمال موفقیت و نحوه ادراک از ارضا نیازها )، مطالعات اجتماعی ( انتظار پاداشواثربخشی ) ، علوم تجربی ( اثر بخشی و انتظار پاداش و انگیزش پیشرفت ) ، مدیریت ( انگیزش پیشرفت و اثر بخشی ) ، تربیت بدنی ( انتظار پاداش و احتمال موفقیت ) ، زبان انگلیسی ( احتمال موفقیت) ، هنرهای تجسمی ( نحوه ادراک از ارضا نیازها ) و امورتربیتی عمومی ومتوسطه ( انتظار پاداش و انگیزش پیشرفت ) می باشد.