انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

تحقیق در مورد توحید

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه :

بحث درباره توحید یعنی ایمان به خدا و یگانگی خدا است می دانیم که سر سلسله تمام عقاید دینی اعتقاد به توحید و اعتقاد به خداست در کلمات حضرت امیر هم هست «اول الدین معرفته» اول دین ، آغاز دین ، پایه دین ف ریشه دین خداشناسی است .

تأثیر محدود بودن فضای عالم در مساله توحید :

ما اگر خدا را جستجو می کنیم به معنای این است که یک خقیقت کامل نامحدودی را جستجو می کنیم نه یک شی را در میان اشیاء دیگر از اشیاء این عالم پس ما خدا را در صفحه زمان و در صفحه مکان جستجو نمی کنیم ، یعنی درمیان این موجودات زمانی نمی گردیم ببینیم خدا در کجای زمان قرار گرفته ؛ در میان موجودات مکانی هم نمی گردیم ببینیم خدا در کجا قرار گرفته است بلکه خدا آن قدر وجود کلی و محیط دارد که در واقع ما می خواهیم ببینیم که آیا این عالم هستی غیر از صفحه زمان و صفحه مکان صفحه دیگری هم که صفحه نهان هست دارد یا ندارد بنابراین زمان مکان را در مساله خدا نباید دخالت داد .

راه های اثبات وجود خدا

از نظر کلی سه راه (یعنی سه راه کلی که باز بعضی از آن راهها خودش منشعب می شود به راههای جزئی تری ) درباره اثبات وجود خدا ذکر شده است یا وجود دارد ما معتقدیم هر سه راه هم راههای درستی است . یک راه را ما راه روانی و یا فطری می نامیم ، راه دیگر را راه علمی بو یا شبه فلسفی ، و راه سوم راه فلسفی است .

1) راه روانی یا فطری :

اما راه اول که راه روانی و راه فطری است به این صورت است که از راه وجود خود انسان ، خدا را اثبات کرده اند به این معنا که گفته اند احساس وجود خدا در انسان هست یعنی در فطرت و در خلقت هر کس یک احساسی و یک تمایلی وجود دارد که این احساس و تمایل خود به خود انسان را به سوی خدا می کشاند . از این جهت مثل خدا و انسان مثل مغناطیس و آهن است . یک چیزی وجود دارد به نام « مغناطیس » که یک چیز دیگری را به نام آهن جذب می کند . این راه فقط این را می گوید که یک چنین جاذبه ای را من احساس می کنم (چون راه روانی است ) ، یک چنین جاذبه ای میان انسان و میان آن حقیقتی که نامش خداست وجود دارد . به دلیل وجود این جاذبه پس یک چنین حقیقتی هست .

2) راه علمی یا شبه فلسفی

راه علمی که علمی محض بخواهد باشد ، بر خلاف نظریه بسیاری از افراد محال است که بتواند خدا را به انسان معرفی کند یعنی چه ؟ یعنی راهی که علم به طور مستقیم بخواهد خدا را به انسان نشان بدهد (وجود ندارد ) چرا ؟ چون علم کارش این است که پدیده های عالم را به انسان می نمایاند یعنی باید شی کوچک باشد تا علم بتواند آن را نشان بدهد علم می تواند یک عنصر از عنصرهای طبیعت را برای انسان کشف کند . علم می تواند مثلاً برای انسان یک سیاره در منظومه شمسی کشف و پیدا کند اما علم هر گز به طور مستقیم نمی تواند خدا را به انسان نشان بدهد اگر یک چیزی این جور محاط علم و تجربه و آزمایش در بیاید ، این نمی تواند خدا باشد کما اینکه نمی تواند خدا باشد کما اینکه نمی تواند روح باشد کما اینکه نمی تواند زمان باشد ؛ یعنی این اموری که محدود به یک حد معینی نیست ، از حدود تجربه و آزمایش خارج است . بله علم به طور محدود به یک حد معینی نیست ، از حدود تجربه و آزمایش خارج استن . بله علم به طور کمک و معاون و غیر مستقیم می تواند خدا را نشان بدهد و بسیار معاون و کمک خوبی است به چه شکل ؟ همانجاست که باز باید علم با فلسفه یعنی با عقل دست به دست یکدیگر بدهند . چطور ؟ این راه ، شناختن خدا از طریق مخلوقات است یعنی از طریق موجودات و واقعیاتی که ما مستقیم با آنها در تماس هستیم . این دیگر به حس خداشناسی که در هر کسی می گویند هست مربوط نیست .

پس ما اگر از طریق دوم که اسم این راه را راه علمی و شبه فلسفی گذاشتیم پیش برویم که علم به طور مستقیم در اینجا خدا را به ما نشان نمی دهد ولی به طور غیر مستقیم به ما کمک می کند به این نحو که آنچه که ما پایه قرار می دهیم موجودات و واقعیات محسوس و مشهود خود ماست می گوییم هر چه را که ما انکار کنیم اینهایی که الان می بینیم : این ستاره این خورشید این ماه، این زمین، این گیاه ،این حیوان ،این انسان ، اینها را که انکار نمی کنیم . گاهی می گوییم اینها چگونه پیدا می شوند و پیدا شده اند ؟ گاهی می گوییم این نظم در اینها و این تشکلات در اینها ، اعضا و جوارح در اینها با این حسابهای دقیق چگونه به وجود آمده ؟ گاهی هم روی هدایت اینها بحث می کنیم .

اما آن راهی که ما اسمش را می گذاریم راه فلسفی ، آن راهی است که اصلاً در آن راه احتیاج نیست که ما مخلوقات و واقعیات موجود و محسوس را پایه قرار لبدهیم اینها هم نباشند ما با یک نوع محاسبه ، با یک نوع تقسیم ذهنی و عقلی



خرید و دانلود تحقیق در مورد توحید


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.