دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ( M.A )
گرایش: بازاریابی
عنوان
مطالعه تأثیر استراتژی گرایی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شعب بانک های خصوصی در سطح شهر کرمانشاه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ............................................................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1- 1 مقدمه ......................................................................................................................................................................... 3
1-2 بیان مسأله .................................................................................................................................................................... 3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................................................................... 5
1-4 اهداف تحقیق ............................................................................................................................................................... 7
1-4-1 هدف اصلی ........................................................................................................................................................... 7
1-4-2 اهداف فرعی............................................................................................................................................................. 7
1-4-3 اهداف کاربردی ...................................................................................................................................................... 7
1-5 چهارچوب نظری ......................................................................................................................................................... 7
1-6 فرضیات تحقیق ............................................................................................................................................................ 9
1- 7 قلمرو تحقیق ............................................................................................................................................................... 10
1-7-1 قلمرو موضوعی ..................................................................................................................................................... 10
1-7-2 قلمرو زمانی .......................................................................................................................................................... 10
1-7-3 قلمرو مکانی ......................................................................................................................................................... 10
1-8 تعریف واژه ها و اصطلاحات(مفهومی و عملیاتی) ...................................................................................................... 10
1-8-1 مشتری گرایی ......................................................................................................................................................... 10
1-8-2 رقیب گرایی ......................................................................................................................................................... 11
1-8-3 گرایش به داخل/ هزینه .......................................................................................................................................... 11
1-8-4 نوآوری گرایی ...................................................................................................................................................... 11
1-8-5 آشفتگی بازار ..................................................................................................................................................... 11
1-8-6 شدت رقابت ...................................................................................................................................................... 12
1-8-7 عدم تمرکز ....................................................................................................................................................... 12
1-8-8 سرمایه انسانی ................................................................................................................................................... 12
1-8-9 سرمایه رابطه ای ............................................................................................................................................... 12
1-8-10 سرمایه سازمانی ............................................................................................................................................. 13
1-8-11 سرمایه اطلاعاتی ............................................................................................................................................ 13
1-8-12 قابلیت های بازاریابی .................................................................................................................................... 13
1-8-13 عملکرد ......................................................................................................................................................... 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه ........................................................................................................................................... ....................... 15
2-2 مبانی نظری ......................................................................................................................................................... 15
2-2-1 دیدگاه مبتنی بر منابع(RBV) ............................................................................................................................ 15
2-2-2 قابلیت های بازاریابی ............................................................................................................... ...................... 20
2-2-2-1 مقدمه ......................................................................................................................................................... 20
2-2-2-2 بیان مسأله ................................................................................................................................................. 22
2-2-2-3 پیشینه متغیر ................................................................................................................................................ 24
2-2-2-4 تحلیل و نتیجه گیری ................................................................................................................................... 28
2-2-3 مشتری گرایی .................................................................................................................................................. 29
2-2-3-1 مقدمه .......................................................................................................................................................... 29
2-2-3-2 بیان مسأله .................................................................................................................................................. 30
2-2-3-3 پیشینه متغیر ................................................................................................................................................... 32
2-2-3-4 تحلیل و نتیجه گیری ................................................................................................................................................ 35
2-2-4 رقیب گرایی.................................................................................................................................................................... 36
2-2-4-1 مقدمه......................................................................................................................................................................... 36
2-2-4-2 بیان مسأله.................................................................................................................................................................. 37
2-2-4-3 پیشینه متغیر.................................................................................................................................................................39
2-2-4-4 تحلیل و نتیجه گیری....................................................................................................................................................41
2-2-5 گرایش به داخل/هزینه ....................................................................................................................................................42
2-2-5-1 مقدمه .........................................................................................................................................................................42
2-2-5-2 بیان مسأله .................................................................................................................................................................43
2-2-5-3 پیشینه متغیر .......................................................................................................................................................43
2-2-6نوآوری گرایی ................................................................................................................................................................44
2-2-6-1 مقدمه..........................................................................................................................................................................44
2-2-6-2 بیان مسأله ..................................................................................................................................................................45
