لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن .doc :
ارتباط بین کلاس های پیچیدگی "P و NP" یکی از مسائل حل نشده در علوم رایانه نظری است و به عنوان مهمترین مسئله این زمینه مطرح گردیده است.
سؤال P=NP؟ در واقع این پرسش را مطرح می نماید که: اگر همیشه به سادگی بتوان صحت یک راهحل را بررسی کرد، آیا پیدا کردن راهحل نیز میتواند به آن سادگی باشد؟ ( در زمان چندجملهای به جواب رسید. )
به عنوان مثال مسئله جمع اعضای زیرمجموعه را در نظر بگیرید. این یک مثال از مسئلهای است که تحقیق درستی راه حل آن ساده است، اما باور بر این است ( اما اثبات نشده است ) که محاسبه جواب آن مشکل است. فرض کنید یک مجموعه از عداد صحیح داده شده است، آیا یک زیر مجموعه ناتهی از آن وجود دارد که مجموع اعضای آن ۰ شود؟ به عنوان مثال،آیا زیر مجموعهای از مجموعه { ۲-، ۳-، ۱۵، ۱۴، ۷، ۱۰- } وجود دارد که مجموع اعضای آن صفر شود؟ پاسخ مثبت است زیرا زیرمجموعه { ۲-، ۳-، ۱۵، ۱۰- } وجود دارد که در شرط صدق می کند و تحقیق این که جواب درست است یا خیر تنها با انجام سه عمل جمع امکان پذیر است. اما پیدا کردن این مجموعه در آغاز کار، کمی وقت گیر است. به اطلاعاتی که برای تحقیق پاسخ مثبت به این دست سؤال ها مورد نیاز است، یک Certificate گفته می شود. با در اختیار داشتن این اطلاعات درست، تحقیق درست بودن پاسخ در مسئله ما، در زمان چندجملهای امکان پذیر است. بنابر این، این مثال در کلاس NP قرار می گیرد.
پاسخ به پرسش P=NP مشخص خواهد کرد که آیا راه حل مسائلی مانند جمع اعضای زیرمجموعه به سادگی تحقیق درستی پاسخ آن هاست یا خیر. در صورتی که ثابت شود P≠NP، آنگاه می توان نتیجه گرفت که بعضی مسائل وجود دارند که به صورت ذاتی، یافتن پاسخ آنها، "سخت تر" از تحقیق درستی پاسخ است.
مؤسسه ریاضیات Clay، جایزه یک میلیون دلاری برای اولین اثبات درست این مسئله تعیین کرده است.[۱]
مفهوم مسئله
ارتباط بین کلاس های پیچیدگی P و NP در نظریه پیچیدگی محاسباتی -بخشی از نظریه محاسبات که به بررسی منابع مورد نیاز در زمان محاسبه جواب یک مسئله می پردازد- مطالعه می شود. مهمترین منابع یکی زمان (مراحل یا گام های مورد نیاز برای دستیابی به جواب) و دیگری فضا (حافظه مورد نیاز برای حل مسئله) است.
در آنالیزهایی شبیه به این، یک مدل از رایانهای که باید بر طبق آن، زمان محاسبه شود مورد نیاز است. به طور معمول، این مدل ها فرض می کنند که رایانه، "فطعی" (به این مفهوم که به ازای یک حالت معین و برای تمامی ورودی ها، رایانه تنها می تواند یک عمل ممکن انجام دهد) و "ترتیبی" (به این معنی که عملی را بعد از عمل دیگر انجام می دهد) است.
در این نظریه، کلاس P شامل تمام مسئلههای تصمیم گیری است -در زیر تعریف شده- که پاسخ به آن ها بر روی یک ماشین قطعی ترتیبی، در زمان چندجملهای به ازای ورودی، ممکن باشد؛ کلاس NP شامل تمام مسئلههای تصمیم گیری است که پاسخ های مثبت آن ها می تواند در زمان چند جملهای با اطلاعات درست، تحقیق شود و یا بطور معادل، پاسخ های آن ها در زمان چندجملهای بر روی یک ماشین غیر قطعی، یافت شود.[۲]
با این تعاریف، مهمترین سؤال این است که رابطه این دو کلاس چگونه است؟ آیا P=NP؟
در یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۲ از ۱۰۰ محقق، ۶۱ نفر به این پرسش پاسخ منفی دادند، ۹ نفر پاسخ مثبت و ۲۲ نفر هنوز مطمئن نبودند. ۸ نفر هم معتقد بودند که شاید سؤال خارج از اصول موضوعه پذیرفته شده کنونی باشد بنابر این رد و یا اثبات آن غیر ممکن است.[۳]
تعریف های رسمی برای کلاس های P و NP
تعریف مسئله تصمیم گیری: مسئلهای که یک رشته به عنوان ورودی دریافت کرده و پاسخ "بله" یا "خیر" می دهد.اگر یک الگوریتم وجود داشته باشد (یک ماشین تورینگ و یا یک برنامه رایانهای با حافظه نامتناهی) که قادر باشد به ازای هر ورودی به طول n در حداکثر مرحله که k و c اعداد ثابتی مستقل از طول ورودی هستند، جواب درست بدهد آنگاه می گوییم مسئله می تواند در زمان چندجملهای حل شود و آن را در کلاس P قرار می دهیم.