لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن .doc :
سمند چگونه متولد شد؟سوالی است که هنوز هم در ذهن بسیاری از افراد به صورت نقطه ابهامی باقی مانده است.از اواسط دهه 70 که چند سالی از واردات خودرو میگذشت و خودروهای کرهای به تعداد فراوان و با مدلهای متنوع وارد شدند. این سوال در ذهن افکار عمومی مطرح بود که چگونه صنعت خودروی کره که همزمان با ایران کارش را شروع کرده بود حالا دارای مدلهای متنوعی است اما هنوز پیکان در صنعت خودروی ایران بدون تغییر تولید میشود و این باعث شد فشار افکار عمومی بر روی این صنعت سنگینی کند.صنعت خودروی ایران پس از پایان جنگ یک دهه رکورد را تجربه کرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام میبردند و بسیاری نیز عقیده داشتند، کارخانههای خودروسازی باید تعطیل شوند و ضرورتی برای حضور صنعت خودرو در کشور وجود ندارد. در این میان این صنعت دوباره راه خود را با پیکان شروع کرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودروهای متنوع کرهای فشار دوبارهای بر روی این صنعت تشدید شده بود و این سوال مطرح شد:« چرا ما نمیتوانیم خودرو طراحی کنیم و چرا حتی قیافه پیکان نیز مدتهاست تغییر نکرده است؟» از همه جالبتر آن بود که پژو 405 که در ابتدا به صورت مونتاژ کامل وارد بازار میشد، حتی اطلاعات فنیاش در اختیار مهندسان ارشد ایرانخودرو نیز قرار نمیگرفت.طرح خودروی ملی که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره پس از پایان واردات خودرو برای تولید یک پیکان جدید آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم میتوانیم مانند کره خودمان به طراحی خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در حاشیه بازیهای فوتبال جام ملتهای آسیا 96 شاهد تیزری بودند که نشان میداد، طراحی خودروی ملی آغاز شده است. اما تا پیش از تولید سمند در سال 81 از خودروی ملی خبری نبود.در آغاز طرح خودروی ملی چندان مشکل به نظر نمیرسید اما پس از شروع طرح عظمت آن کاملا مشخص شد. برای آغاز کار طراحی پلتفرم مطرح شد، هرچند در ابتدا این کار غیرممکن به نظر میرسید، اما روش پروتن مالزی که خودروی خود را با طراحی بدنه روی پلتفرم میتسوبیشی قرار میداد، انتخاب شد.بعد از مدتی مشخص شد حتی طراحی بدنه نیز کار بسیار دشواری است در همین زمان در کشور تایوان شرکت “فرستاتومیتو” انگلستان طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه خودرو پژو 405 برای تولید در شرکت تایوانی را به پایان رسانده بود، ناگهان شرکت تایوانی ورشکست شد و شرکت فرست اتومیتو که برای طراحی خودرو بسیار هزینه کرده بود، این طرح را به شرکتهایی در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کرد. این پیشنهاد با اقدامات اولیه برای تولید خودروی ملی همزمان بود و ایرانخودرو این طرح را با اشتیاق پذیرفت، مرکز تحقیقات ایرانخودرو با جمعآوری فارغالتحصیلان ممتاز دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف و چند دانشگاه صنعتی دیگر در ایران طراحی خودرو ملی را در کنار مشاوران خارجی شروع کرد.طراحی شرکت فرستاتومیتو برای ایران معایب فراوانی داشت. این خودرو اتاق نسبتا کوچک و ارگونومی متناسب با افراد کوتاه قد شرق آسیا داشت. کارشناسان مرکز تحقیقات ایران خودرو در کنارکارشناسان فرستاتومیتو و بعضی کارشناسان خارجی ارگونومی و تا حدودی سیستم تعلیق را دوباره طراحی کردند، این طرح را حتی تا امروز شاید بتوان جدیترین طرح کارآموزی کارشناسان داخلی در زمینه طراحی خودرو قلمداد کرد.