انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

انواع فایل

دانلود فایل ، خرید جزوه، تحقیق،

گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت تولیدی نوشیدنی - مهندسی، صنایع غذایی - word

گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت تولیدی نوشیدنی برای رشته های مهندسی، صنایع غذایی با فرمت word شامل 32 صفحه

 

فصل دوم

کنترل کیفیت محصول ( تعاریف )

کنترل کیفیت چیست ؟

1 - عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا وخدمات برطبق استاندارد های تعیین شده

2 -  به طور کلی سیستمی است برای نگهداری یک سطح مطلوب کیفیت یک فرآورده یا فرآیند بابرنامه ریزی دقیق ، استفاده از لوازم مناسب بازرسی مداوم و اقدام به عملیات اصلاحی در قسمتهای لازم

استقرار یک سیستم تضمین کیفیتی:

یعنی تهیه و بکارگیری برنامه تضمین کیفیتی که می تواند بالاترین هدف دریک سازمان باشد. پیاده سازی این سیستم مستلزم انجام اقدامات زیر است:


1 - تهیه طرح جامع که شامل:

الف) تیم کاری و مشخص شدن سرپرست آن

ب) ایجاد جلسات هماهنگی وانتقال آن از مدیریت به پرسنل

ج) سیستیم تضمین کیفیتی در سطح شرکت مورد برسی قرار میگیرد.

د) استاندارد های ودستورالعملهای لازم جمع آوری گردند.

ه) نیازهای فنی واقتصادی سازمان برآورده گردد.

و )  استقرار هاوسیاستهای کلی مشخص گردد.

ز) الگوی هماهنگ فرآیند کاری اجرا شود.

ح) چارچوبی برای نظام بهبود تعیین گردد.


2 -  طرح ساده شده(طرح عملیاتی)

الف) سرپرست تیم کاری مشخص شود.

ب) استانداردهای پذیرفته شده تعیین گردد.

ج) فعالیتهای جاری با نیازهای مقایسه شده و اقدامات اصلاحی مشخص شود.

د) کتابچه دستورالعمل کیفی تهیه شود.

ه) از طریق جلسه ای سیستم تضمین کیفیتی تشکیل شود.


زیر سیستم های تضمین کیفیت عبارتند از:

1 - تضمین طراحی شامل تغییرات طرح, برسی قراردادها و...

2 -  طراحی کیفیت و طراحی بازرسی شامل ارتباط با افرادماهر،دستورالعمل های دقیق و سیستم تضمین کیفیتی

3 -  تضمین تدارکات شامل ارتبات با تهیه کنندگان و ارزیابی تدارکات

4 -  تضمین تولید ،شامل راه اندازی تولید،بازرسی در طول فرآیند تولید،خود کنترلی وبازرسی انتهای کار

5 -  تضمین عملکرد کیفی پس از فروش شامل عملکرد محصول،ارتباط با مصرف کننده وخدمات کیفی

6 -  سیستم اطلاعات مدیریت شامل گزارش کیفی,ارزیابی هزینه ها

7 -  برنامه ریزی و کنترل کیفی آماری شامل روشهای نمونه گیری آماری

8 -  تهیه نرم افزارهای کنترل کیفی شامل به کارگیری روشهای اطلاعات دقیق وکنترل به وسیله سیستم های رایانه ای


هدف از کنترل کیفیت چیست ؟

اعمال نظارت دقیق بر تمام پدیده های موثر در تولید ، به نحوی که محصول حامل در تمام شرایط کیفیت یکسانی داشته باشد

جلب رضایت مشتری ، ارائه محصول با خصوصیات مطلوب

وظیفه کنترل کیفیت نمی تواند فقط به عهده یک فرد یا گروه خاص باشد. بلکه هماهنگی تمام اجزا را لازم دارد.( مشتری ، مهند سین ، ماده اولیه ، کارگران و....)

 

اهداف روش های کنترل کیفیت :

1 -  ردیابی  مشکلات.

2 - محدود کردن دایره مشکلات.

3 - ارزیابی عواملی که سبب به وجود آمدن مشکلات شده اند.

4 - تعیین صحت علل فرض شده برای خرابی ها .

5 -  جلوگیری از خطا هایی که در اثر حذف ، عجله و یا بی توجهی به دست می آیند.

6 - اثر بهبود کنترل کیفیت .

 

زیر سیستم های تضمین کیفیت :

1 - تضمین طراحی : شامل کنترل قراردادها وکنترل طرح اولیه یا بازنگری مجدد طرح

2 - طراحی کیفیت وبازرسی : شامل ارتباط با افراد ماهر و تهیه دستورالعمل ها

3 - تضمین تدارکات: شامل ارتباط با تهیه کنندگان و ارزیابی تدارکات

4 - تضمین تولید: شامل فرآیند خط تولید، بازرسی در طول فرآیند خودکنترلی وانتهای خط

5 - تضمین عملکرد کیفی وخدمات پس از فروش: شامل عملکرد محصول وارتباط با مصرف کننده

6 - سیستم اطلاعات مدیریت کیفیت: شامل گزارش کیفی وارزیابی هزینه های کیفی

7 -  برنامه ریزی وکنترل کیفی آماری: شامل روش های آماری ونمونه گیری

8 -  نرم افزارهای کنترل کیفی : شامل روش های اطلاعاتی دقیق وکنترل به وسیله سیستم های رایانه ای

مشکلاتی که در تنظیم کنترل کیفیت میتوان نام برد شامل موارد زیر است :

1 - مواد اولیه

2 -  ابزار ها و دستگاهها

3 - خطاهای انسانی

4 -  محیط تولید

5 - ضعف در طراحی

 

محاسبه سطح سیگما برای نوشابه های داخلی :

نیازهای مشتری :1-خوش طعم بودن  2- بسته بندی مناسب و زیبا  ۳-نشتی گاز  ۴-پت(ظرف نوشابه)   ۵- برچسب(لیبل)  ۶- خراب شدن هنگام حمل و نقل  ۷-سربطر

در نتیجه  ۷ نیاز وجود دارد و ۷فرصت بروز نقص است.

برای مثال  1000 نوشابه مورد بررسی قرارمیگیرد و نتایج زیر حاصل میشود :

1-           50 نوشابه خوش طعم نیست

2-           24 نوشابه با بسته بتدی نا مناسب

3-           60 نوشابه با نشتی گاز

4-           10 نوشابه خرابی پت

5-           25 نوشابه خراب بودن لیبل

6-           40 نوشابه سفت بودن یا شل بودن سر بطر

7-           100 نوشابه ضایعات حمل و نقل

برای محاسبه سطح سیگما ،کل تعداد عیوب شمارش شده را بر کل تعداد واحدها ضربدر تعداد فرصتهای عیب تقسیم میکنیم:

(50+24+60+10+25+40+100)

 

                                                                7*1000

حاصل عبارت 0.044142 میباشد این عدد را DPO یا تعداد عیوب در هر فرصت مینامیم.

حال تعداد فرصتها را در میلیون محاسبه میکنیم در نتیجه حاصل 44142 عیب در میلیون فرصت (DPMO).

اکنون عدد بدست آمده را در جدول زیر پیدا کرده و سطح سیگما را مشخص میکنیم در این مثال سطح سیگما 3.25 میباشد یعنی با 95.99% کیفیت در حال کار میباشد.

 

 



خرید و دانلود گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت تولیدی نوشیدنی - مهندسی، صنایع غذایی - word


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.