2-2-6-3 پیشینه متغیر.................................................................................................................................................................47
2-2-6-4 تحلیل و نتیجه گیری ...................................................................................................................................................51
2-2-7 سرمایه انسانی .................................................................................................................................................................51
2-2-7-1 مفدمه..........................................................................................................................................................................51
2-2-7-2 بیان مسأله....................................................................................................................................................................52
2-2-7-3 پیشینه متغیر.................................................................................................................................................................54
2-2-7-4 تحلیل و نتیجه گیری....................................................................................................................................................56
2-2-8 سرمایه رابطه ای............................................................................................................................................................. 56
2-2-8-1 مقدمه......................................................................................................................................................................... 56
2-2-8-2 بیان مسأله.................................................................................................................................................................. 57
2-2-8-3 پیشینه متغیر................................................................................................................................................................ 58
2-2-8-4 تحلیل و نتیجه گیری................................................................................................................................................... 60
2-2-9 سرمایه سازمانی.............................................................................................................................................................. 60
2-2-9-1 مقدمه......................................................................................................................................................................... 60
2-2-9-2 بیان مسأله.................................................................................................................................................................. 61
2-2-9-3 پیشینه متغیر................................................................................................................................................................ 62
2-2-10 سرمایه اطلاعاتی........................................................................................................................................................... 62
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه.................................................................................................................................................................................. 65
3-2 روش تحقیق....................................................................................................................................................................... 65
3-3 جامعه آماری....................................................................................................................................................................... 66
3-4 نمونه و تعیین حجم نمونه................................................................................................................................................... 66
3-5 ابزار گردآوری داده ها......................................................................................................................................................... 67
3-5-1 متون و مقالات علمی...................................................................................................................................................... 67
3-5-2 پرسشنامه........................................................................................................................................................................ 67
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه.................................................................................................................................................... 68
3-6-1 روایی پرسشنامه.............................................................................................................................................................. 69
3-6-2 پایایی پرسشنامه.............................................................................................................................................................. 69
3-7 روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه.................................................................................................................................................................................. 73
4-2 توصیف متغیرها................................................................................................................................................................... 73
4-3 آزمون نرمال بودن متغیرها................................................................................................................................................... 74
4-4 بررسی فرضیات.................................................................................................................................................................. 75
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد های تحقیق
5-1مقدمه................................................................................................................................................................................. 133
5-2 نتایج تجزیه و تحلیل استنباطی.......................................................................................................................................... 133
5-3 پیشنهادهای تحقیق............................................................................................................................................................ 138
5-3-1 پیشنهادهای پژوهشی.................................................................................................................................................... 138
5-3-2 پیشنهادهای کاربردی.................................................................................................................................................... 139
5-4 محدودیت های تحقیق...................................................................................................................................................... 140
منابع و مأخذ............................................................................................................................................................................. 141
منابع و مأخذ فارسی................................................................................................................................................................. 142
منابع و مأخذ لاتین.................................................................................................................................................................... 145
پرسشنامه.................................................................................................................................................................................. 155
ضمائم...................................................................................................................................................................................... 158
فهرست جداول
جدول(2-1) پیشینه ارتباط متغیر قابلیت های بازاریابی و عملکرد............................................................................................................ 28
جدول(2-2) پیشینه ارتباط متغیر مشتری گرایی با قابلیت بازاریابی.......................................................................................................... 35
جدول (2-3) پیشینه ارتباط رقیب گرایی با قابلیت بازاریابی.................................................................................................................... 41
جدول (2-4) پیشینه ارتباط نوآوری گرایی با قابلیت بازاریابی................................................................................................................. 50
جدول(2-5) پیشینه ارتباط سرمایه انسانی با قابلیت بازاریابی................................................................................................................... 56
جدول(2-6)پیشینه ارتباط سرمایه رابطه ای با قابلیت بازاریابی................................................................................................................. 60
جدول(3-1) متغیرهای مورد مطالعه و منابع استخراج سؤالات................................................................................................................. 68
جدول(3-2) ضریب آلفای کرونباخ برای هریک از متغیرها.......................................................................................................................70
جدول(4-1) آمار توصیفی متغیرهای مورد بررسی در تحقیق................................................................................................................... 73
