لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .DOC ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن .DOC :
مقدمه :
در جهان آفرینش و ادب و زبان عرب پس از قرآن مجید کتاب نهج البلاغه که پدیدارندة آن حضرت امیرمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) است بزرگترین کتابی است که خطب و کلمات عرشی آن ضامن سعادت دین و دنیای مسلمین و کلید طوایف بشری در هر زمانی و عصری بوده و خواهد بود.
این کتاب شریف آسمانی است رفیع که مطالب دینی و مذهبی آن همواره مانند خورشید و ماه نور افشانی کرده و معتقدین خود را بسرمنزل هدایت و سعادت رهبری می نماید دریائی است که لطائف ادبی وعلمی آن همچون لئالی آبدار و گهرهای شاهوار بچنگ غواصان آن افتاده لذتهای جاودانی می بخشند، خزینه دانش و خرمن کمالی است که در طی چهارده قرن هر قدر گهر جویان و خوشه چینیان دانشمندان و رجال علمی از آن خوشه چینی کرده و بهره ها برده اند باز این خزینه سرشار و این خرمن همچون کوهی جسیم و عظیم نمایان است، فصحایی روزگار و بلغای عالی مقدار هر قدر در این جهان فصاحت و کان بلاغت غورو دقت بعمل آورده اند بیشتر از ادراک معانی رشیقه و الفاظ بدیعه آن دچار اعجاب و شگفتی شده انگشت حیرت بدندان گزیده و بعجز و قصور عقول خویش از رسیدن بکند آن اعتراف نموده اند باینکه کلمات نهج البلاغه دون کلام خالق و مافوق سخن مخلوق و کلید بشر است.
همان طوری که قرآن کریم شریف ترین کتابی است که بزرگترین رجال نبوت نازل گریده و احکام و دستورات آن محکم ترین دستوراتی است که ضامن سعادت دین و دنیای بشریت است ، همینطور علی علیه السلام کاملترین فردی از افراد بشر که قوانین و احکام ان کتاب محکم را بکار بسته است، پس از ان همانطوری که عین عکسها از درون آئینه شفاف به بیرون می افتد آن آئینه سراپانمای ایزدی آن انوار تابناک آیات الهی را از داخل بخارج منعکس ساخته و قرآن دیگری به نام نهج البلاغه ایجاد فرموده است.
فلذا است که علماء و دانشمندان با همة کنجکاویها که کرده اند فقط و فقط واژة که برای این کتاب شریف پیدا کرده و نامی که برایش توانستند بگذارد این است که گفته اند، (نهج البلاغه برادر قرآن است) و بعبارت اخری قرآن دیگری است از دهان علی علیه السلام خارج گردیده است.
قرآن کریم بشر را به توحید و نبوت ، و عدالت، و نوع دوستی ، و نماز و روزه و حج و جهاد، زکوه ، امر به معروف و نهی از منکر ، و احسان بوالدین وصله ارحام، و سایر اصول و فروع دینی و دنیوی مامور میدارد.
نهج البلاغه نیز در تمام این مراحل دارای همین حال است و تمام اسرار ارجمندی و رموز سربلندی بشریت در آن مندرج است، علی علیه السلام کلید مطالب خلقت از قبیل توحید، ساختمان بشر، خلقت آسمانها و زمین ها ، ملائک ، کواکب ، خورشیدها ، ماهها ، زمینها ، کوهها، معدنها ، غرش رعد، ریزش ابر، مغدس درختها، منبت شکوفه ها و رویش گلها، تشریح احوال امم و طوائف حتی چگونگی و توصیف خلقت طاووس و شی پره را با کمال جز جزالت و فصاحت بیان فرموده شده است . از شگفتیها است، با اینکه اغلب این خطب و کلمات درباره این اموری که عرض شد تمام بدون اندیشة قبلی مرتجلا و بالبداهه سروده شده است معذالک کلیه آداب و قوانین بدیع و بلاغت ، از حس ترکیب سلاست الفاظ شیرینی و استحکام معانی نزدیکی با فهام، دوری از تعقید و تکلف، مقابلت جملات، مطابقت حروف و الفاظ ، ترصیع و توشیح، استعمال مجاز، در آن خطب و کلمات عرشی در نظر گرفته و بیان گردیده است که تعدید و توصیف انها و صدها امور دیگری که در این دائره المعارف علوی است از عهدة ما خارج است و دیگران هم که در این مورد کتابها پرداخته اند باز تصور عقول خویش اعتراف نموده اند.