در طرح سمند مهندسان ایرانی به صورت مشترک با تیم خارجی به بررسی محاسبات مهندسی خودروی سمند پرداختند و طراحی بدنه با گروه فرستاتومیتو انگلیسی و با همکاری گروهی از مهندسان آلمانی، اتریشی، کرهای و ایرانی آغاز شد. طراحی قالب در کره و داشپورت آن نیز با الهام از خودروهای گروه فولکسواگن از سوی تیمی مشترک از مهندسان آلمانی، اتریشی و ایرانی طراحی شد.در نهایت تغییراتی نیز در سیستم فنربندی و فرمان خودرو به دلیل تغییر گرانیگاهها و ایجاد تعادل انجام شد. خودروی سمند در ابتدا قرار بود، پیکان جدید باشد و جایگزین این خودرو با همان قیمت شود اما با ادامه کار و مشخص شدن هزینههای فراوان قیمت خود را به گونهای افزایش یافت که دیگر نمیتوانست جایگزین پیکان شود.در ضمن باید تیراژ این خودرو برای رسیدن قیمت آن به حول و حوش 9 میلیون تومان به 200 هزار دستگاه در سال میرسید.تیراژ این خودرو بعد از سه سال به یکچهارم 200 هزار دستگاه رسیده است و در نهایت اسم آن به X7 و سمند تغییر کرد. این خودرو به دلیل نشان ایرانی آن مورد قضاوتهای مختلفی قرار گرفت. عدهای آن را خودروی اسطورهای میدانند و عدهای براین عقیدهاند پژو 405 بسیار بهتر است اما به دلیل اطلاعرسانی نامناسب مدلهای جدید خودرو معمولا اطلاعات درستی از خودروهای جدید وجود ندارد. این در حالی است که مدلهای جدید خودرو در اروپا بارها از سوی رسانههای مختلف امتحان میشود.واقعیتهای فنی سمندبدنه خودرو 5/1 برابر بیشتر از پژو 405 نقطه جوش دارد. وزن خودرو نیز حدود 200 کیلوگرم سنگینتر از پژو 405 است. پلاتفرم پژو 405 و سمند تقریبا مشابه است اما درخودروی سمند پلاتفرم در زمینه سیستم فرمان و تعلیق تا حدودی اصلاح و توسعه یافتهتر است. این خودرو در انگلستان از سوی شرکت “مایرا“ استانداردهای ایمنی را کسب کرده و به گفته بعضی از کارشناسان ایرانخودرو سمند آیرودینامیکتر از پژو 405 است. البته عده دیگر معتقدند که این خودرو در سرعت بالای 140 کیلومتر در ساعت تعادل ندارد اما فرمانپذیری آن از نظر قدرت مانور بسیار بالاتر از پژو 405 بوده و در پیچها با سرعت بالا قدرت مانور دارد به همین دلیل از سوی نظرسنجیهای اخیر بهترین سیستم فرمان را حتی بین خودروهایی مانند زانتیا و ماکسیما از آن خود کرده است.اشکال اصلی این خودرو بر روی ترمز و اشکال ترمزگیری و صدای ناشی از ترمزگیری است. البته ایرانخودرو مدعی است که سمندهای مدل 83 این مشکل را ندارند. بدنه این خودرو در سالهای گذشته سر صدای زیادی داشت که علت هم مهار نکردن قاب ستونهای کناری بود.شرکت ایرانخودرو همچنین عنوان می کند که این مشکل را هم در سال 83 حل کرده است. ارگونومی خودروی سمند نیز مشکلاتی دارد؛ به عنوان مثال صندلی این خودرو زیاد مناسب نیست. در حالت تعویض دنده نیز دست در مواردی به کنسول میانی برخورد میکند. دید این خودرو در جلو کمی کمتر از پژو 405 است و دید عقب خودرو نیز تا حدودی کور است که مسوولان ایرانخودرو میگویند با سنسور دنده عقب این مشکل کمی بهبود یافته است.سیستم فنربندی این خودرو نسبت به پژو 405 سختتر است، حال آنکه ایمنی آن نیز بیشتر از پژو 405 است. البته بعضی از ایرادات از جمله کمک فنر، یاتاقانزدن موتورها jpk و ایرادات ترمز در مدل قبل از 83 تا حدودی درست است که در مدلهای جدید با استفاده از موتور L3 و برقی شدن صندلی در سمند LX تا حدودی برطرف شده صدای بدنه نیز با مهار قاب ستونها کنترل شده اما شاید بزرگترین عیب و یا مزیت آن نشان ایرانی این خودرو باشد که این خودرو را در کانون توجه قرار داده است!منیع : اینترنت و http://forum.shahriariha.com