جدول(4-2) خلاصه نتایج آزمون K-S.................................................................................................................................................... 74
جدول(4-3)ضریب همبستگی فرضیه1......................................................................................................................................................77
جدول(4-4) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 1.................................................................................................................................... 78
جدول(4-5) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 1...................................................................................................................................... 78
جدول(4-6)ضریب تعیین فرضیه 1.......................................................................................................................................................... 78
جدول(4-7)ضریب همبستگی فرضیه2..................................................................................................................................................... 79
جدول(4-8) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2.................................................................................................................................. 79
جدول(4-9) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2...................................................................................................................................... 80
جدول(4-10)ضریب تعیین فرضیه 2........................................................................................................................................................ 80
جدول(4-11)ضریب همبستگی فرضیه1-2.............................................................................................................................................. 81
جدول(4-12) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 1-2............................................................................................................................. 81
جدول(4-13) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 1-2............................................................................................................................... 82
جدول(4-14)ضریب تعیین فرضیه 1-2.................................................................................................................................................... 82
جدول(4-15)ضریب همبستگی فرضیه2-2.............................................................................................................................................. 82
جدول(4-16) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2-2............................................................................................................................. 83
جدول(4-17) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2-2............................................................................................................................... 83
جدول(4-18)ضریب تعیین فرضیه2-2..................................................................................................................................................... 84
جدول(4-19)ضریب همبستگی فرضیه2-3.............................................................................................................................................. 84
جدول(4-20) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2-3............................................................................................................................. 85
جدول(4-21) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2-3............................................................................................................................... 85
جدول(4-22)ضریب تعیین فرضیه 2-3.................................................................................................................................................... 85
جدول(4-23)ضریب همبستگی فرضیه3................................................................................................................................................... 86
جدول(4-24) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3.................................................................................................................................. 86
جدول(4-25) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3.................................................................................................................................... 87
جدول(4-26)ضریب تعیین فرضیه 3........................................................................................................................................................ 87
جدول(4-27)ضریب همبستگی فرضیه3-1.............................................................................................................................................. 88
جدول(4-28) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-1............................................................................................................................. 88
جدول(4-29) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3-1................................................................................................................................88
جدول(4-30)ضریب تعیین فرضیه 3-1.................................................................................................................................................... 89
جدول(4-31)ضریب همبستگی فرضیه3-2.............................................................................................................................................. 89
جدول(4-32) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-2............................................................................................................................. 90
جدول(4-33) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه3-2................................................................................................................................ 90
جدول(4-34)ضریب تعیین فرضیه 3-2.................................................................................................................................................... 90
جدول(4-35)ضریب همبستگی فرضیه3-3.............................................................................................................................................. 91
جدول(4-36) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-3............................................................................................................................. 91
جدول(4-37) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3-3............................................................................................................................... 92
جدول(4-38)ضریب تعیین فرضیه3-3..................................................................................................................................................... 92
جدول(4-39)ضریب همبستگی فرضیه4................................................................................................................................................... 93
جدول(4-40) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4.................................................................................................................................. 93
جدول(4-41) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4.................................................................................................................................... 93
جدول(4-42)ضریب تعیین فرضیه 4........................................................................................................................................................ 94
جدول(4-43)ضریب همبستگی فرضیه4-1.............................................................................................................................................. 94
جدول(4-44)ضریب همبستگی فرضیه4-2.............................................................................................................................................. 95
جدول(4-45) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4-2............................................................................................................................. 95
جدول(4-46) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4-2............................................................................................................................... 96
جدول (4-47) ضریب تعیین فرضیه 4-2................................................................................................................................................. 96
جدول(4-48)ضریب همبستگی فرضیه4-3.............................................................................................................................................. 97
جدول(4-49) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4-3............................................................................................................................. 97
جدول(4-50) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4-3............................................................................................................................... 97
جدول(4-51)ضریب تعیین فرضیه 4-3.................................................................................................................................................... 98