لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 60
سیاست اقتصادی اجتماعی ترکیه
الهه حسینی: اقتصاد ترکیه ترکیبی پیچیده از اقتصاد سنتی و مدرن است. این کشور که در سالهای گذشته بحرانهای بزرگی را از سر گذراند هماکنون در گذار از یک اقتصاد در حال توسعه به یک اقتصاد توسعهیافته قرار دارد و برای طی همین مسیر هم سرمایهگذاری در توسعه صنایع مدرن را افزایش داده است. این کشور در سالهای دهه نود و در جریان اجرای برنامه خصوصیسازی با مشکل تورم فزاینده روبهرو شد. در این سالها نرخ رشد تورم در ترکیه دورقمی شد و بر شمار بیکاران این کشور افزوده شد و بیشتر از 40 درصد از جمعیت این کشور را به زیر خط فقر سوق داد. بنابراین سیاست تازهای در ترکیه اجرا شد که تاریخی طولانی در جهان داشت و در جریان بحرانهای اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها استفاده شده بود. در این سالها ترکیه مجبور به چاپ اسکناسهایی با صفرهای زیاد شد ولی این طرح به تنهایی نتوانست از مشکلات اقتصادی این کشور بکاهد. خلاصه از زمانیکه این مشکل اقتصادی در ترکیه ایجاد شد تا زمانی که این کشور با حذف چند صفر از واحد پول کشورش به مشکلات پایان بخشید بیشتر از یک دهه گذشت و مهمترین سیاستی که توانست مشکل چندین دههای ترکیه را حل کند اصلاح قانون جذب سرمایههای خارجی بود. طبق گزارشهای موجود اقتصاد ترکیه هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان و ششمین اقتصاد بزرگ اروپا است که در تعاملات اقتصاد جهانی نقش بزرگی برعهده دارد. هماکنون این اقتصاد در شرایط مطلوب و ایدهآلی قرار دارد.
مطالعات نشان میدهد یکی از کارهایی که ترکیه را نجات داد اصلاح قوانین جذب سرمایههای خارجی بود. از سال 2000 میلادی دولت ترکیه با ایجاد فضایی امن برای سرمایهگذاری و ارائه تضمینهایی به سرمایهگذاران خارجی بستر را برای ورود سرمایهها آماده کرد. از جمله سیاستهای اجرایی توسط دولت ترکیه در سالهای مورد بررسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: امضای توافقنامههای دوجانبه و چندجانبه با شرکتها و کشورهای مختلف، اصلیترین حامی سرمایههای خارجی در کشور ترکیه بود. از طرف دیگر سرمایههای خارجی در این کشور و سرمایهگذاران آنها از همان حقی برخوردار بودند که سرمایهها و سرمایهگذاران داخلی برخوردار بودهاند. شایان ذکر است قوانین کشور در برخورد با این سرمایهداران خارجی کاملاً مشابه سرمایهداران داخلی بود و بنابراین در یک اختلاف نظر یا مشکل قانونی بین یک فرد خارجی سرمایهگذار در کشور و همتایان داخلی آن یکسان برخورد میشد. ارائه ضمانت به سرمایهگذاران خارجی در انتقال سود سرمایهگذاری یا وجوه مورد نظر آنها یا حتی خروج سرمایه در زمان سیاست بازار پول و تمایل سرمایهگذار به فروش آن واحد تولیدی یا تجاری سبب شد تا بسیاری از سرمایهداران خارجی سرمایهگذاری در این بستر را ایمن بدانند و وارد این بازار اقتصادی شوند. البته در کنار این انگیزهها بازارهای پررونق داخلی و محلی، نیروی کار ماهر و زیرساختهای صنعتی و اقتصادی نسبتاً توسعهیافته سبب شد تا سرمایهداران برای ورود به اقتصاد ترکیه هیچ تردیدی به خود راه ندهند، اما این تنها بخشی از سیاستهای ترکیه برای جذب سرمایهها بود. در ژوئن سال 2003 میلادی قانونی دیگر در حمایت از سرمایهگذاری خارجی در ترکیه تصویب شد. پژوهشگران امور ترکیه معتقدند این قانون نقطه عطفی در سرمایهگذاری خارجی ترکیه محسوب میشود. مفاد این قانون مهم در عرصه سرمایهگذاری خارجی ترکیه به قرار زیر است: 1- آزادی سرمایهگذاری در ترکیه با حذف تمامیموانع قبلی از قبیل نیاز به تأییدیه رسمی، الزام انتقال سهم از سرمایهگذاران خارجی به دولت یا شرکای داخلی، نیاز به داشتن و وارد کردن یک میزان حداقلی از سرمایه 2- تضمین مجدد ضمانتنامههای موجود در یک بستر شفاف و با ثبات برای سرمایهگذاران 3- ارتقای سیاستهای سرمایهگذاری خارجی برای هماهنگ شدن آنها با استانداردهای بینالمللی سرمایهگذاری. 4- تغییر سیاست کنترل بر سرمایهگذاری به نحوی که میزان سودآوری آنها و دستیابی سرمایهگذاران به سود سرمایهشان بیشتر شود. تصویب و اجرای این قانون در کنار عضویت ترکیه در سازمانهای مختلف جهانی از جمله سازمان تجارت جهانی، صندوق بینالمللی پول، بانک جهانی، کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی و بسیاری از پیمانهای دوجانبه و چندجانبه سبب شد تا فضای این کشور برای سرمایهگذاران خارجی امنتر شود و آنها بستر را برای ورود سرمایههایشان با ثباتتر و پایدارتر قلمداد کنند. به گزارش مرکز تحقیقات بینالمللی کا -پی-ام