همه می دانند عرب زمان جاهلیت منتهی درجه هنرش این بود که در فصاحت بتواند از شتر و اسب و خر وحشی و گاو کوهی یا کوهها و دشتها سخن بگوید، اصحاب رسولخدا صلی الله علیه و اله سخنان فصیحة شان با تمام آب و تاب از دوسه صفحه تجاوز نمی کرد آنهم در موضوع مبتذل موت و مرگ و نکوهش از دنیا یا ترغیب به جنگ .
لکن جگر آسمانها را شکافتن و سخن راندن در موضوع اصناف فرشتگان و صفات و صورتها و عبادتها و نوع تسبیحات و شناسایی ذات اقدس الهی و عشق و شوق آنها به خدا و چیزهایی که جاری مجرای اینها است، اینها اموری نبوده است که عرب به انها آشنایی داشته باشد، آری گاهی در قرآن مجید فی الجمله سخنی از اوصاف فرشتگان رفته است، آنهم نه به این نظم و ترتیب و شرح و بیان، چیزی که هست در میان عرب گاهی اشخاصی مانند :
عبدالله بن سلام وامیه بن ابی الصلت پیدا می شدند که کم و بیش آشنای به بعضی از این الفاظ بودند ، لکن هرگز قادر بر آوردن چنین معانی دلپذیری با این فصاحت و شیرینی نبودند ، پس تنها مرد این میدان امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که می تواند چنان الفاظی را به چنین معانی رشیق و نمکینی ادا نماید.
خداوند نهج البلاغه را دلیل روشن قرار و او بر اینکه علی علیه السلام نیکوترین نمونة زندة نور دانش و حکمت راهنمای اعجاز و فصاحت قرآن است. علی را در این کتاب باندازه حکمت پر ارج و قواعد سیاست صحیح و پند روشن و دلیل رساگرد اورده است که حکمای بزرگ و فیلسوفان یگانه و خداشناسان عالیقدر را نبوده است، علی درکتاب در دریای دانش و دین و سیاست فرو رفته و در تمام مسائل نابغة نیرومند گردیده است ، شما اگر بخواهید عظمت و ارزش و موقعیت کتابش را پس از اینکه از نظر علمی شناخته اید از نظر ادبی هم بشناسید این کار خود از توانائی نویسندة زبردست و سخنرانی بلیغ و شاعری فصیح بسیار بیرون است زیرا اینگونه کسان (با همه توانایی فصاحت ) عاجز تر از آنند که بتوانند آن طوری که در خور است درباره این کتاب سخن دهند، زیبایی تمدن با فصاحت عالی عرب بادیه نشین بهم رسیده است، تنها جائی که حقیقت برای خود پیدا کرده و با کمال آرامش و اطمینان در آن فرود آمد همانا هنج البلاغه و کلام علی علیه السلام است آنهم پس از اینکه همه جا ها را گردش کرد و جائی برای خویش نیافت.
سید رضی و نهج البلاغه
سید رضی شخصاً شیفتة سخنان علی (ع) بوده است ، او مردی ادیب و شاعر و سخن شناس بود ، ثعالبی که معاصر وی بوده درباره اش گفته است : « او امروز شگفت ترین مردم عصر و شریفترین سادات عراق است و گذشته از اصالت نسب و حسب به ادب روشن و فضل کامل آراسته شده است …. او از همه شعرای آل ابی طالب برتر است با اینکه آل ابی طالب شاعر برجسته فراوان دارند ، اگر